הבור של נתניהו

20 שנה שנתניהו רק מחריף את אי יכולתו להשתמש ברגשות באופן מושכל וענייני

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

ב. נתניהו. במאי 1996 ניצח לראשונה ונבחר לראש הממשלה - מאז הוא נופל בכל פעם לאותו בור שהוא כורה לעצמו. נותן לשנאות ולפחדים לשלוט לו על שיקול הדעת. את זה הוא שונא, את ההוא מתעב, השלישי מאיים עליו, הרביעי מנצל אותו, לחמישי הוא לא מאמין ולשישי הוא כבר יראה מי יותר חזק ממי. 20 שנה ונתניהו רק מחריף את אי יכולתו לזהות ולהשתמש ברגשות באופן מושכל וענייני. את התוצאה ראינו אתמול (ד') קצת לפני חצות. המנצח הגדול זחל לנשיא אחרי שגירד בקושי קואליציה אנורקטית של 61.

א. ליברמן. סגר השבוע סופית חשבון ארוך עם נתניהו, שנפתח כשסילק אותו בסוף 1997 מתפקיד המנכ"ל החזק של משרד ראש הממשלה. מאז הם מתעבים זה את זה, תלויים זה בזה, משתמשים זה בזה ומתעללים זה בזה. רק שבדרך השתבשו לליברמן התוכניות. ב-1999 הקים את "ישראל ביתנו" כחלק מתוכנית סדורה וארוכת טווח לעלייה מדורגת במנדטים (קודם רוסים, אח"כ ימנים ואז חברתיים), שתביא אותו לראשות הממשלה. זה עבד עד לבחירות 2009, עם 15 מנדטים ומקום ברשימת 100 המשפיעים של טיים מגזין. התוכנית היתה שבבחירות שאחרי יקבל 20 מנדטים ויתחיל לערער על ההגמוניה של נתניהו. אבל חקירת המשטרה הממושכת קלקלה הכול. בנובמבר 2013 כשסוף סוף זוכה מפרשת השגריר בבלארוס והתחיל לבנות את התוכנית מחדש, התברר שהייתה לו בקושי שנה אחת של שקט. בדצמבר 2014 פרצה פרשת השחיתות שמקורבתו סגנית שר הפנים פאינה קירשנבאום עומדת במרכזה, וזכתה לכינוי "פרשת השחיתות בישראל ביתנו". וכך קרה שאת הבחירות האחרונות סיים עם 6 מנדטים עלובים. השבוע, ביום ג', חודש וחצי אחרי שהמליץ על נתניהו לראשות הממשלה, הוא התאושש והכריז על פרידה. "בחרתי בעקרונות", אמר כשוויתר על כיסא שר החוץ שנתניהו שמר לו עליו בגופו. ליברמן מתחיל לבנות מחדש.

י. ב. הרצוג. המשיך גם השבוע להיצמד כילד מבוהל לשמלתה של דודה ציפי.

מ. כחלון. מעולם לא היה כאן מישהו עם כל כך הרבה כוח, סמכויות, תפקידים ושליטה, עם כל כך הרבה תוכניות, וכל כך הרבה ציפיות. לך לשיחה דחופה אצל אמא, שתחזיר אותך לקרקע.

א. שקד. גם חכמה, גם חרוצה, גם נחושה, גם מוכשרת, גם אמיצה וגם יפה. הגברים הסקסיסטים - שיאכלו את הלב.

פשע מאורגן: כאן. חברי כנסת ושרים גנבים היו. מנהלי בנקים פליליים גם. ראשי רשויות ובכירי ציבור שסרחו, היו ויש. שר אוצר שוחר מעטפות כסף שחורות, היה וישב. נשיא מטריד ואנס, יושב שם. רב ראשי חשוד בקבלת שוחד, נחקר כבר הרבה מדי שנים. ראש מוסדות תורה שמחלק שוחד, יושב מול עינינו, כמו ראש ממשלה מושחת ותאב צבע שביקש וקיבל הרבה שוחד. ואז התפוצצה פרשת רונאל פישר. שפישר הוא הבורג הכי קטן שלה, והתברר חד משמעית שעברנו את המבחן הבינלאומי של הגדרת פשע מאורגן: חדירה לרשויות האכיפה. שלב א': לחוקרי משטרה ורשות המסים; שלב ב': פרקליטות; שלב ג': שופטים. נכון להיום, רק השופטים עוד לא הגיעו.

כנסת 20: בחופש. בודדים מבין 39 החכי"ם החדשים ועשרות הוותיקים טרחו להפריע את מנוחת עצמם ולהגיע למליאה, יום ד', לדיון באפליית יוצאי אתיופיה. הם נבחרו ב-17.3, התכנסו ליום אחד בסוף החודש ויצאו לחופשה שתמשך עד יום שני בשבוע הבא. מיד יחלו ההכנות (לאן ניסע הפעם? על חשבון מי?) לפגרה הגדולה, מ-1.8 ועד שבוע אחרי החגים, אמצע אוקטובר. לא, אף אחד עוד לא העז לבטל לנבחרנו ולו יום אחד של בטלה. איך אמר ח"כ מיקי רוזנטל לפני כחודשיים: "אם אין צורך בעבודת חברי הכנסת חצי שנה, אולי עבודתם בכלל מיותרת?". כך שאל והמשיך בחופשתו.