רשות ני"ע פועלת להפוך את תעודות הסל לקרנות

ברשות מאמינים כי המהלך המוצע יגביר את התחרות על הכספים בשוק תעודות הסל, תוך כניסת שחקנים נוספים הפעילים בשוק הקרנות ■ תעודות סל – יתרונות וחסרונות

בורסה / צילום: תמר מצפי
בורסה / צילום: תמר מצפי

רשות ניירות ערך משנה את אופיין של תעודות הסל והופכת אותן לקרנות סל (ETF), עם היבט ייחודי שבמסגרתו הן יהיו רשאיות שלא להתחייב להשיג את התשואה המדויקת של הנכס אחריו הן עוקבות. זאת, בניגוד למצב הנוכחי בתעודות הסל, המתחייבות לעמוד בתשואת הנכס שאחריו הן עוקבות.

מדובר במהלך שנובע מכוונה מתמשכת של הרשות, בראשות שמואל האוזר, להפוך את תעודות הסל לקרנות נאמנות, וזאת אגב החקיקה הנמשכת והמתעכבת בנושא מחד, והצמיחה המהירה של שוק תעודות הסל מאידך. מהלך זה מחליף צעד קודם של הרשות להסדרת שני מוצרים שונים: "תעודת סל" ו"קרן סל", ובעקבותיו "ייסחר בבורסה בישראל מוצר השקעה פאסיבית אחד בלבד", כדברי הרשות.

כך, במודל החדש תכלול קרן הסל אפשרות לקביעה של רצועת ביטחון מפני טעויות עקיבה בשיעור מוגבל" - כלומר, ל-ETF תותר חריגה מסוימת מהתשואה בפועל של המדד אחריו היא עוקבת. מבחינת הרשות מדובר גם בהפחתה של הסיכון המערכתי שקיים כיום מעצם ההתחייבות האמורה של תעודות הסל.

רשות ני"ע הודיעה אמש (ב') כי "יזמה בתיאום ושיתוף עם ראשי בתי ההשקעות המנהלים תעודות סל, רפורמה בתחום", שלפיה התעודות יפוקחו תחת חוק השקעות משותפות בנאמנות. מדובר, נדגיש, בהצעה לתיקון חקיקה נרחב שעדיין דורש אישורים. עוד ציינו ברשות, כי לולא שינוי אופיין המשפטי של תעודות הסל כנכס מתחייב, והפיכתן ל-ETF, הן היו צריכות להיות תחת פיקוח יציבותי "בדומה לזה הקיים על הבנקים, וקביעה של רגולציה מחמירה".

ניתן יהיה לגבות דמי ניהול משתנים

על מה מדובר? על פי המנגנון המוצע ישתנה המבנה המשפטי של תעודות הסל, ומאג"ח שמתחייבת להשיג את תשואת הנכסים אחריהם היא עוקבת יהפכו ני"ע אלה לקרנות נאמנות, אשר תותר להן חריגה מתשואת הנכס בפועל "בשיעור מוגבל ובאופן שימנע התממשותו של סיכון מערכתי בשוק ההון". לרצועת ביטחון זו תהיה השפעה על מחיר נייר הערך, אותו תתיר הרשות, ושיתבטא באפשרות לגבות בנוסף לדמי הניהול הקבועים גם דמי ניהול משתנים בשיעור מוגבל.

ברשות מסבירים כי "דמי ניהול אלה ישולמו למנהל התעודה מתוך התשואה העודפת מעבר לשינוי המדד הנעקב, ומצד שני ישולמו על ידי מנהל התעודה למחזיקים בה במקרה שהיא תשיג תשואת חסר עד לשיעור האמור. טעויות העקיבה כאמור יוגדרו כסטייה המרבית, חיובית או שלילית, של שווי התעודה יחסית למדד אחריו היא עוקבת, במשך פרק זמן של שנה קלנדרית". אגב, על פי תוכניות רשות ני"ע, אם לא תועמד רצועת ביטחון כאמור לסטייה מתשואה נכס הבסיס, הרי שלא יהיו דמי ניהול נוספים, והמשקיע יהיה חשוף באופן מלא לכל טעות עקיבה ביחס למדד.

ברשות טוענים כי המהלך של הפיכת התעודות ל-ETF ייתן בנוסף "מענה לסוגיית העלויות הסמויות הכרוכות בהשקעה בתעודות הסל, אשר מאופיינות בדמי ניהול נמוכים". הסיבה היא שכקרנות נאמנות, ייהנו מחזיקי ני"ע אלה "מכל הפירות הנובעים מהשקעת נכסי התעודה (לרבות דיבידנדים וריביות), וזאת בניכוי שכר מנהל התעודה ודמי הניהול הנוספים בגובה רצועת הביטחון בלבד, ככל שיעמיד כזאת".

ברשות מאמינים כי מהלך זה יגביר את התחרות על הכספים בשוק תעודות הסל, תוך כניסת מתחרים רבים אחרים שפעילים בשוק הקרנות.

דודו לביא, מנהל מחלקת השקעות ברשות ני"ע, אמר כי "בשנים האחרונות אנו עדים לצמיחה מהירה של תחום ההשקעות הפאסיביות בישראל, שאנו מייחסים לו חשיבות רבה ושואפים זה מכבר להביא להסדרתו במהירות האפשרית. בזכות המהלך שיזמנו, אני מקווה שנצליח להאיץ את המהלך להעברת התעודות למשטר של פיקוח ולצמצם באופן משמעותי את הרגולציה על התחום".

נכון לסוף אפריל נוהלו בתעודות הסל נכסים בהיקף כולל של כ-119.4 מיליארד שקל, שרוכזו כולם בידי ארבעה שחקנים: קסם של אקסלנס, תכלית של מיטב דש, פסגות סל והראל סל. בשוק קרנות הנאמנות, כולל הכספיות, המסורתיות והמחקות - נוהלו באותו מועד כ-262.3 מיליארד שקל.