האם נפט כורדי זול עומד מאחורי הרווחים של בזן?

על פי הערכות, הנפט הכורדי נמכר בהנחה של 30%

בית זיקוק מפרץ חיפה / צילום: איל יצהר
בית זיקוק מפרץ חיפה / צילום: איל יצהר

ההישגים של בזן ב-2014 היו מרשימים: רווחי החברה ומרווח הזיקוק עלו באופן ניכר. ההסבר שניתן לרווחי החברה הוא הצניחה החדה במחירי הנפט, אולם עדויות על מכליות עם נפט כורדי שהגיעו לישראל מעלות את האפשרות שמדובר במקור אחר לרווחיה הנאים של בזן.

מדוחות בזן לשנת 2014 עולה שהחברה סיימה את השנה ברווח נקי של 115 מיליון דולר, לעומת הפסד של 160 מיליון דולר ב-2013. ה-EBITDA ((רווח לפני ריבית, מסים פחת והפחתות) ב-2014 הסתכם בכ-421 מיליון דולר, לעומת 262 מיליון דולר ב-2013.

צניחת מחירי הנפט העלתה את מרווח הזיקוק (הפער בין ההכנסות ממכירת סל המוצרים לבין עלות חומרי הגלם) של כל בתי הזיקוק בעולם, אולם מרווח הזיקוק של בזן ב-2014 עמד על 6.4 דולרים לחבית, פי שלושה מממוצע המרווחים באזור הים התיכון.

נפט מוחרם וזול

על פי דיווחים בעיתונות זרה, במאי האחרון שכרה ממשלת החבל הכורדי שתי אוניות שעברו דרך נמל ג'ייהאן בטורקיה ושם העמיסו נפט כורדי במטרה למכור אותו באופן ישיר ללקוחות, ואולם כמה מדינות מחרימות את הנפט הכורדי משום שהן אינן רוצות להסתבך עם ממשלת עיראק, הנמצאת במחלוקת עם הכורדים על חלוקת הרווחים שמניב ייצוא הנפט.

עיראק נחשבת אחת מיצואניות הנפט הגדולות בעולם, ולטענת הכורדים חלק מהרווחים שייכים להם. עיראק מצדה טוענת שהנפט שייך לה והנפט הכורדי נמכר באופן לא חוקי. באופן רשמי, גם ארצות הברית מתנגדת לייצוא נפט מכורדיסטאן, משום שהיא מעוניינת לשמור על עיראק מאוחדת.

החרמת הנפט הכורדי הובילה לכך שהוא אינו סחיר. כלומר, בעוד שמחירם של סוגי נפט אחרים הינם ידועים ונקנים במחירי שוק, מחירה של חבית עם נפט כורדי איננה ידועה. לפי הערכות של בכירים במשק הנפט בישראל, הוא נמכר בהנחה שעשויה להגיע גם ל-30% ממחירה של חבית נפט סחירה.

"הטורקים קונים את הנפט הכורדי בהנחה של עשרות אחוזים", טוען ד"ר עמית מור, מנכ"ל חברת אקו אנרג'י, "ייתכן שלאור צניחת מחירי הנפט בחודשים האחרונים, ההנחה היא פחות משמעותית, אבל בהחלט מאוד מורגשת".

כפי שהתפרסם, בחודש יוני האחרון עגנה מכלית עם נפט כורדי בנמל אשקלון, אך מתברר שהיא לא הייתה היחידה. "מאות אלפי חביות של נפט כורדי הגיעו לישראל. ייתכן שרק לאחסון, אך ייתכן שגם בית הזיקוק רכש אותו", טוען מור.

"מכלית יכולה להכיל בין 600 אלף למיליון חביות, ולכן אם הגיעו כמה מכליות, כל אחת בגודל שונה, הגיע לישראל לא מעט נפט כורדי".

ההערכה הרווחת היא שלפחות חלק מהנפט הכורדי מאוחסן במתקני האחסון של קצא"א (קו צינור אילת-אשקלון).

כידוע, מעבר להובלת נפט גולמי, מעניקה קצא"א גם שירותי אחסון לטווח ארוך. כאשר מחיר הנפט הגולמי יורד - כפי שקורה בחודשים האחרונים - הביקוש לאחסון עולה.

מקצא"א נמסר שהיא אינה מתייחסת לפעילות המסחרית של לקוחותיה, אך בשיחה שקיים "גלובס" עם בכיר בממשל הכורדי, הוא לא הכחיש כי הממשל הכורדי מוכר נפט לישראל.

"אני לא יכול לאשר שהנפט הכורדי מגיע לישראל, אך אין לנו כל בעיה למכור לה נפט", אמר הבכיר והוסיף כי מכירת הנפט היא חלק ניכר מתקציב הממשל הכורדי.

בתשובה לשאלה אם הממשל הכורדי מעוניין לחזק את קשריו עם ישראל, ענה הבכיר בעקיפין כי הממשל הכורדי יהיה מוכן לפעול כדי לקדם את הצרכים המקומיים של הכורדים. "החזון של הממשל לחמש השנים הקרובות הוא לנצל את הנפט, הגז והמשאבים לצרכים מקומיים, כמו הפקת חשמל. בכל שנה בעשור האחרון עולה הביקוש שלנו לחשמל בכ-12%, ולכן עלינו לקדם את האינטרסים שלנו".

פנייה לבזן הניבה תגובה דומה לזו של קצא"א, ודוחות החברה גם הם לא מסגירים את מקורות הנפט המדויקים של החברה.

מרווח הזיקוק של בזן
 מרווח הזיקוק של בזן
ייבוא נפט גולמי כפי שמדווחים
 ייבוא נפט גולמי כפי שמדווחים