מנכ"ל פרטנר חיים רומנו: צריך לפרק את בזק והוט

פרטנר טוענת כי בזק לא רוצה שהיא וסלקום ייכנסו לשוק ■ אם משרד התקשורת לא יפרק את בזק והוט, יפעלו כאן 3 קבוצות תקשורת, ואף פחות - "אסור לתת לזה לקרות"

חיים רומנו / צילום: תמר מצפי
חיים רומנו / צילום: תמר מצפי

חברת התקשורת פרטנר ערכה היום תדרוך לעיתונאים שבו חשפה את התוכניות העסקיות שלה לשנת 2015 ואילך. מה גורם לחברה לקום בוקר בהיר אחד ולהחליט שהיא רוצה לחשוף את התוכניות שלה בצורה נרחבת, ללא סיבה נראית לעין? התשובה לכך נעוצה במהלכים שהתרחשו בשוק התקשורת בחודשים האחרונים וקשורה גם להצהרות של בעלי המניות בחברה, אשר הבטיחו להמשיך ולהוביל אותה. נושאים אחרים שגרמו למנכ"ל פרטנרחיים רומנו ולמשנה למנכ"ל איציק בנבנישתי לערוך את האירוע, הם תחילת הרפורמה בשוק הקווי (השוק הסיטונאי) והכניסה של סלקום לתחום הטלוויזיה.

לפני שנדבר על הקשיים ועל הבעיות של החברה, נציין כי רומנו ובנבנישתי דיברו היום על הרצון שלהם להפוך את פרטנר לקבוצת תקשורת. פרטנר הכריזה היום על הכוונה שלה לספק ללקוחות חבילות מכל הסוגים, כולל חבילות טריפל וחבילות "מרובעות" שיכללו טלפוניה, טלוויזיה ואינטרנט (כולל ספק) וכמובן חבילת סלולר.

פרטנר לא שוללת שילובים שונים בין החבילות ומצהירה שתצא עם חבילות שונות בהרכבים שונים של מוצרים. בכך מכריזה החברה על האסטרטגיה שלה, שקיבלה את הכותרת: Any Time, Any Where, Any Device. אם זה מזכיר לכם את הססמא של סיירת גולני, כנראה שלא מדובר בצירוף מקרים. אדם צ'זנוף, יו"ר הדירקטוריון, שירת בסיירת כקצין.

אחרי שהכריזו על האסטרטגיה, על הרצון להיות קבוצת תקשורת ועל תהליכי ההתייעלות שעברה החברה, דיברו בכירי פרטנר על הקשיים הרגולטוריים שהמדינה מציבה בפניהם. העיתוי הנוכחי לא נבחר במקרה - רגע לפני הקמתה של ממשלה חדשה, ועל רקע המשבר החמור בין בזק למשרד התקשורת ויתר המפעילים, בנוגע לאופן השימוש בתשתיות שלה. בזק מתנגדת לכך שהמתחרות שלה יעשו שימוש ברשת הטלפוניה שלה ופרטנר מתכוונת להשתלב בצורה משמעותית יותר במאבק הרגולטורי הזה.

שרשרת טענות ארוכה

בפרטנר אומרים שהיכולת של החברה לממש את האסטרטגיה שלה קשורה באופן ישיר למידת הנחישות שיפגין משרד התקשורת כלפי בזק והוט. אחרי שחשו את נחת זרוען של בזק והוט כמונופולים, לא מהססים רומנו ובנבנישתי לקרוא למשרד התקשורת לפרק את שתי החברות לחברות שירותים ולחברות תשתית. לטענתם, אם בזק לא תפורק, היא תמשיך להיות אחד המונופולים הסרבניים והקשים ביותר בשוק התקשורת, כזה שימנע כל תחרות בשוק.

שרשרת הטענות של פרטנר ארוכה מאוד. זה מתחיל בחובה שלה, כספקית אינטרנט, להמשיך ולשלם לבזק עבור התעבורה ברשת שלה (מה שקרוי הסכם הג'יגות), למרות שמשרד התקשורת הצהיר שיש לבטל את התשלום. זה ממשיך בדרישה של בזק והוט לחייב את הספקיות להתחבר לרשתות שלהן רק בתמסורות שלהן, למרות שלספקיות יש תמסורות עצמאיות שבהן ניתן להשתמש, ועוד שורה ארוכה של טענות שמעידה על כך שפרטנר מבינה היום את מה שלא הבינה בעבר, או סירבה לראות: בזק והוט כחברות תשתית, רק משתכללות ומשפרות את הרווחיות, בעוד כל השחקנים האחרים נשחקים ויורדים ברווחיות.

רומנו אמר היום כי "משרד התקשורת רצה לראות ארבע קבוצות תקשורת, אבל בפועל נוצר מצב של חוסר איזון משווע בגלל חוסר הטיפול בשוק הקווי. מי שמתחזק הם המונופולים ובראש ובראשונה בזק. מי שיש לו תשתית קווית וטלוויזיה נמצא היום במצב אופטימלי. בזק בנתוני רווחיות של EBITDA (רווח תפעולי לפני הפחתות ומסים) של 62% והוט עם רווחיות של 50%. אלו נתונים שאין באף מדינה בעולם. זו רווחיות יוצאת דופן ולא מוצדקת שמעידה על חוסר האיזון בשוק. לעומת בזק אפשר לראות את הרווחיות של החברות הסלולריות נשחקת לכיוון של 25%, בזמן שבזק והוט ממשיכות לחגוג ויותר מזה - אף אחד לא מונע מהן לפגוע במתחרות שלהן".

"אסור לתת לזה לקרות"

לדברי רומנו מה שיקרה בשוק הקווי, אם משרד התקשורת לא יפרק את בזק והוט, הוא שישראל תחזור למצב שבו יפעלו כאן שלוש קבוצות תקשורת, ואף פחות. "אני חושב שאסור לתת לזה לקרות", אמר רומנו, "לא לזה כיוונה הרפורמה. מציאות שבה גוף אחד פועל בדרך שהוא פועל כמו הוט, אז ברור שהיכולת של מתחרה להיכנס לשוק התוכן היא מוגבלת ולכן חייבים לחולל שינוי מבני בשוק התקשורת".

רומנו מתכוון בדבריו למהלכים של הוט נגד סלקום לאחר שהאחרונה נכנסה לשוק הטלוויזיה ובתגובה הוט הורידה את מחירי הסלולר באגרסיביות כדי לפגוע בסלקום. בנבנישתי אמר שפרטנר רואה את עצמה כחברה שממשיכה להשקיע בשירות מפני שבסופו של דבר ההשקעות שפרטנר עושה מכתיבות לשוק תקן. בנבנישתי העלה את נושא השירות על רקע ביקורת שנשמעת בשוק התקשורת לפיה השירות אינו משמעותי כבעבר בעיני הלקוחות.

לדברי בנבנישתי, המצב הפוך והלקוחות דווקא מוכנים לשלם פרמיה עבור שירות טוב יותר. בנבנישתי הוסיף כי ההשקעה של פרטנר בשירות ובדור הרביעי, הראתה שפרטנר היא חברה שבראש ובראשונה עושה את מה שנכון ללקוחות שלה. הוא אמר כי אם פרטנר לא הייתה משקיעה בדור הרביעי, לא היה היום דור רביעי במדינת ישראל. רומנו ובנבנישתי התייחסו בספקנות לגבי שיקול הדעת שמאפשר לגולן טלקום ולהוט מובייל להמשיך וליהנות מהגנות רגולטוריות, למרות שהן מפרות את הוראות משרד התקשורת.

בבזק בחרו שלא להגיב לדברים. את תגובתה של הוט לא ניתן היה להשיג.