"גלובס" חושף את הקלטות השיחות בין שוקי משעול ורונאל פישר

פישר: "אני מדבר איתך פה על חברות, על יחסי אנוש ביני לבין פרקליטת המחוז" ■ "גלובס" מציג את השיחות בין פישר למשעול, בין היתר בנוגע לקשר עם עו"ד רות דוד

שוקי משעול ורונאל פישר / צלם: איל יצהר וליאור מזרחי
שוקי משעול ורונאל פישר / צלם: איל יצהר וליאור מזרחי

שוקי משעול, מי שהיה ממונה מע"מ תל-אביב ברשות המסים, ורפי רותם, קצין המודיעין של יחידת החקירות המרכזית של מכס-מע"מ ברשות, עמדו בראש "קבוצת ה-15".

הקבוצה כללה 15 חוקרים ואנשי ביקורת בכירים ברשות המסים בתקופה בה כיהן איתן רוב כראש הרשות. חברי הקבוצה פנו החל מ-2003 למשטרה ולפרקליטות מחוז תל-אביב, ואחר-כך למבקר המדינה, בדרישה לפתוח בחקירה על מעשי שחיתות שנעשו בתוך יחידת החקירות.

בשנות השיא של מאבק "קבוצת ה-15" כיהנה עו"ד רות דוד-בלום, מהחשודות המרכזיות בפרשת רונאל פישר, כפרקליטת מחוז תל-אביב, וסגנה הבכיר היה מנחם מזרחי, שמונה ב-2012 לשופט בית משפט השלום מרכז.

הנושאים אותם דרשה "קבוצת ה-15" לחקור: חקירה יזומה ופיקטיבית נגד חברה בשם "אלוג", על-מנת שתיסוג מזכייה במכרז לטובת זכייה של לקוח שיוצג על-ידי המאכער, קובי בן-גור (שהורשע מאוחר יותר בפרשת המינויים הפסולים ברשות המסים); חשיפת מקור מודיעיני שהסתיימה במותו המסתורי, שנראה לכאורה כמו רצח; קשרים של בכירים ביחידה עם עבריינים ומבריחים; יחסים מיוחדים של בכיר ביחידה עם ארגון הפשע של אברג'יל; טיוח חקירות והטבות לאנשי עסקים מוכרים; והטבות מס פסולות לאנשי עסקים מקורבים לליכוד ולגורמים בכירים הקשורים לספורט ובעיקר לכדורסל.

רשות המסים יצאה למתקפת נגד אגרסיבית מול "קבוצת ה-15" - הם נודו, שכרם ומעמדם נפגעו, ורובם לא התאוששו עד היום.

תסכולם של חברי "קבוצת ה-15" גבר כשהתברר להם כי פרקליטת המחוז, דוד-בלום, אינה נותנת להם את הגיבוי שביקשו. סגנה, מנחם מזרחי, סגר תוך יומיים, בסוף שבוע, "חבילת" תלונות חמורה של קבוצת ה-15 נגד ראשי יחידת החקירות, רפי עמיאל ושמואל גונן. מאוחר יותר דוד-בלום עצמה גנזה תלונה של הקבוצה נגד מי שהיה היועץ המשפטי של רשות המסים, משה מזרחי.

יריות בטלפון

רותם ומשעול לא שתקו ואמרו בדיוק את מה שיש על ליבם, ולכן נגדם ננקטו צעדים מיוחדים. רותם סולק מתפקידו ולא קיבל שכר, ולמעשה נמחק מספרי רשות המסים. לתיקו האישי הושחלו מכתבים כאילו נהג באלימות מילולית ופיזית, "אי-אפשר לעבוד איתו". המשטרה החלה להטריד אותו, כולל מעצרים בעילות-שווא, שמאחד מהם יצא לעיני הח"מ מוכה וזב-דם ופונה לבית-החולים איכילוב, שם אובחן זעזוע מוח. השיא: סגן פרקליט המחוז מזרחי פנה למשטרה וסיפר שהשמיעו לו בטלפון קול של צרור יריות, והוא חושד שרותם ביצע את השיחה. חייו של רותם נהרסו.

לאחרונה קיבל רותם ממבקר המדינה הכרה בכך שפעל לחשיפת שחיתות והיה זכאי לצו הגנה מהמבקר. מצד שני, יש נגדו כתב אישום משטרתי על "העלבת עובדי ציבור", בגין פקסים, הודעות טקסט ותלונות בלשון חריפה, בהן הוא מאשים בכירים במערכת אכיפת החוק, כולל דוד-בלום ומזרחי, בטיוח חקירות ו"בגידה" בקבוצת ה-15. השופט מזרחי משמש כעד תביעה בתיק הפלילי נגד רותם.

הטקטיקה לחיסולו של משעול הייתה שונה. רשות המסים העבירה למשטרה מידע אנונימי, לפיו משעול מקבל שוחד כדי לסגור תיקים. במשך שנה וחצי נערכה נגדו חקירה סמויה, כולל מעקבים והקלטות וידאו ואודיו במשרדו. ההקלטות בוצעו, בין השאר כדי לדעת מהו תוכן השיחות בין משעול לרותם. משעול נחשד בהפרת אמונים ובמסירת מידע פנימי לגורמים אסורים.

לחקירה נגדו היה בציר דל: יאח"ה טענה כי משעול לא דיווח על 540 שקל עודפים שקיבל מהמדינה במסגרת ההשתתפות בביטוח הרכב שלו. בעקבות החקירה הסמויה משעול נעצר במארס 2005 בחשד למכלול עבירות. תיק משעול הועבר לפרקליטות מחוז תל-אביב. שם, מול עו"ד מנחם רובינשטיין שייצג את משעול, דובר על העברת העניין לבחינה משמעתית בנציבות שירות המדינה.

סירוב לשוחד ותפנית בטיפול

בשלב הזה נכנס לתמונה עו"ד רונאל פישר, שהתקשר למשעול והציע את שירותיו. משעול הושעה, והוחלט לפטרו, ופישר ייצג אותו בהליכים אלה.

משעול העיד מאוחר יותר, וגם לאחרונה באוזני חוקרי מח"ש, כי פישר - עוד במהלך החקירה הסמויה נגדו - ביקר במשרדו וסיפר לו על "היחסים האינטימיים" שיש לו עם פרקליטת המחוז, עו"ד דוד-בלום.

מאוחר יותר, באמצע 2005, לצד הייצוג בענייני בית הדין לעבודה, הציע פישר למשעול לטפל גם בתיק הפלילי נגדו. "תן לי 20 אלף דולר ירוק לרותי, ונסגור את הסיפור הפלילי", אמר פישר לכאורה למשעול, לדבריו של האחרון.

כדי להוכיח את קשריו הטובים, הראה פישר למשעול מכתב שכתב לדוד-בלום בעניינו, ובו בקשה להורות ליאח"ה לסיים את חקירת משעול. באותו יום כתבה דוד-בלום לפישר שהחקירה תסתיים תוך חודש וחצי.

במכתב לנציבות שירות המדינה הדגיש פישר: "בימים אלה נערכת בדיקה מעמיקה ומקיפה בנושא על-ידי פרקליטת המחוז, הגברת רות דוד, המטפלת בכך באופן אישי". פישר הזמין את חוקרי הנציבות להתעדכן אצל דוד-בלום במצב החקירה נגד משעול.

ואולם, משעול סירב להצעת השוחד לכאורה של פישר והורה לאחרון שלא לעסוק בתיקו הפלילי. לדבריו, בעקבות הסירוב, פישר הזניח את הגנתו ואת הטיפול בתיק.

משעול משוכנע כי הימנעותו ממתן שוחד גרמה לתפנית בטיפול בתיק נגדו: פרקליטת המחוז, דוד-בלום, נסוגה מהכוונה לטפל בתיק נגד משעול במישור המשמעתי, והחליטה על הגשת כתב אישום נגדו בגין "פגיעה בסודיות" ובגין כך שלא דיווח לכאורה על 540 שקל עודפים שקיבל מהמדינה.

דוד-בלום הייתה מעורבת אישית בתיק והתייצבה בלשכתה של השופטת דבורה ברלינר כדי לשכנע אותה לשנות את החלטתה על אי-החוקיות של האזנות הסתר למשעול. השופטת ברלינר השתכנעה והפכה את החלטתה.

דוד-בלום גם סירבה לתת למשעול את כל האזנות הסתר שנעשו בלשכתו, ובהן, בין השאר, הקלטות של שיחותיו עם עו"ד פישר - שיחות בהן פישר תיאר את מערכת יחסיו על פרקליטת המחוז. החומר הזה אמור להיות בחזקת המשטרה והפרקליטות.

בתיק הפלילי נגדו העיד משעול על הדברים ששמע מפי פישר, על יחסיו האינטימיים עם דוד-בלום. בסופו של דבר משעול הורשע בקבלה במירמה של 540 שקל וב"פגיעה בסודיות". גם חייו נהרסו.

אחרי ההצעה לשוחד, וכשאיבד אמון בעו"ד פישר, התחיל משעול להקליט את שיחותיו עם הפרקליט. השיחות הללו נמסרו לאחרונה למח"ש.

להלן מספר שיחות בין השניים, בקיצורים המתחייבים. (שני ציטוטים מתמלילי השיחות המובאות בהמשך שודרו לראשונה בתוכנית "עובדה" בנובמבר האחרון). השיחות הללו התנהלו כשגורלו של משעול היה תלוי בידי דוד-בלום - כשהוא ממתין להכרעתה אם ינוהל נגדו הליך משמעתי או שיוגש נגדו כתב אישום פלילי.

השיחות נערכו אחרי הצעתו של פישר למשעול להעביר לכאורה כספי שוחד לדוד-בלום בתמורה לסגירת התיק נגדו, אבל לפני שמשעול הודיע לפישר כי הוא מסרב להצעתו.

משעול היה מושעה מעבודתו ברשות המסים בזמן ניהול השיחות עם פישר.

שיחה משעול-פישר, 28.6.2005

משעול: "מה אנחנו עושים כדי שאני אחזור לעבודה, שלא יעכבו?".

פישר: "מה שאני עושה זה לגרום לכך שהתוצאה של מה שהפרקליטות עושה, לא יוליד את הצורך בלהמשיך ולשחק איתך. היינו, מצדי שרותי תכתוב שהיא מעבירה את התיק לנציבות לבדיקה, מצדי שהיא תכתוב שאין מה להעביר, שאין כלום, מצדי שתכתוב מה שהיא רוצה. בסדר? אני לא אומר לה איך לכתוב, היא יותר חכמה ממני, אני מבחינתי רוצה סוף סאגה, בסדר? היא תגיד לי 'רונאל, תקשיב, מה אתה רוצה שאני אקח ראיות, ואני אקרע אותם? אני לא יכולה לעשות דברים כאלה'. היא נתנה להם עד ראשון, בראשון הכול נגמר.

"אז מה אני אעשה עד אז? אין לי מה לעשות, אז אני יושב וממתין. באחרונה ישבתי אתה בשיחות קפה... וזהו, נגמר. והייתה לנו שיחה בעניין של התפקדויות של מפלגת העבודה. אמרתי 'תקשיב נחום (חוקר ביאח"ה - מ'ל'), לי אין אינטרס היום לנהל איתך שום דיון, אני אסביר לך גם מדוע, יש החלטה של הפרקליטות, יש לך 3 ימים להתפרע. סוף סיפור, אחר-כך זה נגמר'".

משעול: "מה? לא מבין".

פישר: "אמרתי לו 'נחום, מה אתה מזיין לי את המוח, מה אתה רוצה ממני? מבחינתי בראשון זה נגמר, אתה רוצה ללכת לרות דוד לבקש הארכה? לך. מה אתה רוצה ממני?'".

משעול: "בשביל זה באה מירי גולן (ראש יאח"ה אז - מ'ל') להסתכל מי זה שוקי משעול?".

פישר: "סתם מיותר לגמרי, ועזוב, אני לא מקיים דיון על זה. לא איתם ולא עם שום אדם אחר, זה הכול, וגם לא עם איתן רוב. אני, די לי בכך שרותי היום בתמונה. היא מאמינה בי, היא מאמינה לי, היא מתעבת, מתעבת, מתעבת את איתן רוב. היא יודעת טוב מאוד מה יש בחקירה, מה אין בחקירה, היא יודעת על ההחלטה של הנציבות, שאין על מה להשעות אותך, הכול. היא מודעת לכל, זה הכול.

"עכשיו, אני לא רוצה לפגוע ברותי, כי היא צריכה להתנהל בתבונה גם, אז היא הורידה החלטה שנראית סבירה, ראויה. אמרתי לנחום היום 'אתה תלך בשני לחודש, ותבקש הארכה, והיא לא תיתן לך, אז אין לך מה לעשות. אתה רוצה ללכת להתלונן אצל פרקליט המדינה? לך'".

משעול: "אני עכשיו צפוי להטרדות?".

פישר: "אני לא יודע למה אתה צפוי. אני יודע שבראשון, מבחינה פורמלית ביחסים בין הפרקליטות והמשטרה, הם צריכים לתת את כל החומר, והם לא אמורים להמשיך בחקירה. אם הם ימשיכו ו'ישחקו בקקה', האם רות דוד 'תחטוף סעיף חייה' עליהם? אני לא יודע מה יהיה".

משעול: "ישבת עם רות דוד על החומר?".

פישר: "היא לקחה את התיק. היא לא לקחה חומר ראיות, היא קיבלה דיווחים, יש לה את התרשומות שלה, את הדיווחים שהיא קיבלה, מה שהיא ביקשה, אני מניח שנתנו לה והראו לה... יכול להיות שבשני-שלישי היא תקרא לי, או ברביעי או חמישי, היא תקרא לי ותגיד לי 'רונאל תקשיב, לוחצים להמשיך את החקירה, אני צריכה עזרה, תעשה לי רעש בתקשורת', יכול להיות שזה מה שאני אעשה. אני מעדיף, אתה יודע, שזה ייגמר, אבל אם אני צריך, אני אלוף ברעש".

שיחה משעול-פישר, 14.7.2005

פישר: "פרקליטת המחוז קיבלה את הטענה שלי ואמרה שעד למחר היא תחליט מה המגמה. ברגע שהמגמה היא לא להגיש, אתה ב-15 חוזר לעבודה. זה הכול".

משעול: "חשבתי שזה הליך קצת אחר - שצריך להעביר את הממצאים לפרקליטות המדינה, ושם יחליטו להמליץ על המשך ההליכים, ואז הנציב, כפי שכתב במכתב צריך לנקוט נגדי בהליך מינהלי..."

פישר: "אבל אתה צריך להבין משהו. אנחנו כרגע לא בהליך פורמלי. אנחנו בהליך בלתי פורמלי. זכותה של פרקליטת המחוז במצב דברים רגיל לומר את הדבר הבא: 'החקירה טרם הסתיימה, או אנחנו מבצעים השלמות חקירה, או קיבלנו את החומר לעיוננו, ואנחנו מבקשים 3 חודשים לעיין בו ולהחליט בו'.

"זה תשובות פורמליות. אבל אני ביקשתי הליך בלתי פורמלי. אמרתי 'בואי נקשור בין המועד של ה-15 (חזרתו המתוכננת של משעול לעבודה - מ'ל') לבין הכיוון הכללי של ההחלטה שלך, רותי. ולכן בואי תגידי לי - אם ממילא אין כיוון לכתב אישום, ואין ראיות, וזה 'חרטא', אז למה לגרור את האיש עכשיו עוד חודשיים לא בתפקיד שלו. למה לסבך לו עוד את החיים? אין צורך. זה לא מונע ממך להגיש נגדו עוד חצי שנה כתב אישום, כי התחרטת ואת חושבת שכן יש (ראיות - מ'ל'). אבל כרגע, אם את חושבת שאין, נחזיר אותו לעבודה'. זה לא הליך פורמלי. אתה מדבר איתי פורמליסטיקה, ואני מדבר איתך פה על חברות, על יחסי אנוש ביני לבין פרקליטת המחוז".

משעול: "בזה אתה צודק. אם נעזוב את יחסי החברות ונתייחס למכתב של הנציב (שירות המדינה - מ'ל')..."

פישר: "אבל זה מה שאתה אומר נכון במידה שרותי תודיע לי עד מחר - 'תראה רונאל, יש פה קאדר של עורכי דין שטוענים שיש פה ראיות להגשת כתב אישום, אבל אני, רותי, אולי בדעה קצת אחרת, אבל יש פה 3 עורכי דין שחושבים שכן, ולכן אני אומרת לך שמבחינתנו אני לא יכולה להגיד לנציבות שאין צורך בהמשך הארכת ההשעיה. אני לא יכולה להגיד את זה', ועכשיו תתחיל פורמליות".

משעול: "הבנתי. בסדר".

פישר: "חכה, אנחנו עוד לא שם. יכול להיות שנקבל בשורה טובה. אם נקבל בשורה רעה, נלך אל הפורמליות. כרגע, תסלח לי שאני אומר את זה בבוטות, מה שפרקליטת המחוז עושה היא עושה טובה. היא לא חייבת לעשות את זה. היא יכולה להגיד לי, 'אדוני, אל תזיין לי את המוח, רק עכשיו קיבלתי את החומר, אני זקוקה ל-3 חודשים, יש לך בעיה אדוני, לך לבית הדין לעבודה, לך תטפס על עץ. אני עוד לא קראתי את החומר, ואני אגיע אליו רק בעוד 3 חודשים'. זה המצב הנורמלי, אבל אנחנו לא במצב נורמלי. אנחנו לא בנורמלי. בוא נמתין עוד יום אחד ונראה. זה הכול".

משעול: "בסדר. נראה. נקווה שזה ייסגר ברמה הזו".

פישר: "נראה. אני לא יודע לענות לך. אם הייתי יודע, הייתי אומר לך".

משעול: "אין לנו רמזים? מה הם רוצים?".

פישר: "הדבר היחיד שאני יכול להגיד לך שאמרו לי, שכתב האישום, אם בכלל יהיה, לא יהיה על שוחד. זה הכול. זה מה שנאמר לי. האם יש טעם להאריך את הדחתך מתפקידך - על זה נקבל תשובה מחר".

משעול: "שנצפה לטוב?".

פישר: "אני לא יודע. יכולה להיות תשובה שאומרת, 'תשמע רונאל, אני מתפתלת אחוש שרטואה, למה? יש פה צוות של 3 עורכי דין שאומר בוא נגיש נגדו כתב אישום על מירמה והפרת אמונים, ואני בדעה שלא צריך להגיש כנגדו. אבל אם אתה רוצה שאני אהיה ברזל שלא צריך להגיש, תן לי עוד חודש של העברה מתפקיד. בוא נחכה למחר'.

"רותי היא אישה יקרה, באמת אישה יקרה, וקיבלה את מה שאמרתי. אמרתי לה, 'רותי, למה לענות אותו? בואי נחתוך, שיחזור לעבודה, אלא אם כן את הולכת לכתב אישום, ואז נריב אתכם בבית המשפט'. עובדים שם 3 עורכי 'קאקרים' שאומרים לה: 'אבל רותי, יש לנו חומר, ואנחנו צריכים 3 חודשים'. היא אומרת: 'שמעתי אותכם, ואני פוסקת שעד ה-15 תהיה הכרעה'".

פישר
 פישר