המוסדיים ייערכו לרעש אדמה עם אלפי הרוגים ורבבות פצועים

האוצר הנחה אותם לתרגל באוקטובר תרחיש היפותטי שנהגה במשרד ■ בין הנזקים בתרחיש: 170 אלף חסרי בית וקשיים גדולים מצד בתי החולים לתפקד

רעידת האדמה בנפאל / צילום: רויטרס
רעידת האדמה בנפאל / צילום: רויטרס

רעידת אדמה בשוק ההון. זהו האיום שאגף שוק ההון באוצר, בראשות דורית סלינגר, מבקש מכל הגופים המוסדיים להיערך לו. מפניה בנושא "ניהול המשכיות עסקית והיערכות לשעת חירום" שהעביר האוצר לגופים המוסדיים, ימים ספורים לאחר רעידת האדמה ההרסנית בנפאל, עולה כי בהמשך לתרגילים דומים שנעשו בעבר, ב-13 באוקטובר השנה יידרשו המוסדיים לתרגל את עצמם בתרחיש של רעש אדמה חריף, שיוציא מכלל שימוש גם את אתרי הפעילות של כל אחד מהגופים.

עיקר התרגיל הינו בחינה מתודית, ללא השבתה של הפעילות, והוא יבחן את אופן התנהלות הגופים בשלוש נקודות זמן: סמוך למועד הרעידה, מספר שבועות לאחר מכן, ומספר חודשים לאחר הרעידה כביכול. החלק המעניין בפניית האוצר, שאחראי בין היתר על פיקוח על חברות הביטוח בכל הנוגע לביטוחי הדירות שהם מוכרים לציבור ולעולם העסקי בישראל, הינו התסריט המפחיד להשפעותיה האפשריות של רעידת אדמה חזקה בישראל.

איזו רעידת אדמה צופים אנשי שוק ההון, לצורך התרגיל, שתכנונו החל עוד קודם לאסון בנפאל? רעידת אדמה בעוצמת 7 דרגות בסולם מומנט ולאחריה רעידות משנה, שיובילו בין היתר ל"כשלים במתקני תעשייה ופריצה של חומרים מסוכנים באזורים המאוכלסים בצפיפות".

רעידה היפותטית זו תביא, על פי התסריט של האוצר, ל-7,000 הרוגים, 8,600 פצועים בינוני וקשה, 37 אלף פצועים קל, מאות אלפי פגועי נפש, 9,500 איש לכודים וכ-170 אלף עקורים חסרי בית. כמו כן, תסריט האימה שכתבו באוצר, כולל 10,000 מבנים שנהרסו ברעידת האדמה, 28 אלף מבנים עם נזק כבד, ו-290 אלף מבנים עם נזק קל עד בינוני.

כל אלה ייצרו מצב בעייתי, במסגרתו "בתי חולים ניזוקו קשה, ולמעשה יכולים לספק מעט מהנדרש. פצועים 'קלים' נאבקים על חייהם באופן עצמאי", וכן "צפויים שיבושים, שעלולים להימשך עד כשבועיים, באספקת החשמל, התקשורת (כולל תקשורת בינלאומית), מי השתייה והדחת אסלות ובאספקת תשומות אחרות".

בתרחיש: הפסקת מסחר וקשיי נזילות

כמו כן, באוצר צופים כי לאחר הרעידה ההיפותטית הזו, יידרשו שיפוצים ותיקונים מתמשכים לתשתיות והרבה מבנים, רבים יאבדו את מסמכי הזיהוי ולא יוכלו להוכיח את זהותם ולממש את משאביהם, כאשר לא יתקיימו לימודים באזורים שנפגעו ותהיה היעדרות של חלק ניכר מהעובדים ממקומות העבודה שלהם.

ומה עוד יהיה ברעידת האדמה ההיפותטית הזו? הפסקת מסחר בבורסה, תקלות במוקדי שירות, במערכות בנקאיות, בשירותי צד ג', בתשתיות ומערכות ועוד. בין היתר כולל תסריט האוצר אפשרות שהביקושים לרכישת מט"ח יגדלו ושער הדולר יעלה בשיעור ניכר, כאשר משקיעים רבים יבקשו למשוך חסכונות ארוכי טווח, דבר שיצור בעיות נזילות במשק.