מה חברות הנדל"ן האמריקאיות שהנפיקו בת"א עושות עם הכסף?

אנליסט בכיר ב-S&P על הנפקות האג"ח של היזמים האמריקאים: "חברות נדל"ן שהנפיקו בת"א משתמשות בתמורה למימון חלק האקוויטי ברכישות נכסים חדשים"

ג'מי גיטלר / צילום: איל יצהר
ג'מי גיטלר / צילום: איל יצהר

"ישראל מהווה חלופה טובה עבור חברות נדל"ן קטנות ובינוניות, המתקשות לגייס חוב בארה"ב בעיקר בשל העובדה כי צורכי המימון של אותן חברות קטנים יחסית למקובל בשוק האמריקאי", כך אמר ג'יימי גיטלר, אנליסט בכיר ב-S&P ניו יורק, במפגש "מעלות על הבוקר" שקיימה חברת הדירוג עם משקיעים מוסדיים, בהשתתפות צוות הנדל"ן המשותף של S&P ישראל וניו יורק.

גיטלר הוסיף כי תנאי השוק המקומי, המתאפיין ברמת נזילות גבוהה וברמת מרווחים נמוכה, תומכים גם הם בפעילות המוגברת, ו"מעודדים את חברות הנדל"ן האמריקאיות להנפיק בשוק הישראלי". עוד אמר, כי "תופעה דומה של הנפקות אג"ח על-ידי חברות אמריקאיות בתחומי פעילות שונים בולטת לאחרונה גם בשוק האירופי". לפי נתוני S&P מעלות, עד כה הנפיקו אג"ח בישראל תשע חברות נדל"ן אמריקאיות, בהיקף של 5.4 מיליארד שקל. לדברי גיטלר, "חברות אלו השתמשו בדרך כלל בתמורה מהנפקות האג"ח כדי לממן את חלק האקוויטי ברכישות נכסים חדשים, או בפרויקטים של ייזום".

על הפרק עומדים כיום כמה גיוסי אג"ח נוספים בת"א, שיגדילו משמעותית את הסכום שגייסו החברות האמריקאיות (באמצעות תאגידים המוקמים באיי הבתולה הבריטיים, BVI). בראשם עומדת הנפקת האג"ח המתוכננת של וורטון פרופרטיז שבבעלות ג'ף סאטון, המעוניינת לגייס עד 2 מיליארד שקל, שטרם קיבלה דירוג, ושל מויניאן גרופ, שבבעלות ג'וזף מויניאן, המעוניינת לגייס כ-1 מיליארד שקל, שדורגה Aa3 באופק יציב על-ידי מידרוג.

עוד הסביר גיטלר בכנס, כי "מרבית החברות שבהן מדובר, שהנפיקו או צפויות להנפיק בישראל, פעילות באזור ניו יורק, שהוא בעל מאפיינים ייחודיים ונחשב ליציב ועמיד יחסית". לדבריו, "מדובר באחד משוקי הנדל"ן המובילים בעולם, שהפגין עמידות רבה וביצועים יציבים יחסית במהלך המשבר הפיננסי, במיוחד בתחומי הנדל"ן למגורים ולמסחר".

עופר עמיר, מנהל תחום נדל"ן ב-S&P מעלות, אמר בכנס כי "ישנה נטייה לראות בחברות הנדל"ן האמריקאיות המגיעות לישראל קבוצה אחת, ולהכליל לגביהן תפיסות שונות. בפועל, החברות מדורגות בטווח של דירוגים (בין BBB ל-AA) וחשוב לבחון כל חברה לגופה".

עמיר הוסיף, כי "גם במתן הדירוג הראשוני, וגם במעקב השוטף שמתבצע לפחות אחת לשנה, יש יתרון גדול לנוכחות המקומית של S&P בניו יורק, ולכך שצוות הנדל"ן מהמשרד בניו יורק משמש כ'סנסור מקומי' להבנה ולזיהוי של אירועים שעשויים להשפיע על פעילות חברות הנדל"ן האמריקאיות שמנפיקות בשוק הישראלי".