איכות השלטון לבג"ץ: לבטל את מינוי דרעי כשר בממשלה

זאת, לטענת התנועה, נוכח העובדה שדרעי הורשע בעבר בשוחד, מירמה והפרת אמונים, ועקב חוסר הסבירות לטענתה שבמינוי זה

אריה דרעי / צילום: אוריה תדמור
אריה דרעי / צילום: אוריה תדמור

התנועה לאיכות השלטון עתרה היום (יום ג') לבג"ץ לביטול מינויו של אריה דרעי כשר בממשלת ישראל, וזאת נוכח העובדה שדרעי הורשע בעבר בשוחד, מירמה והפרת אמונים, ועקב חוסר הסבירות לטענתה שבמינוי זה.

התנועה מבקשת מבית המשפט להימנע מהצגת מינויו של דרעי עד להכרעה בעתירה. כמו כן, התנועה מבקשת צו ביניים שימנע את כניסתו של דרעי לתפקיד שר, ושיורה לדרעי להימנע מלהשתמש בסמכויות של שר עד להכרעה בעתירה.

העתירה הוגשה כנגד גורמים רבים; ראש הממשלה, ממשלת ישראל, סיעת הליכוד, סיעת ש"ס, היועמ"ש, הכנסת וח"כ דרעי עצמו.

בהודעתה נימקה התנועה את הגשת העתירה: "נוכח העובדה כי דרעי הורשע בשוחד, מירמה והפרת אמונים, ועקב חוסר הסבירות הקיצוני והשורשי שבמינוי, המינוי הופך למעשה חסר סמכות. זאת, בין היתר, נוכח הקלון שמינוי זה מטיל על ממשלת ישראל, כמו גם הפגיעה הקשה בתפקודו, בטוהרו ויושרו של השירות הציבורי, בשלטון החוק ובאמון הציבור במערכת השלטונית".

בעתירה צוין כי "ח"כ דרעי, שר לשעבר, אשר שמו נחרת לדיראון עולם בדברי הימים של מדינת ישראל כמי שהכניס בשעריה את 'תת-תרבות השוחד, האופיינית למדינות נחשלות ולמשטרים מושחתים', וכמי שהביא את תת-תרבות זו לדרגת שכלול ואמנות, עד שהפכה לאורח חייו ואיפיינה את כל הליך עלייתו לגדולה במשרד הפנים - החל מדרגת היועץ לשר, דרך משרד המנכ"ל וכלה בכס המיניסטר עצמו".

אותו דרעי, לטענת התנועה, "מבקש כעת להיכנס פעם נוספת אל קודש-הקודשים, נשמתה של המדינה הדמוקרטית, אל הרשות המבצעת - אל תפקיד שר בממשלת ישראל".

דרעי, שהורשע בשנת 1999 בלקיחת שוחד, מירמה והפרת אמונים, נידון למאסר של 3 שנים, מתוכן ריצה שנתיים בפועל, וכן הוטל עליו קלון. בשנת 2012 דרעי חזר להנהגת ש"ס, הוצב מטעמה במקום השני ונבחר לכנסת. לאחר שהתמנה שוב ליו"ר ש"ס, הוא נבחר במארס 2015 לכנסת ה-20.

על היכרותו של דרעי עם מערכת החוק מקרוב נכתב בעתירה כי "ח"כ דרעי - מי שהיה מבכירי השרים בשתי ממשלות שונות - ניהל מסע הכפשה חסר תקדים כנגד גורמי אכיפת החוק במדינת ישראל, הוביל ציבור שלם בישראל נגד מערכת בתי המשפט והשופטים המכהנים בה, רמס ופגע בכל סמל ממלכתי ושלטוני אשר נקרה בדרכו בניסיונותיו להציל את עורו מפני עונש על מעשיו, וגרם נזק כמעט בלתי הפיך לאמון הציבור במערכות השלטון במדינת ישראל".

עו"ד אליעד שרגא, יו"ר התנועה לאיכות השלטון, ציין: "קרניה היוקדות של ההרשעה הפלילית בה הורשע ח"כ דרעי, שבה דבק קלון, עלולות להמיס את אמון הציבור במוסדות הציבור בכלל וברשות הביצועית בפרט, ולכרסם במידה אנושה בשלטון החוק ובטוהרו. פגיעה כה אנושה באמון הציבור ובשלטון החוק בוודאי אינה גזירה שהציבור יכול לעמוד בה, לא בעת הזו ולא בכלל".