מנכ"ל משרד רה"מ לא הכין תוכנית עבודה ל-2013 "בגלל הבחירות"

המבקר מותח ביקורת חריפה על התנהלות משרד ראש הממשלה והעומד בראשו, הראל לוקר

הראל לוקר ביעידת הנדלן 2013 / צילום: תמר מצפי
הראל לוקר ביעידת הנדלן 2013 / צילום: תמר מצפי

משרד ראש הממשלה לא הכין תוכנית עבודה ל-2013 בטענה כי זו הייתה "שנת בחירות" - כך עולה מדוח מבקר המדינה שבדק את תכנון העבודה של משרד רה"מ ושל יחידותיו: אגף המטה הכלכלי-חברתי, הרשות לפיתוח כלכלי במגזר המיעוטים והמועצה הלאומית לכלכלה.

למרות שהבחירות התקיימו ברבעון הראשון של שנת 2013 ושתקציב המדינה אושר ברבעון השלישי שלה, טענו במשרד ראש הממשלה כי שנה זו הייתה שנת בחירות וכי הייתה קיימת אי-בהירות בנוגע למדיניות. עוד טענו, כי תקציב המדינה לשנה זו אושר באיחור וכי ישנו קושי להכין תוכנית עבודה ולקבוע בה יעדים לפני שנקבע התקציב.

המבקר מתח ביקורת חריפה על התנהלות משרד ראש הממשלה והעומד בראשו, הראל לוקר, וקבע כי גם בשנת בחירות ובשנה שבה תקציב המדינה אינו מאושר במועד המתוכנן, נדרשים משרדי הממשלה לפעול בתחומים השונים כגון חינוך, בריאות, רווחה, וכן להמשיך בפרויקטים שהחלו בביצועם.

עוד מצא הדוח כי לוקר התעלם ממדריך התכנון הממשלתי ומהמלצות ועדת טרכטנברג ולא גיבש תוכניות עבודה משרדיות מפורטות לשנים 2012 ו-2014. התוכניות שכן גובשו ונכללו בספר תוכניות העבודה הממשלתי לא פירטו את שלבי ההתארגנות לביצוע המשימות, ולעתים לא פירטו את הגורמים השותפים לביצוען. בתוכנית העבודה המשרדית ל-2014 למשל, נכללו 72 משימות - אולם לגבי 66 (92%) מהן לא צוין מי מיחידות המשרד אחראית לביצוען.

בביקורת שמתח המבקר על התנהלותו של לוקר נכתב כי "על מנכ"ל משרד רה"מ לוודא שמשרדו מקיים את תהליכי התכנון הנדרשים ומגבש תוכניות עבודה משרדיות ויחידתיות בהתאם למתווה המפורט במדריך התכנון הממשלתי".

ממשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה: "משרד ראש הממשלה פועל על-פי תוכניות עבודה סדורות המפורסמות לציבור ככל המשרדים האחרים. מדובר בתהליך חדש, חשוב ומקיף של תכנון ממשלתי, אותו יזם משרד ראש הממשלה עצמו עבור כל משרדי הממשלה, וחובת התכנון החלה ב-2012. המשרד בנה את יכולות התכנון הממשלתיות תוך הצבת סמנכ"לי תכנון בכלל משרדי הביצוע.

"בשנה השנייה לתהליך, שנת 2013, הוכרזו בחירות, ועל מנת שלא להכתיב לשרים חדשים מדיניות ולאפשר להם להורות על סדרי עדיפויות עם כניסתם לתפקיד מבלי להציבם בפני עובדה מוגמרת, הוחלט שלא יוגשו התוכניות. בשנת 2014 המהלך נמשך במלוא הקיטור.

"ראוי לציין כי משרד ראש הממשלה הינו משרד מטה, ויש להביא בחשבון את מאפייניו הייחודים - בנוסף למשימות המתוכננות המוטלות עליו לאורך השנה בהיקף חריג שאין דומה לו במשרדי ממשלה אחרים, דוגמת הכרעה במחלוקות, הסרת חסמים, הנחיות ראש הממשלה, החלטות ממשלה, סיוע למשרדים השונים בקידום החלטות ממשלה - והכול כפועל יוצא של סוגיות שמתעוררות במהלך השנה.

"המשרד עמד בהנחיות החלטת הממשלה בנוגע לתוכניות העבודה, ויחד עם זאת, הערתו של המבקר בדבר מידת הפירוט הנוספת של התוכניות התקבלה ויושמה במלואה עוד בשלב מסירת טיוטת הדוח".