ביהמ"ש: בורגראנץ' ומקדונלד'ס לא חייבות להגיש קנקני מים

התקבלה בקשת הסתלקות מתביעה ייצוגית ■ "חוק בניינים ציבוריים חל על מסעדות ובתי אוכל בהם מוגש מזון לשולחנות, אך אינו חל על בתי אוכל המספקים מזון בדלפק מכירה (שירות עצמי) באריזות חד-פעמיות"

מקדונלדס / צלם: רויטרס
מקדונלדס / צלם: רויטרס

בית משפט המחוזי בתל-אביב אישר בקשת הסתלקות מתביעה ייצוגית, שהוגשה נגד בורגראנץ' ומקדונלד'ס בטענה כי אינן מגישות בסניפיהן קנקני מים צוננים לסועדים, ללא תשלום כפי שקובע חוק הבניינים הציבוריים.

התביעה הוגשה בסך 16 מיליון שקל, ובקשת ההסתלקות הוגשה לאחר הגשת תגובה מצד בורגראנץ'.

התובעים טענו כי החוק קובע כי בתי אוכל, מסעדות ובתי קפה יגישו לסועדים קנקני מים צוננים לא תשלום, וכי מקדונלד'ס ובורגראנץ' אינן עושות זאת, ובהיעדר הגשת מים לשולחן - הם נאלצים לקנות מים מינרליים או מיצים אחרים. בצורה כזו, טענו התובעים, לא רק שהרשתות מפירות את החוק - אלא הן גורמות להפסד כספי ללקוחות.

בכתב התגובה של בורגראנץ', שהוגש בידי עו"ד ארנון גרפי, נטען כי תכלית הוראות חוק בניינים ציבוריים נעוצה ברצון למנוע נזק בריאותי, התייבשות או מכת חום, הנובעים מחוסר בשתיית מים, אבל לא נועדה להגן על הצרכן מפני רכישת משקאות קלים בדוכני המזון, מקומות שאליהם הוא מגיע במיוחד כדי ליהנות מצריכת אותם מוצרים.

כמו כן, נטען בתגובה, הגשת מים ללקוחות מתקיימת במלואה באמצעות דיילים, מלצרים ואנשי דלפק אותם מעמידה בורגראנץ' לשירות ורווחת הלקוחות, ובכך גורמת להגשת קנקני מי שתייה.

מעבר לכך, כתב התגובה מחדד את העובדה שהתביעה מופנית כלפי סניפים שבהם נמכרים מוצרי מזון מהיר, וככאלה, חלק בלתי מבוטל מהלקוחות אוספים את מוצרי האוכל כשהם ארוזים כדי לסעוד בביתם או במקום עבודתם (Take Away), ובפועל אינם מתיישבים במתחמי הסניפים, כדין מסעדה.

בית משפט ציין כי "קיים ספק רב אם הטיעון המשפטי שהועלה בבקשה יוביל להצלחת ההליך. דומה כי יש ממש בטענת בורגראנץ' כי חוק בניינים ציבוריים חל על מסעדות ובתי אוכל בהם מוגש מזון לשולחנות, אך הוא איננו חל על בתי אוכל המספקים מזון בדלפק המכירה (שירות עצמי) באריזות חד-פעמיות. בין אם אפשר לשבת לאכול במקום ובין אם לקחת וללכת, בכל מקרה אין הגשה לשולחנות".