הטבות במס על דירה במתנה

מה דינה של דירת מגורים שניתנה במתנה ובעת מכירתה מבקש המוכר לקבל את חישוב המס הליניארי המוטב

אחת הסוגיות העולות תדיר במכירת דירת מגורים מזכה היא, מה דינה של דירת מגורים שניתנה במתנה ובעת מכירתה מבקש המוכר לקבל את חישוב המס הליניארי המוטב. האם תינתן ההקלה למרות שהדירה ניתנה למוכר במתנה?

סעיף 44(ד) להוראת המעבר לתיקון מס' 76 לחוק מיסוי מקרקעין קובע כי יש להבחין בין שני מצבים אלו:

האחד, כאשר הדירה הנמכרת ניתנה במתנה לפני יום 1/8/2013. במקרה זה יחולו על המוכר תקופות הצינון הישנות לפי סעיף 49ו לחוק בנוסחו הישן לפני תיקונו בתיקון 76 לחוק, היינו, תקופות צינון של שנה אחת עד ארבע שנים, בהתאם לפרמטרים השונים הקבועים בסעיף. אם המוכר לא ימתין את תקופת הצינון הרלוונטית, משמעות הדברים היא שהוא לא יהיה זכאי לקבל את חישוב המס הליניארי המוטב במכירת דירתו והוא ייאלץ לשלם את מס השבח הרגיל החל. כזכור, חישוב המס המוטב פוטר ממס שבח את השבח הריאלי שנצבר על הדירה הנמכרת עד ליום 1.1.2014 ומחייב במס שבח רק את יתרת השבח.

השני, כאשר הדירה הנמכרת ניתנה במתנה בתקופה שמיום 1/8/2013 ועד ליום 31/12/2017. במקרה זה קובע סעיף 44(ד)(3) לתיקון 76 לחוק כי יראו את נותן המתנה כאילו הוא המוכר, לעניין החישוב הליניארי המוטב המבוקש על ידי מקבל המתנה. היינו, במקרה זה המוכר אינו מחויב בהמתנת תקופת צינון כשלהי אלא מעמידים את נותן המתנה במקומו ובודקים האם נותן המתנה היה זכאי לחישוב הליניארי המוטב לו הוא היה מוכר את הדירה. אם התשובה לכך חיובית, יזכה מקבל המתנה בחישוב המוטב אף בלא המתנת תקופת צינון כלשהי. ברם, אם התשובה לכך שלילית, לא יזכה המוכר בחישוב המוטב וזאת אפילו ימתין תקופת צינון.
החל מיום 1.1.2018, מכירת דירת מגורים תהא זכאית לחישוב הליניארי המוטב, אף אם התקבלה במתנה, וזאת מבלי להמתין תקופת צינון כלשהיא ומבלי לבדוק את זכאות נותן המתנה לחישוב המוטב. ההקלה תינתן, כאמור, בלי קשר למועד קבלת הדירה במתנה בידי המוכר. עם זאת, החל מיום 1.1.2018 החישוב הליניארי המוטב כבר לוקח בחשבון 4 שנות צבירת שבח יחסי בשיעור של 25%.

כאן המקום לציין, על מנת להעמיד דברים על דיוקם, כי כאשר מוכר דירת מגורים, אותה הוא קיבל במתנה, מבקש לקבל בגינה פטור מלא ממס שבח, למשל לפי סעיף 49ב(2) לחוק (דירה יחידה), ולא את חישוב המס המוטב - יהא עליו להמתין את תקופות הצינון החדשות לפי סעיף 49ו לחוק בנוסחו החדש. תקופות אלו עומדות על 3 שנים או 4 שנים תלוי במגורי המוכר בדירה. תקופות צינון אלו יחולו גם בתקופת המעבר, 1.1.2014-31.12.2017, וגם לאחר יום 1.1.2018 וזאת כל עוד מבוקש פטור מלא ממס שבח במכירת הדירה.