גנץ בוושינגטון: "ביקורי לא קשור לשמועות שאמונה כשגריר"

בשיחה ל"גלובס" הוא אומר שאין שום הצעת מינוי כזה על הפרק, אך לא הוציא מכלל אפשרות שמינוי כזה אולי ייתכן בעתיד ■ מגדיר את הביקור כ"פרטי", אך ייפגש עם בכירים בוושינגטון, שבשמם סירב לנקוב

בני גנץ צה``ל  / צילום: רויטרס
בני גנץ צה``ל / צילום: רויטרס

הרמטכ"ל לשעבר, בני גנץ, נמצא עתה בוושינגטון ל"ביקור פרטי", כהגדרתו. בשיחה קצרה ל"גלובס" אמר גנץ, כי הביקור אינו קשור לשמועות שנפוצו בחודשים האחרונים ושלפיהן הוא עשוי להתמנות לשגריר הבא של ישראל בוושינגטון, במקום רון דרמר.

גנץ הדגיש, כי שום הצעת מינוי כזה אינה נמצאת עתה הפרק, אך הוא סרב להוציא מכלל אפשרות, בבדיחות הדעת, שמינוי כזה אולי ייתכן בעתיד או שהוא יסרב לקבלו.

גנץ, ששירת בשגרירות כנספח צה"ל בארה"ב, מסוף 2007 ועד קיץ 2009, אמר כי מטרת ביקורו הנוכחי בוושינגטון היא לקבל את פרס ברנדייס טעם אגודת ציוני בולטימור, עיר סמוכה, אך ציין, כי הוא מתוכנן גם להיפגש עם בכירים ואחרים בוושינגטון, שבשמם סירב לנקוב. לא מן הנמנע שחלק מבני שיחו עומדים בראש מכוני מחקר שמתמחים במזה"ת.

אין ספק, שממשל אובמה יקדם בברכה מינוי שגריר ישראלי חדש במקום דרמר, השגריר הנוכחי, שהיה פעיל במפלגה הרפובליקנית לפני שעלה לישראל. הפופולריות של דרמר במשרדי הממשל הדמוקרטי, שמלכתחילה לא היתה רבה בגלל עברו הרפובליקני, צנחה לשפל בעקבות חשיפת מעורבותו, יחד עם היו"ר הרפובליקני של הקונגרס, ג'ון ביינר, בהזמנתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לנאום לפני מליאת שני בתי הקונגרס, בתחילת מארס, בלי לתאם זאת תחילה עם הבית הלבן. מבדיקה של רשימת המבקרים בבית הלבן עולה שדרמר כמעט אינו מגיע למקום, על פי דיווח ב"הארץ".

בניגוד לדרמר, שנחשב מקורב מאוד לנתניהו, גנץ רחוק מאוד מלהיות איש אמונו של ראש הממשלה. אבל על רקע היחסים הדלוחים בין לשכת רה"מ לבית הלבן, והאפשרות שהילארי קלינטון הדמוקרטית תהיה הנשיאה הבאה, עשוי נתניהו להעדיף שגריר שאינו נושא על גבו חטוטרת פוליטית שנויה במחלוקת. גנץ, שרקם יחסים ענפים בממסד הצבאי והביטחוני של ארה"ב, ויודע היטב כיצד פועל המנגנון הפוליטי האמריקאי, יכול להיות מועמד מתאים, במיוחד אם יצחק הרצוג יתפתה להצטרף לממשלת נתניהו ויקבל לידיו את תיק החוץ.