פרויקט מיוחד: התחומים החמים של חברות התרופות

לקראת כנס IATI Biomed, בכירי תעשיית הפראמה העולמית מדברים עם "גלובס" על המגמות בשוק וההשקעות שהם מחפשים בישראל ■ אדם קיני מסאנופי: אני מזמין את חברות הסטארט-אפ הישראליות לפנות אלינו מוקדם ככל האפשר ■הפרויקט המלא - במהדורה המודפסת

חברת התרופות הצרפתית סאנופי (Sanofi) נמנית עם השחקניות הגדולות בתעשיית התרופות העולמית (לפני שנים ספורות אף דורגה מספר 1). חברת התרופות הקלאסית נחשבת כמי שצלחה היטב את תקופת "צוק הפטנטים" (תקופה שבה פקעו לחברות התרופות הגדולות פטנטים רבים, ולא ברור היה אילו מוצרים יחליפו אותם). בתקופה זו רכשה גם את חברת הביוטכנולוגיה ותרופות היתום ג'נזיים, הוציאה לפועל שינויים נרחבים במערך המו"פ, שמה דגש על שת"פים חיצוניים והצליחה ליצור צנרת משמעותית של תרופות חדשניות.

בעת האחרונה עוברת החברה תהפוכות לאחר שהמנכ"ל כריס פיבכר - שהיה אחראי לצמיחתה הן בגודל הן במחיר המניה - פוטר במפתיע על ידי מועצת המנהלים, בין היתר בגלל שלא עמד ברמת ה"צרפתיות" של סאנופי, וגם משום שלא הודיע למועצת המנהלים על כוונתו למכור סל פעילויות בשווי של 8 מיליארד דולר. לפני כחודשיים נכנס לתפקיד המנכ"ל החדש, אוליבר ברנדיקורט. מועצת המנהלים טענה כי ישמר את האסטרטגיה הבסיסית של החברה שביסס פיבכר בשש שנות כהונתו. בתקופה האחרונה החברה מוטרדת מקיפאון בתחום הסוכרת המהווה את אחד התחומים העיקריים שלה, אם כי היא נהנית משגשוג בתחומים אחרים, למשל תחום החיסונים.

"העלינו את רף החדשנות"

ד"ר אדם קיני הוא ראש תחום החדשנות החיצונית בסאנופי, כלומר מי שאחראי על שיתופי פעולה עם האקדמיה ועם חברות צעירות. בראיון ל"גלובס" הוא אומר: "זו תקופה מעניינת מאוד לתחום התרופות. כיום, יותר ויותר מן התרופות המאושרות הן תרופות באמת פורצות דרך, וזה לא בהכרח היה כך בשנים הקודמות. סאנופי מצפה להשקה של לא פחות משש תרופות חדשות ב-2015, ואחר כך להשקה של עוד תרופה אחת כל חצי שנה".

הוא מציין למשל ש"אנחנו נלהבים מאוד משיתוף הפעולה עם חברת רג'נרון, שהניב לנו נוגדן להורדת כולסטרול". כמה חברות התחרו על ההשקה של התרופה הביולגית הראשונה נגד כולסטרול, שמיועדת למי שאינו יכול לסבול את התרופות הקיימות או שאינו מגיב להן. כעת סאנופי מקדימה את מתחרותיה, והמוצר צפוי להיות מאושר השנה. "בתחום החיסונים, פיתחנו חיסון לקדחת דנגי, מחלה טרופית קטלנית מאוד. אנחנו מאמינים שאנחנו יכולים ממש למחוק אותה מן העולם".

- מה עשיתם מבחינה ארגונית כדי לשפר את המו"פ?

"הרמנו את רף החדשנות. אם בעבר הצוות הסתפק בחידושים תוספתיים, הרי שהבהרנו שהדגש במחקר צריך להיות על פריצות דרך מדעיות אמיתיות. כמו כן, שמנו דגש רב יותר על שיתופי פעולה. הקמנו מרכזי מחקר שבהם פועלים חוקרים שלנו בתנאים מפרים מאוד ברמה המדעית, תוך שאנחנו מעודדים אותם ליצור קשר חזק עם האקדמיה בתחום שלהם ועם חברות צעירות. בעיניי, כל התעשייה עלתה מדרגה מבחינת חדשנות".

- בניגוד לחלק מהחברות האחרות בגודל שלכם, לא הוצאת לפועל בשנים האחרונות תהליך מוכרז של מיקוד, וגם לא רכישת ענק מאז שהטמעתם את ג'נזיים. האם יש משהו כזה על הפרק?

"לא עשינו תהליך חותך של מיקוד. במחלקת המו"פ אנחנו מתעדפים חדשנות שהיא בתחומי הליבה שלנו (סוכרת, סרטן ומחלות הקשורות במערכת החיסונית - ג.ו), אבל מה שיכריע הוא איכות המדע והתוצאות הקליניות. נעדיף מוצר עם תוצאות מלהיבות על פני כזה שנמצא במוקד, אבל מלהיב פחות. מאז רכישת ג'נזיים ב-2011, העדפנו לבצע שיתופי פעולה ממוקדים מוקדמים יותר וזה המודל שנמשיך ללכת בו. כך עשינו עם ריג'נרון בתרופת הכולסטרול, או עם Voyager בתחום החם של תרפיה גנטית".

- האם השיפור בתפוקת המו"פ של כלל תעשיית התרופות בר קיימא - מה שיכול לרמז שלעליית המחירים של חברות התרופות בבורסה יש הצדקה אמיתית?

"בלי קשר למחירים בבורסה, התעשיה בהחלט מפיקה בשנים האחרונות יותר ערך בעבור חולים ובעבור מערכות הבריאות. החברות מבינות כיום טוב יותר את הצרכים הכלכליים של המערכת ומשלבות הבנה זו כבר משלב הפיתוח, ועד למחקר שנמשך אחרי שהמוצרים מאושרים כדי להוכיח את הערך בעולם האמיתי.

"מנגד ישנו לחץ כלכלי גובר של מערכת הבריאות שמתקשה לשלם יותר בעבור המוצרים החדשניים. גם הלחץ הזה בר קיימא, ואינו נובע בהכרח מהעלות והירידות במצב של כלל השוק".

- אתם מצפים מחברת סטארט-אפ שמגיעה אליכם להציג מידע כלכלי?

"דווקא לא. בעיניי זה לא תפקידה, ובשביל זה יש לה שותפות איתנו, שמבינים את השוק כולל משוואות הערך ולחצי המחירים. חברה שמפתחת מוצר חדש צריכה להתרכז בצורך הרפואי".

- אילו מוצרים אתם מחפשים בביקורכם בישראל?

"מלבד תרופות מעניינות, אנחנו מתעניינים בפלטפורמות טכנולוגיות שישפרו את היכולת שלנו ליצר תרופות, הן ביולוגיות הן כימיות. כמו כן, הרפואה הדיגיטלית היא תחום שנרצה לבדוק לעומק בביקור שלנו בישראל השנה, כי הבנו שישראל חזקה מאוד בתחומים האלה".

"גייסנו סקאוטרית לגיוס מיזמים בישראל"

אתם נוכחים מאוד בישראל מבחינת פעילות הסניף השיווקי ומבחינת משלחות שמגיעות לכאן לחפש חדשנות, ואולם עד כה החברה לא יצרה שיתופי פעולה רבים כאן. מדוע?

"זו שאלה הוגנת. בהחלט היו לנו באחרונה כמה-וכמה נסיעות לישראל כדי להבין את זירת החדשנות הישראלית. עתה אנו צריכים ליצור מערכות יחסים בשוק, וזה לוקח זמן רב יחסית - יותר ממה שאולי חלקנו ציפה. גייסנו באחרונה סקאוטרית בשם נורית טויזר זאקס, שמחפשת בעבורנו מיזמים בישראל.

"לדעתי, עצם המינוי שלה משפר את הסיכוי לעסקה בקרוב. אני מזמין את חברות הסטארט-אפ לפנות אלינו מוקדם ככל האפשר, אם כי אין לצפות לעסקה מיד - זה דיאלוג שקורה וצריך להמשיך לקרות.

"דווקא בישראל ערכנו מיזם מיוחד של פיתוח אפליקציות על ידי סוכרתיים בעבור סוכרתיים. השקנו בעת האחרונה את האפליקציה הזוכה בתחרות, בשוק הישראלי תחילה".

- מה מקורות הצמיחה שלכם בתחום הסוכרת? תוצאות הרבעון האחרון העלו חשש מקיפאון בתחום הזה.

"יש לנו נוכחות גדולה מאוד בתחום של תרופות אינסולין משופרות, ובאחרונה אושרה לנו באירופה התרופה Toujeo - אינסולין בשחרור מושהה שיוצר פחות אירועי היפוגליקמיה (ירידה חדה בסוכר כתוצאה מיתר אינסולין - ג.ו). בשלבים מוקדמים יותר בצנרת המוצרים שלנו, יש לנו מוצרים שעוזרים לשלוט במחלות לב ובהשמנה, שהם חלק מן הסידנרום המטבולי שכולל גם סוכרת. אחת החוזקות של סאנופי היא שווקים מתעוררים, וגם בתחום הסוכרת אנחנו מפתחים מוצרים ייחודיים לשווקים הללו. סוכרת בהודו נראית אחרת, אפילו ברמה הביולוגית ובוודאי בממשק שלה עם התרבות".

- מהן המגמות המובילות שישפיעו על שוק הפארמה בעתיד הקרוב?

"לתרופות הביולוגיות יש עוד המון לאן להתפתח. תחומי תרפיה גנטית ו-RNAi יגיעו לבשלות בקרוב. היכולת לפלח מחלות לסוגיהן על ידי מידע גנטי או על ידי סמנים ביולוגיים יעשה שינוי גדול באופן שבו אנחנו מפתחים תרופות. תחום הביג-דאטה נמצא רק בראשיתו, אבל יתרום לעולם התרופות תרומה רבת עוצמה".

- מה תוכל לומר על מינוי המנכ"ל החדש?

"הוא עדיין די חדש. מועצת המנהלים טענה שהאסטרטגיה לא תשתנה. יש לנו נוסחה שעבדה בשנים האחרונות, והמנכ"ל החדש צריך לבנות עליה".

סאנופי
 סאנופי