משקיעים ידועים מספרים מה למדו מהמשקיע מס' 1 וורן באפט

ביל גייטס, הנסיך בן טלאל, מנכ"לי בנקים בינלאומיים ומשקיעים אחרים מספרים על המפגש עם האוראקל מאומהה ומה הם למדו ממנו

וורן באפט / צילום: רוירטס
וורן באפט / צילום: רוירטס

ביל גייטס לא צפה ניצחון במשחק הפינג פונג שלו בסוף השבוע. מייסד מיקרוסופט התמודד שוב עם חברת הנבחרת האולימפית האמריקאית אריאל הסינג, במה שהפך לאחד מטקסי האסיפה הכללית של ברקשייר האתאוויי, שבה גייטס ו-וורן באפט נפגשים עם בעלי מניות ברקשייר, משחקים כמה סיבובי ברידג' תחת עדשות מצלמות הטלוויזיה, ו"מחממים" את הסינג לקראת התמודדות פינג פונג שלה עם כל מעוניין אחר.

בין שלל המוזרויות של "וודסטוק של הקפיטליזם" השנתי, שאליו נאספים 40,000 בעלי מניות ברקשייר באומהה, נברסקה, המסקרנת ביותר היא מראה שני המיליארדרים הגדולים בארה"ב נהנים זה מחברתו של זה.

ב-24 השנים שחלפו מאז שגייטס הוצג לראשונה בפני באפט - בלי התלהבות תחילית, מפני שהוא לא העלה על דעתו שיהיו לו נושאי שיחה עם אדם המבוגר ממנו ב-25 שנים ש"רק קונה ומוכר דברים" - השניים הפכו לידידים ממבט ראשון, וגם בעלי סוד. "מספר הפעמים שבהן ביקשתי את עצתו של וורן הוא פשוט מדהים", אומר גייטס.

במרוצת הזמן הזה, השניים הקפיצו ביניהם את תואר האיש העשיר בארה"ב כמו כדור טניס שולחן, והידקו את שיתוף הפעולה החם ביניהם, הודות לסידור ייחודי בנדבנות של מיליארדרים. באפט מעביר את חלק הארי של הונו לקרן ביל ומלינדה גייטס, במקום לנסות לבצע נדבנות בכוחות עצמו - והוא מתאר את הסידור הזה כמו מציאת מנהלים מומחים לחברות הבנות של ברקשייר.

קרן גייטס מקבלת חבילות של מניות ברקשייר בשווי כ-2 מיליארד דולר מדי שנה מאז 2006, ולמרות שהיא מוכרת את רובן במרוצת הזמן, היא עדיין מחזיקה 6% ממניות B של ברקשייר, שיש להן פחות זכויות הצבעה. באפט חבר במועצת הנאמנים של הקרן, וגייטס מכהן במועצת המנהלים של ברקשייר.

שני המיליארדרים פטפטו עד אחרי שקיעת השמש

פגישתם הראשונה, בסוף השבוע של 4 ביולי 1991 באחד מבתי משפחת גייטס מחוץ לסיאטל, אורגנה באמצעות רשת של קשרים - מקתרין גרהם, ידידתו של באפט והמו"לית של ה"וושינגטון פוסט", עד מרי גייטס, אמו של ביל. ביל אמר לאמו שהוא יקבל את באפט לשיחה קצרה, אך שני המיליארדרים המשיכו לפטפט עד אחרי שקיעת השמש.

"כשנפגשנו הוא שאל אותי, 'למה יבמ לא עשתה את מה שאתם יכולתם לעשות, ומה הייתה הדינמיקה התחרותית, האנשים שלכם או הטכנולוגיה?'", זוכר גייטס. "הוא שאל את כל השאלות שעליהן חשבתי כה הרבה כדי ליצור את העוצמה של מיקרוסופט".

"וורן יצר קריירה כשהתחיל עם העדשות של 'האם הדבר הזה נסחר בתת-ערך, ולכן אני צריך לקנות אותו ולהרוויח כסף בשבילי ובשביל השותפים שלי?' השימוש בעדשות ראייה כאלה לאורך כה הרבה עשורים הפך אותו למומחה לבני אדם, לסוגי עסקים, לחשבונאות ישרה לטווח ארוך. הוא צבר כמות עצומה של ידע למרות שהוא התחיל בהשקפה הצרה, על דברים", ממשיך גייטס.

לאורך הדרך, באפט יצר את אחת מחמש החברות הגדולות בארה"ב במונחי שווי שוק, והאסיפה הכללית של סוף השבוע ציינה את שנת היובל (50) לשליטתו בברקשייר. החברה הזו השלימה מעבר מחברת השקעות לתשלובת עסקים כוללת. הפעילות שלה כוללת רכבות, ביטוח, חשמל, קמעונאות, מותגי מזון גדולים, ייצור, סוכנויות נדל"ן, מימון בתים וסוכנויות רכב, ולכן היא נוגעת לחיי היומיום של יותר ויותר אמריקאים. זה עלול להיות מקור לחיכוכים ולבעיות, אך ברקשייר מגוונת דייה כדי לעמוד בפני כל אתגר בלתי נמנע, אומר גייטס.

"ברקשייר איננה חברת נפט או פחם, אבל אפשר להעלות על הדעת את האפשרות שהפעילים נגד שינויי האקלים יאמרו שמכוניות וחברות חשמל פולטות חמצן דו-פחמני לאוויר. יש להם ציוד לשחיטת בהמות משק. יש להם קרונות רכבת, ומתעוררת השאלה האם הם צריכים להיות בעלי קירות כפולים כאשר הם מעבירים נפט. בביטוח - תמיד אפשר להתווכח איך צריך לסווג את הלקוחות. אין סוף למחלוקות שעלולות להתעורר.

"האם המכונית העצמאית בנהיגה בעוד 30 שנה תשפיע על עסקי ביטוח הרכב? כמעט כולנו חשופים לרוחות השינויים הטכנולוגיים. אני לא יכול לחשוב על חברה אחרת שהיא כה גדולה ומגוונת", אמר גייטס.

הכול על עסקים ב-20 עמודים

כאשר ברקשייר התפתחה, פילוסופיית ההשקעות של באפט נשארה מרשימה בעקביותה, ורווחית בעקביות, והוא הלך וקיבל על עצמו את תפקיד המחנך הציבורי. מאז פרסום מכתבו ה-50 למשקיעי ברקשייר בפברואר השנה, גייטס ממליץ עליו לכל אחד "שרוצה לדעת הכול על עסקים ב-20 עמודים".

גייטס מתאר איך באפט עזר לו לטפל בתביעת ההגבלים העסקיים שהגיש משרד המשפטים האמריקאי נגד מיקרוסופט, ובתמחור היתר שבו נסחרה מניית מיקרוסופט בימי בועת הדוט קום.

"הוא ואני שוחחנו המון על שימוש באופציות למניות כתגמול לעובדים כאשר מניות הטכנולוגיה הופכות לתנודתיות מאוד, ועל הרעיון שאתה משלם יותר מדי לאנשים בתקופות מסוימות, ומשלם הם פחות מדי בתקופות אחרות (כאשר המניה צונחת) ועד כמה זה שרירותי", אומר גייטס.

ואיך משפיע גייטס על ידידו? אותה יבמ שהשניים שוחחו עליה בפגישתם הראשונה מוחזקת כעת בשיעור של 7.8% על ידי ברקשייר. האם ניתן לזקוף לזכות גייטס את ההתגברות של באפט על רתיעתו המפורסמת מהשקעות במניות טכנולוגיה? "לא, מפני שיבמ כבר איננה חברת טכנולוגיה טהורה", אומר גייטס. "זה באמת עצוב. לפי שעה לפחות, התברר שוורן טעה. הם לא מצליחים למכור את טכנולוגיית ענן המחשוב אפילו ללקוחות העסקיים שלהם. אני כמובן מוטה בנושא הזה. יבמ היא חברה נהדרת, אבל מפני שהתמודדתי איתם כה הרבה עשרות שנים, אני חייב לומר שאני לא רואה להם עתיד ורוד כמו אנשים שמחזיקים את המניה בלונג".

מה הם אמרו על הגורו

אילו השקעתם 1,000 דולר במדד 500 S&P בשנת 1965, שבה השתלט באפט על ברקשייר האתאוויי, הייתם היום יושבים על 110,000 דולר. זה נשמע מרשים, אך אילו השקעתם 1,000 דולר במניית ברקשייר, הייתם שווים היום כ-18 מיליון דולר. "פייננשל טיימס" שאל משקיעים ידועים מה הם למדו מן הקריירה של באפט ומהמפגש הראשון שלהם עם האוראקל מאומהה

דניאל לב מייסד ת'רד פוינט

"למדתי מוורן באפט לעסוק בנדבנות בשלב מוקדם. יצירת הון כשלעצמה, גם אם אתה מיטיב עם אחרים בדרך, כפי שבאפט עשה לבעלי המניות שלו, היא חוויה ריקנית אם אין לך תשומה ישירה על חייהם של אחרים בצורה משמעותית ומדידה"

ביל גייטס מייסד מיקרוסופט

"ההמלצה הלבבית שלי היא שאם אתם הולכים אי פעם לקרוא 20 עמודים על עסקים ועל איך שהם עובדים, קראו את 15 העמודים של וורן ואת 5 העמודים של צ'רלי מאנגר מן המכתב לבעלי המניות ל-2015. אני אקרא אותו המון פעמים, כדי להפיק ממנו את פניני החוכמה"

"לאורך תקופה של עשרות שנים רבות, הוא למד על בני אדם, על סוגים של עסקים, על חשבונאות ישרה לטווח ארוך. הוא צבר כמות אדירה של ידע, למרות שהוא התחיל עם מה שתוכלו לכנות זווית השקפה צרה וקפיטליסטית על דברים"

וויל דנוף סגן נשיא פידליטי קונטרה-פאנד

"לקריאת האיגרות השנתיות שלו לבעלי המניות במשך כעשור יש השפעה גדולה על האופן שבו אני משקיע מיליארדי דולרים מכספם של אנשים אחרים. הוא מלמד את הרעיון של להעלות את הרף, של לחכות להזדמנות הגדולה ביותר, לומר לעצמך, 'זה סיפור באמת טוב, אבל לא סיפור נהדר'. אני הרבה יותר רגיש כעת ליכולת ייצור המזומנים של חברות. העליתי את איכות התיק שלי"

ג'ק בוגל מייסד חברת קרנות ונגארד

"בטהובן יכול היה לספר לנו איך לכתוב סימפוניה, אבל לא היינו יכולים להלחין כמוהו. אי אפשר לחקות לא את בטהובן ולא את באפט. אפשר לחקות את בוגל בכל רגע נתון - צריך רק לקנות את תעודת הסל המדדית"

הנסיך אל-ואליד בן טלאל

מייסד חברת ההחזקות קינגדום הולדינג

"אם הייתי צריך להצביע על דבר אחד שלמדתי מבאפט, זו סבלנות, סבלנות, סבלנות. הוא לא סוחר, ואני לא סוחר. הוא לטווח הארוך, וכך גם אני"

בריאן מוינהן מנכ"ל בנק אוף אמריקה

"ביקשנו ממנו להופיע באוניברסיטת ג'ורג'טאון לפני כמה שנים. הדבר המדהים היה לראות את האינטראקציה שלו עם הצעירים. כמה פופולרי הוא היה מתוך 80 אנשי עסקים. יכולת לראות אותם כותבים לעצמם הערות במהירות של 1,000 קמ"ש בניסיון לספוג את התבונה שלו"

דיוויד רובינשטיין ממייסדי קבוצת קרלייל

"ההמלצה הלבבית שלי היא שאם אתם הולכים אי פעם לקרוא 20 עמושל ידע, למרות שהוא התחיל עם מה שתוכלו לכנות זווית השקפה צרה וקפיטליסטית על דברים"

סת קלרמן מנכ"ל קבוצת באופוסט

"כפי שוורן באפט היה תלמיד של בנג'מין גרהם, כולנו היום תלמידים של וורן באפט"

ביל אקמן מייסד פרשינג סקוור

"הוא שינה את האופן שבו המנכ"לים חושבים על העסקים שלהם, בזכות התפיסה של הקצאת הון, למרות שלא כל מנכ"ל תופס אותה. רוב המנכ"לים מגיעים לצמרת כאנשי ביצוע טובים או מנהיגים, אבל במקרים רבים ההחלטות החשובות ביותר שהם צריכים לקבל הן של השקעות"

ג'ון סטאמפ מנכ"ל וולס פארגו

"נפגשנו לראשונה על שולחן ברידג' מקוון. וורן הוא הרבה דברים, ואחד מהם הוא שהוא שחקן ברידג' טוב. מעת לעת שיחקתי נגד אחותו ברטי. גם היא חכמה כמו ינשוף בעל שני פנים. הוא המשקיע הטוב ביותר שהעולם ידע אי פעם, ובן אדם נחמד אפילו יותר"

לויד בלנקפיין יו"ר ומנכ"ל גולדמן זאקס

"כשהוא מסתכל על דברים, הם הופכים לפשוטים יותר ולא למורכבים יותר. אחרי שהקשבת לו, אתה תוהה מה גרם לך למצוא סיבוכים שלא היו שם. הוא יכול לזהות הזדמנות בסחורה שהוא מעולם לא סחר בה. הוא יתקשר לסוחר מבצע, ויעקוף אגב כך שכבות של אנשי ביניים"

ג'יימי דיימון מנכ"ל ג'יי.פי מורגן צ'ייס

"אני חושב את עצמי לתלמיד שלו עוד לפני שהוא ידע מזה. אם קראתם את הדברים שלו, את בהירות המחשבה, הם תמיד ישרים: הם מדברים על הטוב, הרע והמכוער. אף פעם לא רק על הטוב. מכתבי היו"ר שלי מחקים אותו: להסביר לאנשים מה שאתה עושה כפי שאתה מסביר לאחותך החכמה"

"הנה הדבר שאתם לא יודעים. כשאתה משוחח איתו הוא יגיד לך את מה שהוא באמת חושב. הוא מנהל נהדר. הם סומכים עליו. הוא טלפן אלי כמה פעמים כשחליתי. ברמה האנושית הוא כמו הדוד הטוב שלך"