המבקר: ליקויים במשרד החוץ פוגעים במדיניות החוץ של ישראל

דוח מבקר המדינה: 13% מכלל עובדי שירות החוץ לא כשירים לאייש משרות בחו"ל

יוסף שפירא / צלם:איל יצהר
יוסף שפירא / צלם:איל יצהר

משרד החוץ משבץ עובדים שאינם כשירים למשרות בחו"ל במקום לגייס צוערים חדשים - כך עולה מדוח מבקר המדינה שמצא ליקויים בתכנון משאבי אנוש במשרד החוץ. חרף החלטה מ-2008 שמחייבת את משרד החוץ לקלוט עובדים חדשים רק באמצעות קורס צוערים, אייש המשרד משרות תקניות בשירות החוץ בעובדים שלא נקלטו למשרד במסגרת הקורס, או בעובדים מהשירות המינהלי שאינם כשירים לשרת בחו"ל או למלא תפקידים מדיניים ביחידות המטה.

על פי ממצאי הדוח, כ-26% מעובדי שירות החוץ המינהלי ולמעלה מ-13% מכלל עובדי שירות החוץ לא כשירים לאייש משרות שירות החוץ בנציגויות בחו"ל. בנוסף, 15 עובדים ללא הכשרה מדינית איישו משרות מדיניות, ובהן ממלא מקום השגריר בהיעדרו, קצין מינהלה וקונסול קונסולרי. באותה עת הנציגויות היו מצויות בתת-איוש של 32 משרות, שהן למעלה מ-8% מ-382 המשרות המיועדות לעובדי שירות החוץ בחו"ל.

בנוסף, רק ל-91 עובדים מתוך 261 העובדים האמורים יש השכלה אקדמית. כמו כן, 109 עובדים לא עברו קורס הסמכה ייעודי ואף לא שירתו קודם קליטתם בשירות החוץ בנציגות בחו"ל, ולכן הם אינם עומדים בתנאי הכשירות להתמנות למשרות מדיניות ולמשרות של קונסולים ושל קציני מינהלה בחו"ל. המבקר מצביע על כך שהליקויים מחבלים ביכולת של משרד החוץ להתמודד עם האתגרים העומדים בפני המדינה בתחום יחסי החוץ.

אגף משאבי אנוש במשרד החוץ מופקד על ניהול כוח-האדם ועל תכנון היבטי משאבי האנוש של המשרד, על הטיפול השוטף בעובדי המשרד בארץ ובחו"ל, על הכשרת צוערים, הסמכת עובדים לשליחות בחו"ל ועל הדרכתם לקראת שירות בנציגויות ובמשך שירותם. באגף פועלות שתי חטיבות תפקודיות - חטיבת משאבי אנוש חו"ל וחטיבת ההדרכה; וכן מינהל תחום משאבי אנוש פנים ומינהלת תחום תכנון והערכה. תקציב הפעולות של האגף בשנת 2014, המיועד ברובו למתן הכשרה מקצועית, הסתכם בכ-9.7 מיליון שקל.