דלת הקסמים: הכירו את המנעולים החכמים החדשים

המנעולים החכמים מאפשרים לא רק להיפטר מהמפתחות, אלא גם לפקח באופן הדוק על מי שיכול להיכנס הביתה ולשלוט בדלת מרחוק באמצעות אפליקציה ייעודית ■ כמה זה עולה?

כבר שנים שאנחנו נכנסים הביתה באותה צורה - שולפים את המפתח מכיס המכנסיים, מכניסים אותו למנעול, מסובבים ופותחים את הדלת. רבים מאיתנו גם מקפידים לנעול את הדלת מבפנים. מדובר בממשק פשוט מאוד שלא דורש הבנה רבה מדי, אך יצרניות המנעולים, הדלתות והטכנולוגיה רוצות לשנות אותו ולהפוך גם את המנעול בדלת לחכם. פריטים רבים בבית יכולים כבר היום להפוך לחכמים - הטלוויזיה, הנורות, המזגן, הפעמון, העינית בדלת ומערכת האזעקה. המטרה היא לשלוט בבית באמצעות אפליקציה בסמארטפון. למה זה טוב? קודם כל זה מאפשר שליטה מרחוק, כך שניתן להפעיל כל דבר מכל מקום בבית ובמקרים מסוימים גם מחוץ לבית. בנוסף, קיים חיווי כל הזמן ומכל מקום - רוצים לדעת אם שכחתם את האור דולק או המזגן? באמצעות האפליקציה זו ממש לא בעיה.

בשוק המקומי אפשר למצוא שתי יצרניות מנעולים עיקריות שמנסות להוביל את השינוי: רב-בריח עם המוצר utopic 2 של חברת DESi; ומולטילוק עם מנעול ששמו ENTR. המחירים עדיין לא עממיים ונעים מ-1,800 שקל עד 3,500 שקל. מחיר של מנעול רגיל עולה פחות מאלף שקל, לכן עדיין מדובר בהוצאה שמכפילה את המחיר, אולם, עבור מי שגם ככה עובר לדירה חדשה או עושים שיפוץ רציני, במקרה הזה, כנראה שהעלות של המנעול החכם פחות תורגש.

ויש גם פעמון חכם

אם החלטתם לשדרג את הדלת שלכם במנעול חכם, כדאי שתשקלו גם פעמון חכם לדלת. חברת ring מציעה לרכישה דרך אתר האינטרנט שלה (200 דולר) מוצר מעניין מאוד. רינג כולל התקן, המשלב בתוכו כמובן פעמון אבל גם מצלמה עם חיישן HD עם עדשה רחבה, רמקול, מיקרופון וחיבור WiFi. כל היכולות הללו מאפשרות לבעל הדירה לתקשר יותר טוב ומרחוק עם אדם המצלצל בדלת. התקשורת מתבצעת בעזרת אפליקציה בסמארטפון. ברגע שאורח מגיע הביתה ומצלצל בדלת, האפליקציה מתעוררת לחיים ופותחת שיחת וידיאו, כאשר רק בעל הדירה רואה את האדם השני. כך ניתן להיות גם מחוץ לבית ועדיין לדבר עם אותו אורח.

בבתים פרטיים ניתן להפעיל חיישן תנועה, המזהה אם מישהו מסתובב בכניסה לבית ולקבל התראה על כך עם קובץ וידיאו (הקובץ מאוחסן בשירות בענן לצפייה מאוחרת).

מולטילוק ENTR: שפע אפשרויות לפתוח את הדלת

■ נעילה: מדובר במנעול הכולל מגגון אפשרויות לפתיחת הדלת - באמצעות טביעת אצבע, קוד, שימוש באפליקציה בסמארטפון, שלט רחוק ואפילו מנעול רגיל.

השימוש בשלט הרחוק ובטביעת האצבע מאוד פשוט - צריך להחליק את האצבע לצורך הפתיחה (במקום נגיעה קלה במשטח הביומטרי שמוצע אצל המתחרים).

נעילת הדלת נעשית בטריקה. מיד לאחר מכן שומעים את המנעול מסתובב וגם צפצוף קל שמזכיר שהדלת נסגרה. כאשר משאירים את הדלת פתוחה כמה עשרות שניות, היא מתחילה לצפצף. מצד אחד, זה בטיחותי ומתריע שהדלת נשארה פתוחה. מצד שני, אם רוצים להשאיר את הדלת קצת יותר זמן פתוחה (למשל, כאשר מכניסים קניות מהסופרמרקט), הצפצוף הזה די מרגיז.

■ אנרגיה: החלק של הקודן וטביעת האצבע עובד על שתי סוללות מסוג AA, כאשר החלק היושב בצד הפנימי של הבית נטען באמצעות מטען. בערכה מצורף גם מנעול רגיל, לשימוש בעת הצורך.

■ ממשק: פתיחת הדלת מהצד הפנימי של הבית מתבצעת בצורה קצת שונה.

מכיוון שהידית הוותיקה מנוטרלת, הפתיחה מתבצעת בהחלקת שתי האצבעות על המנעול. לוקח פעם-פעמיים להתרגל, אבל זה מאוד פשוט לשימוש. יכולת נחמדה במכשיר רלבנטית למקרים של מבקרים לא קבועים בבית. כך, במקרה שרוצים לאפשר כניסה חד פעמית או רב פעמית לאדם מסוים, ניתן להנפיק לו קוד גישה ולאחר מכן למחוק אותו. ניתן לייצר עד 20 קודים.

■ אפליקציה: גולת הכותרת של ENTR היא היכולת לפתוח את הדלת באמצעות אפליקציה בסמארטפון ותקשורת אלחוט מסוג בלוטות'.

עם זאת, בימי הבדיקה ויתרנו על האופציה הזו מהר מאוד. הסיבה לכך היא הצורך להוציא את הסמארטפון מהכיס, להפעיל את האפליקציה, לטעון אותה ואז לבצע את פעולת הפתיחה - מדובר בתהליך איטי מדי עבור פעולה שאנו רגילים לעשות בצורה מיידית

כמו פתיחת דלת. הרבה יותר מהיר להשתמש באצבע או בקוד.

שילוב של תקשורת WiFi ואפשרות לשלוט בדלת מרחוק, הייתה משדרגת מאוד את המוצר.

■ בשורה התחתונה: מנעול ENTR זול יותר מהדגם המתחרה של חברת רב-בריח, הוא גם משוכלל יותר וגם נראה הרבה יותר טוב.

מולטילוק ENTR
 מולטילוק ENTR

רב-בריח - DESi utopic 2: נגיעה והדלת פתוחה

■ נעילה: חברת רב-בריח החלה למכור בחודשים האחרונים את הדור השני של מנעול טביעת האצבע השייך לחברת DESi. המנעול של החברה מורכב משני חלקים: המנעול עצמו והמוח הביומטרי המתחבר אליו בתקשורת אלחוטית. את המנעול ניתן לפתוח בקלות, באמצעות הנחת האצבע על משטח ביומטרי. גם סגירת הדלת זריזה, דרושות רק שתי לחיצות כפתור (יש גם אופציה לנעילת הדלת בטריקה).

■ אנרגיה: המנעול כולל סוללות (ללא חיבור לחשמל), שהחלפתן אמורה להתבצע בכל חצי שנה. היתרון בשימוש בסוללות הוא שבמקרה של הפסקת חשמל, המנעול ממשיך לפעול. מצד שני, עדיין מדובר בטרחה של החלפת הסוללות.

■ ממשק: פתיחת ונעילת הדלת מתבצעת בצורה פשוטה מאוד. המוצר כולל התקן לא גדול במיוחד, אותו מדביקים על הדלת. נגיעה עם האצבע על המשטח (לא החלקת האצבע), בדיוק כמו באייפונים האחרונים או בגלקסי S6 והדלת נפתחת. ניתן אפילו להגדיר מספר אצבעות לכל משתמש, כגיבוי למקרה שהמנעול פתאום לא מזהה איזו אצבע. האצבעות הראשונות שהמשתמש מכניס למערכת מוגדרות כמשתמש מנהל, מה שמאפשר שליטה בכל הגדרות המערכת.

אהבנו גם השלט הקטן המצורף לערכה, אותו אפשר להחזיק ליד הטלוויזיה בסלון. לחיצה קלה עליו והדלת נפתחת, מבלי שצריך לקום מהכורסה בשביל לפתוח לאורח את הדלת. הממשק לניהול כל האופציות של הדלת הוא לא הפשוט ביותר, מכיוון שהמנעול כולל רק צג ממש קטן שאפילו לא כולל תפריטים מלאים הניתנים להבנה וצריך להיעזר בחוברת הוראות.

■ בשורה התחתונה: הפתרון של רב-בריח עובד היטב, אבל הוא יקר מאוד, לא מספיק משוכלל ביחס למחיר. גם העיצוב פחות מוצלח.

רב בריח: DESi utopic 2
 רב בריח: DESi utopic 2