קופ"ח מכבי תאבחן את סרטן המעי בבדיקת דם רגילה

פיתחה, בשיתוף עם חברת Medial Cancer הישראלית, בדיקה לאבחון סרטן המעי הגס, על בסיס בדיקת ספירת דם קלאסית ולדבריה אחוזי הדיוק של הבדיקה דומים לאלה של בדיקת דם סמוי בצואה, שהיא היום בדיקת הסקר הנפוצה למחלה

ביומד / צילום: thinkstock
ביומד / צילום: thinkstock

קופת-חולים מכבי פיתחה, בשיתוף עם חברת Medial Cancer הישראלית, בדיקה לאבחון סרטן המעי הגס, על בסיס בדיקת ספירת דם קלאסית, שרוב המטופלים של הקופה בגיל הרלוונטי, מבצעים ממילא. לדברי הקופה, אחוזי הדיוק של הבדיקה דומים לאלה של בדיקת דם סמוי בצואה, שהיא היום בדיקת הסקר הנפוצה למחלה.

סרטן המעי הגס הוא אחת המחלות הכי קטלניות כאשר מגלים אותה מאוחר, אך ניתן לטפל בה טוב יותר במקרים של גילוי מוקדם. הבדיקה האופטימלית לאבחון המחלה היא הקולונוסקופיה, אולם מדובר בבדיקה שהינה מאוד לא נוחה לחולים ולכן ממליצים לבצע אותה מעל גיל 50 ורק פעם ב-5 או 10 שנים. עקב כך, חולים רבים אינם מאובחנים בזמן או כלל לא מבצעים את הבדיקה.

גם בדיקת הדם הסמוי בצואה נחשבת ללא נעימה, כי היא מחייבת את הנדבקים במפגש עם צואתם. היא פשוטה יותר מקולונוסקופיה אך הרבה פחות מדויקת.

לדברי פרופ' ורדה שלו, רופאת משפחה במכבי ומנכ"ל מכבי-טק, חטיבת הביג דאטה של הקופה: "הסיפור התחיל ממחקר שערכנו שבמסגרתו גילינו כי ירידה בהמוגלובין בתוך טווח הנורמה, יכולה להעיד על סיכון לסרטן המעי הגס. יכולים להיות לכך הסברים רבים אחרים, ולכן הרצנו בדיקה כדי לראות אם ניתן להפיק מידע ספציפי יותר מכלל הפרמטרים של ספירת הדם. הסתבר כי כאשר בוחנים את כל הפרמטרים, ניתן לזהות מקרים שבהם השינויים בספירת הדם יכולים להיות מוסברים על-ידי סרטן המעי, אך לא להתאים למחלות אחרות".

בשלב הראשון תבדוק הקופה רק את החולים שאינם מבצעים בדיקות דם סמוי. "אנחנו מעריכים כי בעתיד ניתן יהיה לשלב בין שתי הבדיקות כדי לקבל דיוק רב יותר", אומרת שלו, "אולם כרגע המידע שבידינו אינו מצדיק שינוי של הפרוטוקול הקיים עבור מי שכן מבצע את בדיקת הדם הסמוי. אולם, אם יש מישהו שהיום לא מבצע את הבדיקות הקיימות בכלל - כדאי לנו להריץ עליו את הבדיקה כבר בשלב הזה, כי אין לו שום דרך אחר".