76% מהציבור היהודי: הליכוד ויתר ליהדות התורה יותר מדי

74% ממצביעי הליכוד סבורים כי הליכוד הגזים בוויתוריו ליהדות התורה ■ גם 99% ממצביעי המחנה הציוני ו-76% ממצביעי כולנו סבורים כך ■ 91% ממצביעי יהדות התורה ו-100% ממצביעי ש"ס סבורים כי הליכוד ויתר במידה הנכונה או פחות מדי

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

76% מהציבור היהודי סבורים כי ההסכם הקואליציוני של הליכוד עם המפלגה החרדית יהדות התורה כולל יותר מדי ויתורים מצד הליכוד. מתוכם, 52% אמרו שהוא כולל הרבה יותר מדי ויתורים ו-24% שהוא כולל די הרבה ויתורים. 56% סבורים כי ההסכם הקואליציוני ירחיק את הציבור מהיהדות ורק 11% סבורים כי הוא יקרב אותו.

כך עולה מסקר שערך מכון סמית עבור עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון בשבוע שעבר בפאנל אינטרנטי בקרב 500 איש, שמהווים מדגם מייצג של האוכלוסיה היהודית הבוגרת. כאמור, 76% מהציבור היהודי סבורים כי הליכוד ויתר יותר מדי בהסכם הקואלציוני עם יהדות התורה, לעומת 17% שסבורים כי הוא ויתר במידה הנכונה ורק 7% שסבורים כי הוא ויתר פחות מדי.

מה קורה בקרב מצביעי הליכוד? 74% מהם סבורים כי הליכוד הגזים בוויתוריו ליהדות התורה. גם 76% ממצביעי כולנו ו-66% ממצביעי הבית היהודי סבורים כי הליכוד ביצע ויתורים רבים. כן סבורים כך: 99% ממצביעי המחנה הציוני, 97% ממצביעי יש עתיד, 90% ממצביעי ישראל ביתנו ו-95% ממצביעי מרצ.

91% ממצביעי יהדות התורה ו-100% ממצביעי ש"ס סבורים כי הליכוד ויתר במידה הנכונה או פחות מדי. בין החילונים 91% סבורים כי ההסכם כולל יותר מדי ויתורים, בין העולים 87% ובין הדתיים 59%.

56% מהציבור סבורים כי סעיפים בהסכם הקואליציוני עם יהדות התורה בנושאים כמו העברת תקציבים וחוקי הגיוס והגיור ירחיקו את הציבור מהיהדות. רק 11% סבורים כי הם יקרבו את הציבור ליהדות ו-33% סבורים כי הם לא יקרבו ולא ירחיקו.

בקרב החילונים, 72% סבורים כי ההסכם ירחיק את הציבור מהיהדות, בקרב המסורתיים - 51% (רק 12% אמרו שההסכם יקרב) ובקרב העולים 63%. בין מצביעי הליכוד, 48% אמרו שהסעיפים ירחיקו מהיהדות ורק 10% אמרו שיקרבו. בין מצביעי יהדות התורה ,44% אמרו שהסעיפים יקרבו ואף אחד לא אמר שהם ירחיקו.

מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושיוויון, הרב עו"ד אורי רגב, אמר בתגובה כי "התוצאות חד משמעיות: הציבור הרחב, כולל בוחרי הליכוד וכולנו, מתנגד למכירת החיסול של ערכי המדינה ותקציביה, שערך ראש הממשלה נתניהו כדי לקנות שלטון מהמפלגות החרדיות".

רגב מדגיש: "אין כמעט מגזר בחברה היהודית שלא חושב שהוויתורים היו מוגזמים. הציבור מבין שההסכמים הקואליציוניים הם חבלה מודעת בשיוויון בנטל, במאמץ הלאומי להוציא גברים חרדים לעבודה ובמטרה הכל-כך חשובה להנהיג תוכנית ליבה בחינוך החרדי".

"הציבור מעביר לנתניהו מסר ברור", אמר עוד רגב. "הוא לא מעוניין בקואליצית הכניעה והסחיטה שהוקמה אלא בקואליציה אחרת שבמרכזה המפלגות האזרחיות, קואליציה של ערכי הציונות ולא ערכי הסחטנות. למפלגות החרדיות".

לדבריו, "מעביר הציבור את המסר שהסכם הסחטנות מרחיק וממאיס את היהדות על הציבור הרחב. שוב הוכח שהממסד החרדי והמפלגות החרדיות הם האויב מספר 1 של היהדות בישראל".