מנויי עידן+ בגוש דן חווים קשיים בצפייה - ואין פתרון באופק

מזה שבוע שמאות אלפי מנויי עידן+ נתקלים בקשיים בצפייה בערוצים 2 ו-10 ■ התקלה נובעת משינוי מיקום אנטנת השידור, והיא מציפה מחלוקות בין הרשות השנייה, המשרד להגנת הסביבה ועיריית גבעתיים

טלוויזיה / צילומים: Shutterstock
טלוויזיה / צילומים: Shutterstock

כבר יותר משבוע שתושבי רמת-גן, גבעתיים, בני-ברק ותל-אביב סובלים מבעיות קליטה חמורות בשידורי הטלוויזיה דרך עידן פלוס - משיבושים חוזרים בשידורים ועד מסך מוחשך. הסיבה: מחלוקות ביורוקרטיות בין גופים ממשלתיים ומוניציפאליים שעיקרם שינוי מיקום אנטנות השידור בגבעתיים.

שירותי עידן פלוס מציעים צפייה בערוצים 1, 2, 10, 33, 99 (ערוץ הכנסת) ו-23 (הטלוויזיה החינוכית) באמצעות ממיר ייעודי. לשירותי עידן פלוס יש כ-250 אלף מנויים ועוד כ-25 אלף מנויים דרך שירות סלקום TV.

מחירי הממירים של עידן פלוס עומדים על 200-300 שקל, כאשר חלק גדול מהטלוויזיות הנמכרות בשנים האחרונות כוללות מקלט פנימי לקליטת השידורים, מה שמייתר את הצורך בממיר נוסף, כך שצריך רק באנטנה חיצונית.

סלקום TV והממיר האינטרנטי של חברת Take מסתמכים על שירותי עידן פלוס לקליטת חבילת הערוצים הבסיסית שלהם. לפיכך, כתוצאה מהמצב הנוכחי, גם מנויי החברות הללו נפגעים מהתקלה - מה שמוביל לפגיעה בתחרות שלהן מול הוט ו-yes.

שינוי של 80 מעלות בלבד

הסיפור התחיל בסוף חודש אפריל - אז הורה המשרד להגנת הסביבה לבזק לצמצם את עוצמת השידור ממשדר הממוקם במתקן הממוקם בגבעת קוזלובסקי בגבעתיים, באמצעות שינוי זווית האנטנה מ-330 מעלות ל-250 מעלות.

הוראה זו הגיעה לאחר שבמשרד להגנת הסביבה הבינו כי האישור המקורי לאנטנה האמורה היה להציבה בזווית של 250 מעלות, ולא כפי שהיא מוקמה. הנושא הוצף בעקבות תלונות של תושבים שטענו כי לרמת קרינה גבוהה באזור (לפי בדיקות שערכו).

השינוי הקל בזווית האנטנה התבצע לפני יותר משבוע, אבל כנראה שהגופים המעורבים מיהרו לבצע את השינוי מבלי לחשוב על הצרכנים שיפגעו מהמהלך - בעקבות השיבושים בצפייה.

האנטנה המדוברת פעילה מזה 3 שנים, והיא ממוקמת במתקן בזק יחד עם אנטנות של תחנות רדיו אזוריות ושל גלי צה"ל. גורמים המעורבים בנושא מסרו ל"גלובס" כי הבעיה היא שרמת הקרינה המצרפית של האנטנות היא גבוהה, ובעיריית גבעתיים מנסים להסיר בכל פעם אנטנה בודדת, עד שיצליחו להעלים את כל האנטנות המוצבות במקום.

גורם בשוק התקשורת המעורב בעניין סיפר ל"גלובס" כי הרשות השנייה כבר ביקשה היתר לעלות גובה המשדר מ-20 מטר ל-70 מטר - מה שאמור לצמצם את בעיה הקרינה.

"מי שמתחת לאנטנה לא יסבול מהקרינה, כי היא מתפזרת. כמו כן, מדובר בקרינה לא מייננת - נמוכה מזו שטלפון סלולרי פולט", אמר אותו גורם, והוסיף כי במשרד להגנת הסביבה מעכבים את ההיתר כבר שבועיים. לדבריו, כבר לפני חודשיים פנתה בזק לעיריית גבעתיים בבקשה לשנות את גובה המשדר.

מקור התקלה לא ידוע למנויים

מנויי עידן פלוס, שרבים מהם קשישים ומבוגרים, אשר נתקלו בבעיות הקליטה, התקשו להבין מנין הן נובעות, ולמעשה רבים מהם סבורים כי היא נובעת מתקלה בציוד הקצה שבביתם. הודעה קטנה למדי בדבר התקלה פורסמה אמנם באתר האינטרנט של הרשות השנייה - אך רק כמה ימים לאחר שצצו התקלות.

במוקד התמיכה הטלפוני של עידן פלוס מושמעת בימים האחרונים הודעה המעדכנת בדבר התקלה. בשיחה שערך "גלובס" שלשום (א') עם המוקד, אותו מפעילה רשות השנייה, נמסר כי אין צפי לפתרון הבעיה, אולם הנציגים הביעו נכונות להתקשר ולהודיע כאשר זו תיפתר.

לא מעט צרכנים כבר רכשו אנטנות חדשות במטרה לשפר את שידורי הטלוויזיה בביתם. בפורומים ובעמודי פייסבוק העוסקים בנושא הועלו פוסטים של צרכנים שהביעו את כוונתם לרכוש אנטנה טובה יותר בניסיון לפתור את בעיות הקליטה - אלא שגם בחנויות לא בהכרח מודעים למקור הבעיה ולא מעדכנים את הלקוחות שאנטנה חדשה לא תועיל לשפר את השידור, ושקניית אנטנה כזו היא בבחינת הוצאה מיותרת.

פגיעה בתחרות

בסלקום פחות לחוצים מהבעיה, למרות שהם היו אמורים להיות הנפגעים המרכזיים מהתקלה שמציבה אותם בעמדה נחותה בתחרות מול הוט ו-yes. לרשות השנייה הגיעו כ-15 תלונות, ועוד כמה תלונות בודדות הגיעו לסלקום בעניין השיבושים בשידור.

אחת הסיבות למספר התלונות הנמוך יחסית היא שבסלקום מציעים לשלוח טכנאי, אשר מבחינת החברה יודע להחזיר את השידורים למצב תקין בבית המנוי. הסבר טכנולוגי לתיקון האמור לא הצלחנו לקבל.

עד שהרשות השנייה, המשרד להגנת הסביבה ועיריית גבעתיים ימצאו פתרון הולם לתושבי גוש דן (ולא ישלחו אותם ללכת להתחבר להוט ול-yes) - הפתרון נעוץ במשרד התקשורת.

בחודש אוקטובר אושרה על-ידי ועדת השרים לענייני חקיקה הצעת החוק (אותה יזם שר התקשורת לשעבר גלעד ארדן), אשר תאפשר לשדר את ערוצי עידן פלוס דרך האינטרנט, ובכך לא יהיה עוד צורך באנטנות חיצוניות לשם קליטת השידורים. אלא שעד שלא ימונה שר תקשורת חדש - ההצעה הזו תקועה.

תגובות: מודעים לבעיה, אבל האם הפתרון בדרך?

מהרשות השנייה נמסר: "אתר השידור שבגינו נובעים שיבושי הקליטה נמצא בשליטת בזק. בשל דרישות המשרד להגנת הסביבה נדרשו שינויים בתנאי הפעלתו, וכתוצאה מהם נגרמים שיבושי הקליטה. בזק, בתיאום עם הרשות השנייה פועלת לקבל תנאי הפעלה טובים יותר לאתר השידור. עם קבלתם, תבוצע לאלתר העבודה הדרושה במקום. הרשות השנייה פועלת מול כלל הגורמים הרלבנטיים בכדי לפתור את השיבושים בהקדם. אנו מתנצלים בפני הצופים על אי-הנוחות הזמנית. מוקד השירות ערוך לתת מענה לפניות פרטניות".

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "המשרד לא מתפשר על בריאותם של תושבי גבעתיים, ולכן לא מאפשר חריגות קרינה שעלולות לסכן את תושבי האזור. מומחה מטעם המשרד איתר חוסר התאמה בין היתר הבנייה לבין מיקום מוקד השידור, ולכן הוצאנו התראה לפני צו סילוק לבזק. חוסר ההתאמה תוקן על-ידי החברה. בבדיקתנו נמצאה במוקד השידור חריגה מסף הקרינה המאושר, ולכן ניתנה הוראה להפחית את הספקי השידור, ונוצרו שיבושי קליטה ללקוחות עידן פלוס באזור. המשרד המליץ על פתרון לפיו ישונה גובה המשדר בכדי להקטין את עוצמת הקרינה ולאפשר שידורים סדירים לתושבים. יישום הפתרון נמצא בידי עירית גבעתיים וחברות השידור".

מעיריית גבעתיים נמסר: "ראש העיר, רן קוניק, מודע לחשיבות הרבה באיכות שידורי הטלוויזיה, אך מבחינתנו הדבר לא יבוא על חשבון בריאות תושבי גבעתיים. האופציה שהתושבים ימשיכו לספוג קרינה חריגה לא מתקבלת על הדעת, ואנו מזמינים את המשרד להגנת הסביבה, בזק והרשות השנייה למצוא מקום בלתי מיושב להצבת האנטנה בהקדם האפשרי".

מבזק נמסר: "בזק פועלת על-פי הנחיות המשרד להגנת הסביבה ומסייעת לרשות השנייה למצוא פתרון לשידורי עידן פלוס בהתאם להנחיות אלה".

פרשנות: מרוב שלכולם אכפת - לאיש לא אכפת / דפנה הראל-כפיר

באופן אבסורדי, גם כאשר הרשויות רוצות לדאוג לשלום האזרחים - הופכים אלה לבני-ערובה שלהן.

פרשת עידן פלוס באזור המרכז יכולה הייתה בקלות להיכנס לגרסת 2015 של סיפורי חלם. מצד אחד, עיריית גבעתיים שמה את שלום תושביה על ראש שמחתה - ומשלמי הארנונה בעיר מאושרים ודאי לגלות שיש מי שדואג להם במסירות.

מצד שני, במשרד להגנת הסביבה שמים את בריאות האזרחים בראש מעייניהם - וזו כמובן בשורה משמחת.

מצד שלישי, ברשות השנייה טוענים כי הם "עושים כל מאמץ למנוע את אי-הנוחות", ואין סיבה שלא להאמין להם.

אלא שבתווך, בין כל אותם גופים שוחרי רצון טוב, תקועים כבר זמן רב מדי אלפי צרכנים תמימים, שרכשו במיטב כספם את הממיר שאמור היה לגאול אותם מהתלות בחברות הכבלים והלוויין - הן מבחינת השירות הלא תמיד יעיל שלהן, והן מבחינת ההוצאה הכספית החודשית הכבדה.

אותם צרכנים סמכו על התשתית שאמורה לדאוג לה המדינה. הם יצאו מהנחה שאם מדינת ישראל עושה מאמץ לשפר את התחרות בתחום שידורי הטלוויזיה - אפשר לסמוך עליה שתספק שירות אמין מבינת תשתית, ובטח ובטח מבחינת קרינה.

אלא שבזמן שכולם עסוקים בלדאוג לבריאות הצרכנים, איש אינו דואג לרווחתם. איש לא טרח לעדכן את הצרכנים הללו שברגע אחד תאבד הקליטה. בתמימותם, הלכו חלקם ורכשו עזרים לשיפור הקליטה - האם מישהו ישיב להם את כספם? הנושא אפילו לא עלה על הפרק. נראה כי אף אחד מהגורמים שמטפלים בנושא, לא חושב ולו לרגע שהאחריות מוטלת על כתפיו.

נניח שכולם צודקים. אם כך הדבר, האחריות אמורה להיות משותפת, ולא להפך - יתומה. אלא שלא כך הוא. התוצאה: מרוב שלכולם אכפת - לאיש לא אכפת.