עובדים זרים: הפרת זכויות, הלנת שכר והיעדר מענה לתלונות

המבקר: זכויותיהם הבסיסיות של העובדים הזרים בישראל מופרות, שכרם מולן, אין להם כתובת להגיש תלונות, והם לעתים נאלצים לעזוב את הארץ לפני שתלונותיהם על המעסיקים מתבררות

פליטים  דרום תא עובדים זרים סודנים מסתננים  / צלם: רשות האוכלוסין וההגירה
פליטים דרום תא עובדים זרים סודנים מסתננים / צלם: רשות האוכלוסין וההגירה

זכויותיהם הבסיסיות של העובדים הזרים, מהעובדים החלשים ביותר במשק, מופרות, שכרם מולן, אין להם כתובת להגיש תלונות, והם לעתים נאלצים לעזוב את הארץ לפני שתלונותיהם על המעסיקים מתבררות - כך עולה מדוח מבקר המדינה, פרופ' יוסף שפירא, באשר לתנאי העסקתם של העובדים הזרים בארץ.

קרוב לעשירית מהמועסקים בישראל הם עובדים זרים. ממצאי הביקורת מלמדים על חולשה של ממש, ולעתים אף כשלים, בפעולותיה של רשות האוכלוסין בכל הנוגע לפיקוח ובקרה על תשלום שכר העובדים הזרים, למיצוי הטיפול בתלונות שהיא מקבלת, ולהפרות של המעסיקים את זכויות עובדיהם ואת תנאי היתר ההעסקה. עוד מצביע המבקר על משרד הכלכלה כמי שכשל בתפקידו בנוגע לפיקוח על שמירת זכויות העובדים הללו.

בין היתר מצא המבקר כי משך הטיפול בתלונות של עובדים זרים עלול לעלות על משך הזמן שהותר להם לשהות בארץ, כך שלמעשה אינם יכולים לקבל את המגיע להם מהמעסיק בטרם עזיבתם. "הממצאים מעלים חשש כבד שמשך הטיפול הארוך של משרד הכלכלה בתלונות של עו"ז מסכל את האפשרות שעו"ז, אשר ככלל רשאים לעבוד בישראל חמש שנים לכל היותר ונותר להם פרק זמן קצר לשהות בה, יזכו למצות את הטיפול בעניינם ולקבל את זכויותיהם כעובדים", כתב המבקר.

עוד נמצא כי במשך 14 שנים משרד הכלכלה והעומדים בראשו לא השלימו את הפעולות להתקנת תקנות לחוק עובדים זרים, וכתוצאה מכך נפגעות באופן ממשי היכולת להבטיח את הזכויות הסוציאליות של אלה, והאפשרות ליצור תמריץ חיובי לעזיבתם את הארץ עם תום תקופת העסקתם בה כדין.

ממשרד הכלכלה נמסר בתגובה: "משרד הכלכלה למד את הדוח ופועל לתיקון הליקויים שהוזכרו באמצעות פעולות פנימיות וחיצוניות. כך, למשל, בכדי לטייב את אכיפת הזכויות של עובדים זרים, פועל המשרד להידוק שיתוף-הפעולה עם רשות ההגירה ויצירת נהלי עבודה משותפים.

"באשר לשכר העובד, אין למשרד הכלכלה סמכויות אכיפה בעניין דרך תשלום השכר לעובד, ואי-ציות של המעסיק לנאמר בחוק (קרי, הפקדה לחשבון בנק הרשום על שם העובד) לא נכלל במסגרת הסמכויות שמינהל הסדרה ואכיפה יכול לאכוף או לפעול בעקבותיהם. יש להדגיש כי המינהל בדק את התלונות בחשד להפרות.

"באשר להימשכות הטיפול בתלונות, יש לציין כי עד לשנת 2014 אכיפת חוק עובדים זרים התבצעה בהליכים פליליים בלבד. במהלך 2014 המשרד יזם תיקון חוק המאפשר לו לנקוט באכיפה מינהלית גם ביחס להיבטים של חוק עובדים זרים, דבר שעתיד להוביל לקיצור משמעותי במשך זמן הטיפול בתלונות. במקביל לכך בוחן המשרד פעולות אפשריות נוספות בכדי להנגיש את שירותי המשרד (טיפול בתלונות) לאוכלוסיית העובדים הזרים.

"באשר לקידום תקנון הפיקדון, טיוטה של אלה הוכנה במשרד ותועבר לשר הכלכלה החדש, לכשייכנס לתפקידו".