רכישת דקסיה: בנק ירושלים מגייס את קרן פלאוורס

הקרן האמריקאית המתמחה בפיננסים מוכנה לרכוש עד 20% מהגוף הממוזג ■ בנק ירושלים מוריד את הכפפות מול דירקטוריון דקסיה: "בחרתם לדחות על הסף את הצעתנו, ולשמור על המצב הקיים, שאינו משרת את טובת הבנק ובעלי מניותיו"

בנק דקסיה / צלם: רויטרס
בנק דקסיה / צלם: רויטרס

בנק ירושלים לא מתכוון לוותר על רכישת בנק דקסיה. שבועיים אחרי שדירקטוריון בנק דקסיה הודיע כי הוא דוחה את הצעת בנק ירושלים להתמזג, שלח היום (ד') הבנק שבשליטת משפחת שובל מכתב תגובה חריף, ובו הוא דוחה את הנימוקים לסירוב לעסקה, ומביע ביקורת על התנהלות הדירקטוריון. זאת ועוד, בנק ירושלים הציג במכתב שחקן חיזוק שהוא מביא עמו לעסקה - קרן ג'יי.סי פלאוורס (J.C Flowers).

מדובר בקרן השקעות אמריקאית המתמחה בפיננסים ומנהלת כיום נכסים בכ-8 מיליארד דולר. את הקרן מנהל כריסטופר פלאוורס, הנחשב דמות מוערכת בתחום הפיננסים ובמיוחד בכל הקשור למיזוגים ורכישות. פלאוורס אף התעניין בעבר ברכישת בנק לאומי בזמן הפרטתו. קרן פלאוורס - שהוקמה לפני 17 שנה בקירוב - מחזיקה בשליטה בחברות בתחום הבנקאות, ביטוח, ברוקראז' ומימון במקומות שונים בעולם.

במסגרת ההצעה הראשונית של בנק ירושלים, ציין הבנק כי ישנה קרן זרה אשר הביעה נכונות להשתלב בעסקת המיזוג, ואולם כעת הוא מספק יותר פרטים. מההודעה היום עולה כי קרן פלאוורס כבר חתמה עם בנק ירושלים על מסמך הבנות בלתי-מחייב, שלפיו תרכוש 15%-20% ממניות הבנק הממוזג, באמצעות הצעה לבעלי מניות דקסיה לרכוש מהם מניות של הגוף הממוזג.

המשמעות של הצעה זו היא שרכיב המזומן לבעלי המניות בדקסיה יהיה גבוה יותר מההצעה המקורית. נזכיר כי בהצעה המקורית, מציעים בדקסיה לרכוש 60% מהמניות בתמורה ל-326 מיליון שקל לפי מכפיל על ההון של 1.1 של דקסיה, ובעבור יתרת 40% מהמניות הם מציעים 31% ממניות בנק ירושלים. שני הבנקים נסחרים כיום בשווי של כ-500 מיליון שקל, כל אחד. לאור התפתחות זו מבקשים בבנק ירושלים כי דקסיה תבחן שוב את ההצעה.

נזכיר כי בדצמבר אשתקד הגישו בבנק ירושלים הצעה למיזוג עם בנק דקסיה. דקסיה הקים ועדה לבחינת העניין, וארבעה חודשים לאחר ההצעה הודיע כי הוא דוחה את ההצעה בטענה כי המיזוג לא יביא עמו סינרגיה כפי שמעריכים בבנק ירושלים, וכן משום שהמחיר אינו אטרקטיבי מספיק.

אלא שלגורמים המקורבים לעסקה יש בטן מלאה על ההתנהלות של דקסיה. "מאז הצגת המתווה, נציגי בנק ירושלים לא קיבלו פנייה מאנשי דקסיה. לא שאלו אותם שאלות או ניסו לנהל כל מו"מ. התחושה היא שסתם מרחו את הזמן. זו התנהלות לא ברורה, במיוחד לאור העובדה שבעלי השליטה בבנק כבר הודיעו כי הם מבקשים להיפטר מהחזקה זו, ולאור כך שאין כרגע הצעות נוספות לרכישת הבנק", אומר גורם מקורב לעסקה. עוד מוסיף הגורם: "אם גורם כ"כ רציני כמו פלאוורס מביע עניין ואמון בעסקה שכזו, איך דקסיה יכולים לפסול אותה מבלי לנסות אפילו לדבר עם בנק ירושלים?"

גם במכתב ששלח בנק ירושלים הוא מביע את הסתייגותו מהתנהלות דקסיה ומנימוקיה לדחיית העסקה. "לא ניתן היה באופן מושכל וסביר להגיע לאף אחת מהמסקנות ששימשו כנימוק לדחיית ההצעה, מבלי לקיים דיאלוג עמנו לליבון הצעתנו והתחזיות העומדות ביסודה", לשון המכתב. בבנק ירושלים אף רומזים כי ההתנהלות הנוכחית של דירקטוריון דקסיה מראה כי הבנק מעדיף לשמור על המצב הנוכחי מאשר לשנותו, גם אם מדובר בשינוי שהוא לטובת בעלי המניות.

"בחרתם לדחות על הסף את הצעתנו, על בסיס נימוקים שמרביתם מתמקדים בשימור הסטטוס קוו. שימור המצב הקיים לא רק שאינו משרת את טובת בנק דקסיה ובעלי מניותיו, אלא מעלה תהיות לגבי האינטרסים בשימור הסטטוס קוו וטיב השיקולים של עמדה זו". בעקבות שליחת המכתב נמסר מדקסיה ישראל כי הבנק לומד את האמור בו.

דקסיה (לשעבר אוצר השלטון המקומי), בניהולו של דוד קאפח, נמצא בשליטת דקסיה העולמית, ועוסק בעיקר במתן אשראי בתחום המוניציפלי. דקסיה העולמית נפגעה קשה מאוד מהמשבר הפיננסי ב-2008, והולאמה על ידי ממשלות צרפת ובלגיה. לאחר ההלאמה, הוחלט לבצע תוכנית התייעלות, שכללה יציאה מחלק מהשווקים, בהם ישראל.

דקסיה השלימה את התוכנית ויצאה מכל השווקים - פרט לישראל. במשך השנים פורסם כי ישנם מתעניינים שונים ברכישת הבנק, אך מבנה המניות הסבוך הכולל 5 סוגי בעלי מניות וגורמים נוספים הביאו לכך שאף עסקה לא הבשילה. עתה נראה כי בבנק ירושלים נחושים לקדם עסקה שכזו ולהתגבר על כל המכשולים.