"תוכנית ההקלה של דראגי היא רק ההתחלה - יהיו נוספות"

קובי לוצקי, האנליסט הראשי של קפיטל טרייד: "אנחנו מעריכים כי תוכנית ההרחבה הכמותית בגוש היורו אינה סוף פסוק ואנו צפויים לראות את הבנק המרכזי בגוש היורו, משיק תכניות המשך, בדיוק כפי שקרה בארה"ב"

בורסות אירופה / צילום: רויטרס
בורסות אירופה / צילום: רויטרס

מאז תחילת שנת 2013 עד לסוף שנת 2014 מדדי המניות ברחבי העולם השתרכו אחר מדד S&P 500 שנחשב בתמימות דעים להשקעה המועדפת. תשואת החסר של מדדי המניות באירופה הייתה כה משמעותית, כך שנוצר פער תשואה של 13% במהלך השנתיים האחרונות. מתחילת 2015 נראה כי מסתמן מהפך בשווקים ושוקי המניות באירופה בדרכם לתשואת יתר על פני מדד S&P 500 .

"שורה של אינדיקטורים מצביעים כבר תקופה ארוכה על התאוששות בגוש האירו, עדות לכך שכלכלות גוש האירו מצליחות לצאת מהמשבר, למרות שמצבה של יוון ממשיך להידרדר וספק אם תישאר בגוש היורו", כך כותב קובי לוצקי, האנליסט הראשי של Capital Trade , בסקירה שפרסם.

"נתוני המאקרו מצביעים על התאוששות כלכלית ביבשת אירופה, כך לדוגמא שיעור האבטלה בגרמניה ירד לשפל של שנתיים, בעוד קצב הצמיחה בכלכלה הגרמנית שנחשבת לקטר של גוש האירו הולך ומאיץ. הנתון המשמעותי ביותר שהתפרסם נוגע לתחזיות הצמיחה, האיחוד האירופי דיווח השבוע כי העלה את תחזיות הצמיחה בשל היחלשות היורו שמעודדת את הייצוא ממדינות אירופה", מסביר האנליסט הראשי בקפיטל טרייד.

נתונים חשובים על גוש האירו שהציג הבנק המרכזי באירופה וזכו לכתבה נרחבת בסוכנות הידיעות בלומברג הצביעו לראשונה מאז 2012 על עלייה בהיקף ההלוואות החדשות שהעניקו הבנקים בגוש האירו. "מאז פרוץ המשבר בגוש היורו ניסה דראגי לשחרר את קיפאון הנזילות בגוש היורו וכל דרך שניסה לא הניבה את התוצאה הרצויה, עד שבתחילת השנה השיק את ההרחבה הכמותית שלפיה שעה הביאה את המפנה", מסביר לוצקי.

"תכנית ההרחבה הכמותית בגוש האירו שהחלה בתחילת 2015 מובילה לירידה בתשואות האג"ח הממשלתי ביבשת, גורם שמקטין את שערי ההיוון של החברות ומוזיל את עלויות הבנק המרכזי באירופה הגביר את מאמציו לעידוד הצמיחה בגוש היורו תוך שימוש בכלים לא שגרתיים כדי להגדיל את פוטנציאל הצמיחה ולהצעיד את אירופה אל עבר חוף מבטחים, אחרי שמשבר החובות הביא לקיפאון קשה בצמיחה ולתשואות חסר של שוקי אירופה לעומת ארה"ב.

"בחודשים הקרובים יזרים הבנק המרכזי בגוש היורו כ-800 מיליארד יורו של נזילות לשווקים בדרך של הרחבה כמותית. סכום זה שווה בערכו ל-6% תוצר. הערכה זו לא כוללת את הערך המוסף שמצליחים העסקים לייצר מהנזילות כך שהתרומה בפועל גדולה הרבה יותר"', ציין עוד לוצקי.

"אנחנו מעריכים כי תוכנית ההרחבה הכמותית בגוש היורו אינה סוף פסוק ואנו צפויים לראות את הבנק המרכזי בגוש היורו, משיק תכניות המשך, בדיוק כפי שקרה בארה"ב. נשיא הבנק המרכזי בגוש היורו רוצה לשחזר את ההצלחה הגדולה של ההרחבה הכמותית בארה"ב שהובילה אותה כידוע לצמיחה גבוהה וליציאה מהמשבר. דראגי רוצה לראות גאות בשוקי המניות באירופה, למרות שלעולם לא יצהיר שזוהי מטרתו", מסבירים ב-Capital Trade. "עדות לכך שתכנית ההרחבה הכמותית בגוש היורו עובדת, אפשר להיווכח מהדיווחים על קיפאון במחירי המוצרים בשעה שבתחילת השנה הצביעו מדדי המחירים על ירידות".

בשורה התחתונה אומרים בקפיטל טרייד "כי במצב שבו הריבית שלילית לאף אחד לא כדאי להחזיק פיקדונות ולחברות כדאי מאי פעם ליטול הלוואות. את כל החגיגה הזו מממן הבנק המרכזי באירופה כדי שגלגלי הכלכלה ימשיכו לנוע. המצב הזה צפוי להביא להיפוך מגמה וביצועים טובים יותר של שוקי המניות בגוש היורו על פני אלה של ארה"ב".