השיקום הכלכלי של הכדורגל הברזילאי: משימה קשה וארוכה

שנת 2014 הייתה "הגרועה ביותר" פיננסית בתולדות 20 המועדונים הברזילאים הגדולים, עם גירעון כולל שהצטבר לכדי 195.2 מיליון דולר ■ יעד השיקום שהציבה הנשיאה דילמה רוסף לכדורגל נראה רחוק

רוביניו, סנטוס מול פלמיירס, כדורגל ברזילאי / צלם: רויטרס
רוביניו, סנטוס מול פלמיירס, כדורגל ברזילאי / צלם: רויטרס

20 מועדוני הכדורגל הגדולים ביותר בברזיל חוו את "העונה הפיננסית הגרועה ביותר בתולדותיהם", עם גירעון כולל שהצטבר לסך של 195.2 מיליון דולר ב-2014. כך מפרסם אתר חדשות הספורט הברזילאי LANCENET.

דוגמה אחת מעודדת יותר היא של פלמנגו, הקבוצה מריו דה ז'ניירו, שהכנסותיה צמחו ב-27% והגיעו אל סך של 113.2 מיליון דולר, הגבוהות ביותר מבין מועדוני הכדורגל במדינה.

אולם, מניתוח שהתבצע על-ידי פירמת BDO, ותוצאותיו התפרסמו ב-FOLHA DE SAO PAULO, התברר כי 16 מתוך 20 הקבוצות הוציאו ב-2014 למעלה מ-70% מהכנסותיהן על הכדורגל המקצועני שלהן (כלומר, במיוחד על שכר השחקנים והעברות). המשמעות: רובן יתקשו מאד לעמוד בהסכם החדש עליו חתמה ההתאחדות המקומית עם הנשיאה, דילמה רוסף, לשיקום הכלכלי של הכדורגל.

במסגרת התוכנית, יקבלו המועדונים "מרחב נשימה" של עד 20 שנה להחזיר את החובות שלהם, ובתמורה יתחייבו על כך שלפחות 30% מההכנסות יוקצו להשקעה בתשתיות, מחלקות נוער, קבוצות נשים - וכמובן החזר חובות.

כל קבוצה בברזיל תהיה מחויבת במסגרת ההסכם להציג תשקיף שיראה כי היא מסוגלת להגיע עד שנת 2021 לאיזון תפעולי. רוסף אמרה בשעתו על התוכנית החדשה, כי הממשלה תטיל סנקציות על קבוצות שלא ישתפו פעולה עם הצעדים. "גם הורדת ליגה באה בחשבון", השמיעה הנשיאה איום לא מרומז.