פיץ' מאשררת דירוג האשראי של ישראל בתחזית "יציבה"

חרף יחס חוב-תוצר גבוה יחסית, בחברת הדירוג הבינלאומית מותירים את דירוג האשראי על כנו

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

חברת הדירוג פיץ' אשררה אמש (ו') את דירוג האשראי של מדינת ישראל ברמה A עם תחזית יציבה. החברה נימקה את החלטתה גרעון הממשלה הצרה הצטמצם לרמה של 2.8% מהתוצר בשנת 2014, בעיקר כתוצאה מאי-אישור הצעת התקציב ל-2015 עקב הקדמת הבחירות. הסוכנות מעריכה כי ייתכן צמצום נוסף של הגרעון מאחר ותקציב המדינה לשנים 2015-2016 לא יאושר עד לרבעון הרביעי. בהיעדר תקציב, הכלל הפיסקלי מגביל את רמת ההוצאה לזו של 2014 במונחים ריאליים.

פיץ' מציינת צמיחת התמ"ג הריאלית הצביעה על התאוששות ברבעון הרביעי של השנה ועמדה על 6.8% מהתמ"ג בקצב שנתי, לאחר שהמבצע הצבאי בעזה הוריד אותה לרמה של 0.2% מהתמ"ג ברבעון השלישי של 2014. פיץ' צופה צמיחה של 3.4% בשנת 2015. כיום האינפלציה היא שלילית, אולם הסוכנות מעריכה כי עד לסוף 2015 תשוב לטווח היעד שהוגדר (ברמה של 1%-3%) בשל הפיחות במטבע והעלייה בפעילות הכלכלית.

חברת הדירוג קובעת כי הגמישות המימונית של המשק הישראלי היא גבוהה, השוק המקומי עמוק ונזיל עם גישה לשווקי ההון הבינלאומיים. החברה מציינת כי במקרה של טלטלה בשווקים, קיימת תכנית להנפקת אגרות חוב על-ידי ארגון הבונדס ואפשרות להנפיק בערבות ממשלת ארה"ב. מבנה החוב מצוין אף הוא כנקודה חיובית. החברה מעריכה כי הון רב ימשיך לזרום לישראל באמצעות השקעות זרות ישירות (FDI) כך שעתודות ההון הזר של המדינה יתחזקו כמו גם מעמדה של ישראל כמלווה נטו מול העולם. פיץ' מציינת כי הצמיחה במשק היא חזקה יותר ותנודתית פחות בהשוואה למדינות הייחוס של ישראל, חרף תנודות מזדמנות הקשורות בעימותים (גיאו-פוליטיים).

מאזן התשלומים החיצוני של ישראל מהווה נקודת חוזקה, ובפיץ' צופים כי הוא ימשיך וישתפר. הפקת הגז אמורה להבטיח עודף מתמשך בחשבון השוטף, שלפי תחזית חברת הדירוג יעמוד בשנים 2015-2016 על ממוצע של כ-3% מהתמ"ג.

אל מול הנתונים המקרו-כלכליים האיתנים מציינת פיץ' כי הסיכונים הגיאופוליטיים מכבידים על דירוג האשראי של ישראל. חברת הדירוג צופה התקדמות מועטה בתהליך השלום תחת הממשלה החדשה. הצטרפותה של הרשות הפלסטינית לבית הדין הפלילי הבין-לאומי בחודש מרץ גוררת סיכונים חדשים. חלק מהמדינות השכנות לישראל אינן מכירות בקיומה באופן רשמי וכן מתרחשים מעת לעת עימותים צבאיים מול קבוצות מיליטריסטיות השוכנות במדינות ובשטחים המקיפים את ישראל. המתיחות עם איראן היא גבוהה. הסכסוך בסוריה מהווה סיכון לישראל ולמדינות שכנות נוספות, אם כי ההשלכות הישירות של עימות זה על המדינה היו זניחות עד כה.

דירוג האשראי משקף את מאזן החשבונות החיצוניים החזקים של ישראל, מוסדותיה האיתנים, ביצועים מקרו-כלכליים טובים וגמישות מימונית גבוהה, לעומת יחס חוב לתוצר גבוה יחסית למדינות הייחוס וסיכונים גיאו-פוליטיים.

החשבת הכללית באוצר, מיכל עבאדי-בויאנג'ו אמרה בתגובה להחלטה כי "אשרור הדירוג על ידי פיץ' מהווה עדות לקביעת ויישום מדיניות פיסקאלית אחראית. הורדת יחס החוב תוצר וניהול מיטבי של החוב, תורמים לחסינותו של המשק הישראלי מפני זעזועים".