"רק ייסוף של השקל יציל את האג"ח מהפסדי הון גדולים"

יניב חברון, הכלכלן הראשי של אקסלנס: עליית תשואות באירופה ממתנת את התחזקות הדולר, מה שעשוי לאפשר לפד להתחיל להעלות את הריבית כבר ב-2015

בורסה / צילום: תמר מצפי
בורסה / צילום: תמר מצפי

יניב חברון, הכלכלן הראשי של אקסלנס, מעריך בסקירתו השבועית כי "בנק ישראל יוריד את הריבית לרמה שלילית או יבצע הרחבה כמותית רק אם יימשך ייסוף השקל מול סל המטבעות עד לסביבות ה-80 נקודות ומטה. עם זאת, תרחיש של עליית תשואות משמעותית בשוק האג"ח באירופה, שתגרור גם עליית תשואות בארה"ב, עשוי לתרום לפיחות של השקל ולדחות מהלך של הפחתת ריבית נוספת בישראל".

במידה שתשואות האג"ח באירופה יעלו וגם התשואות בארה"ב יעלו, בהחלט ייתכן כי השקל יוכל להיחלש מול סל המטבעות חזרה לרמות של 83-84 נקודות. בתרחיש כזה לא יהיה צורך בהפחתת ריבית, ציפיות הריבית תשתפרנה כלפי מעלה ולמשקיעי האג"ח מחכה תקופה פחות טובה. רק המשך ייסוף של השקל יציל את האג"ח מהפסדי הון משמעותיים, אומר חברון.

בנוגע לדו"ח התעסוקה בארה"ב שצפוי להתפרסם בשישי הקרוב אומר חברון: "דו"ח התעסוקה עשוי להיות קריטי שכן הוא מגיע לאחר תקופה של נתונים מאכזבים ודו"ח קודם שהפתיע לרעה. במידה והדו"ח יצליח לעמוד בציפיות ואף להפתיע לטובה, השוק יקבל זאת כאיתות חיובי לאפשרות של העלאת ריבית בארה"ב עוד ב-2015, מה שעשוי לדחוף את התשואות עוד יותר כלפי מעלה ולהסב הפסדי הון נוספים עבור משקיעי האג"ח".

מנגד, להערכתו, רק אכזבה של ממש מהדו"ח, למשל יצירת משרות של מתחת ל-150,000, עשויה להפוך את הקערה על פיה ולמתן משמעותית את הציפיות להעלאת ריבית בארה"ב בטווח של הרבעונים הקרובים. "בסך הכל המשקיעים מעריכים כי הפד יתקשה להעלות ריבית בעקבות החולשה בכלכלה, שחלק ניכר ממנה משויך להתחזקות של הדולר בעולם. עם זאת עליית תשואות באירופה ממתנת את התחזקות הדולר, מה שעשוי לאפשר לפד להתחיל להעלות את הריבית כבר ב-2015. יש לציין כי למרות הטון השלילי יותר שהציגה הודעת הריבית הנוכחית, נראה כי בפד מאמינים שהיציאה מחודשי החורף תספק דחיפה חיובית לפעילות הכלכלית בארה"ב בחודשים הבאים".