זו כבר תופעה: התביעות המופרכות שמגישים ישראלים

רוצים דוגמאות? בבקשה: ישראלי טס לטורקיה, החליק בחמאם - ותבע את סוכנות הנסיעות ■ ישראלי קנה נרות נשמה, הם כבו בגלל הרוח - והוא תבע ■ על הקשר בין תובעים סדרתיים, ריבוי עוה"ד ומערכת המשפט הקורסת

עורכי דין / צלם: יוסי זמיר
עורכי דין / צלם: יוסי זמיר

"זה כבר הפך לתופעה", מצהיר גורם בענף התיירות, "בשנה האחרונה חלה עלייה דרמטית במספר התביעות המופרכות שמגישים אנשים לסוכנויות הנסיעות אחרי טיול בחו"ל, רק כדי להחזיר לעצמם את מחיר הטיול או לזכות בטיול נוסף חינם.

"מחפשת דוגמאות? בבקשה. בן אדם נסע לטורקיה והחליק בחמאם. יש לו כוח להגיש תביעה בטורקיה ולהסתבך עם הביורוקרטיה שם? ברור שלא, אז הוא תובע את סוכנות הנסיעות, כאילו שהיא אשמה שהרצפה הייתה רטובה. כך קרה גם עם אחד שנפגע ממסמר בבריכה בדיל של 'הכול כלול', ועם מישהי שנפגעה בתאונה שעשה אוטובוס בתאילנד. הם לא רוצים להתעסק עם עורכי דין מקומיים ועם בתי משפט במדינה זרה, אז הם מגישים את התביעה בישראל, באמצעות עורכי דין ישראלים, נגד גורם שבכלל לא קשור".

- עורכי הדין הם אלה שמעודדים אותם להגיש את התביעה, או שהמוטיבציה באה מהלקוחות שרוצים לתבוע ולא מעניין אותם כלום?

"זה שילוב של השניים. בתיקים האלה מופיעים בדרך-כלל עורכי דין צעירים חסרי ניסיון שמחפשים פרנסה. אם היה להם יותר ניסיון, הם היו מבינים שלא ישתלם להם בכלל לתבוע, כי השופטים מורידים אותם מהר מאוד מהסיפור.

"אבל לא רק עורכי הדין מלבים פה את האש. זו גם התרבות הישראלית - כל הזמן שומעים פה 'אני אתבע אתכם', 'אתה חייב להגיש תביעה נגדם'. הדיבור הזה מביא אנשים להאמין שאם לא יתבעו, הם ייצאו פראיירים. אני שומע אותם מדברים עם עורך הדין שלהם בבית המשפט, 'לפחות תוציא לנו כסף לעוד טיול לחו"ל', הם אומרים לו. לפעמים הם גם פונים לשופט בדיון ואומרים 'לא נהנינו מהטיול בגלל מה שקרה, לפחות שישלחו אותנו לעוד אחד - חינם'".