עבריינים מורשעים יורחקו מבעלות בכדורגל הישראלי? רשם העמותות יחליט

בשקט-בשקט, נותקה כבר לפני חודשים ארוכים סמכות ההתאחדות לקבוע האם עבריינים מורשעים יכולים לשמש בתפקידי בעלות וניהול בכדורגל הישראלי ■ כעת ממתינים בהתאחדות למוצא פיו של הרשם בענייני אלי טביב, איציק לוזון ואבו סובחי - אך חוששים מסחבת בירוקרטית ארוכה

אלי טביב, איציק לוזון / צילומים: שלומי יוסף, רוני שיצר
אלי טביב, איציק לוזון / צילומים: שלומי יוסף, רוני שיצר

ההתאחדות לכדורגל מתקשה לקבל החלטות גורפות לגבי כשירותו של בעלי בית"ר ירושלים, אלי טביב, להמשיך ולעמוד בראש המועדון נוכח הרשעתו בפרשת הכאת הנער, וזאת בגלל החלטה של משרד רשם העמותות ליטול מידיה את הסמכות לקבוע בנידון. כך נודע ל"גלובס".

מתברר כי בספטמבר 2014, לפני חודשים, במהלך הדיונים בין ההתאחדות לרשם העמותות על יישום מסקנות ועדת שטרוזמן - התקבלה הערה על-ידי רשם העמותות לפיה בניגוד למה שהיה מקובל עד אותה עת - אין בסמכותה של ההתאחדות לקבוע מי כשיר או אינו כשיר לעמוד בראש עמותה או להיות חבר עמותה, במידה והורשע בפלילים, וכי העניין הזה נמצא תחת שיקול דעתו הבלעדי של הרשם, ללא קריטריונים ברורים. רשם העמותות הורה להתאחדות לשנות את התקנון (סעיף 34 ה') בעניין הזה.

מבחינת משרד הרשם, הסיבה לכך הייתה החשש כי ההתאחדות תקל בקביעתה לגבי אנשים שהורשעו בפלילים, בשל קרבתם או חשיבותם לכדורגל הישראלי. יחד עם זאת, הסחבת של רשם העמותות, האופי הבירוקרטי המסורבל של הגוף הזה ובעיקר העובדה שמונחים בפני משרדו אינספור תיקים דחופים יותר מאלו הקשורים בכדורגל הישראלי - היא זו המאפשרת בשלב הזה לכל בעלי התפקידים שהורשעו בפלילים או במסגרת הסדרי טיעון, להמשיך בתפקידם באין מפריע.

דוגמה קלאסית לסחבת הזאת ניתן היה לקבל לאחרונה: כבר לפני חודשיים שיגרה ההתאחדות שני מכתבים לרשם - אחד בעקבות הרשעתו של מנכ"ל מכבי פ"ת איציק לוזון בקשירת קשר לביצוע פשע, הסגת גבול ושימוש בלי רשות ברכב (במסגרת פרשת הסחיטה "שותף סמוי"), ומכתב שני בעקבות הרשעתם של אלי טביב ומוחמד אזברגה (אבו סובחי). אך רק לפני שבוע - כאמור חודשיים לאחר שיגור המכתבים - התקבל מכתב תשובה מרשם העמותות לגבי שלושת המקרים, ובו בקשה לעיין בהרשעה ובגזר הדין כדי "ללמוד את הנושא".

טביב, כזכור, הורשע בגרימת פציעה לקטין (אוהד הפועל ת"א שמחה מול ביתו בזמן שעדיין שימש כבעלי האדומים) בנסיבות מחמירות, ושיבוש הליכי משפט; נשיא בני לוד, אבו סובחי, הורשע בנהיגה ללא רישיון וביטוח, והתחזות לאדם אחר. על לוזון וטביב נגזרו עבודות שירות ואילו אבו סובחי נידון למאסר בפועל.

יש לציין כי רשם העמותות רשאי גם להחליט האם מדובר בפסק דין סופי מבחינתו, שכן גם עניין זה נתון לפרשנות: האם מדובר בפסק הדין שלפני הערעור, או בפסק דין שאין עליו כבר זכות ערעור (חלוט). בכל מקרה, נציין כי בישראל, אחרי מתן גזר דין - כבר לא עומדת לנאשם חזקת החפות.

גורמים בכירים בהתאחדות מעריכים כי במקרה הטוב ייקח לרשם העמותות חודשיים לקבל החלטה מי רשאי ומי פסול מלהמשיך בתפקידו - אבל העניין הזה גם עלול להיגרר עוד חודשים ארוכים.

נזכיר כי לפחות במקרה של טביב - עדיין לא ברור האם יחליט בכל אופן לפרוש מיוזמתו מהכדורגל הישראלי ולמכור את בית"ר, אפשרות שמקורביו העלו בחודשים האחרונים יותר מפעם אחת.