האמן מנשה קדישמן הלך לעולמו בגיל 83

קדישמן, חתן פרס ישראל לפיסול, מוכר בעיקר בזכות ציורי דיוקנאות הכבשים הצבעוניים שהפכו לסמל

מנשה קדישמן / צילום: אלון סיגוי
מנשה קדישמן / צילום: אלון סיגוי

מנשה קדישמן, מחשובי האמנים בישראל, הלך לעולמו בגיל 83. דישמן נפטר בבית החולים תל השומר, שם אושפז בעקבות התדרדרות שחלה במצבו הרפואי. קדישמן ידוע בעיקר בזכות דיוקנאות הכבשים שצייר לאורך השנים. מוטיבים נוספים הקשורים לעבודתו הם עקידת יצחק ולידה ומוות.

כשקדישמן היה בן 15 נפטר אביו והוא עזב את בית-הספר כדי לעזור בעבודות הבית ובפרנסה. עם התגייסותו לצה"ל הצטרף ליחידת הנח"ל הראשונה, שהוקמה באותה עת.

בשנים 1947-1950 למד קדישמן פיסול אצל משה שטרנשוס, לאחר מכן אצל רודי להמן ובשנים 1959-1960 בסט. מרטינ'ס סקול אוף ארט ובסלייד סקול בלונדון. בשנת 1978 הציג בביאנלה של ונציה 18 כבשים שעל גבן צבע כחול תחת השם "פרויקט הכבשים: הטבע כאמנות והאמנות כטבע". מיצג זה שוחזר במוזיאון תל-אביב לאמנות בתערוכה של יצירותיו שנפתחה בדצמבר 2005 ונקראה "צייר לי כבשה". אחר-כך התפרסם גם בציורי דיוקנאות הכבשים הצבעוניים שלו, אותם החל לצייר בשנת 1995; עד היום יצר אלפי דיוקנאות מסדרה זו. "אני הצייר של הכבשים - הכבשה הפכה לאיקונה. הכבשים הן חלק ממני, מהטבע שאני קשור אליו. אני מרגיש שכל כבשה שתלויה בבית היא כמו איקונה של סנטה מריה בבית נוצרי. הכבשה היא איקונה חילונית, שבעיניי קשורה באופן מטאפורי לחיילים שנפלו במלחמות", אמר בריאיון שהעניק לגלובס לפני כשנתיים.

בנוסף לציורים, קדישמן גם יצר פסלים. בין פסליו המפורסמים, "עקידת יצחק" שנמצא בתל-אביב מול מוזיאון תל-אביב ובניין בית המשפט ו"התרוממות" שנמצא בסמוך לבית תיאטרון הבימה בתל-אביב, והוא סימן היכר בולט של סביבתו.

בשנת תשנ"ה (1995) נבחר קדישמן להיות חתן פרס ישראל בתחום הפיסול. בשנת 2005 הוקרן בפסטיבל ירושלים הסרט "הכבשה הכחולה" (בבימוי דני דותן ודליה מבורך) המתעד את חייו ויצירתו.

קדישמן מתראיין ל"גלובס" - 2013

קדישמן מתראיין ל"ליידי גלובס" - 2012