עלייה דרמטית במרווח הזיקוק הקפיצה את רווחי בזן ברבעון

בשורה התחתונה דיווחה בזן כי הרווח הנקי המתואם ברבעון הראשון הסתכם בכ-126 מיליון דולר, בהשוואה להפסד מתואם של 8 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד

בית זיקוק מפרץ חיפה / צילום: איל יצהר
בית זיקוק מפרץ חיפה / צילום: איל יצהר

בזן הציגה הבוקר תוצאות טובות לרבעון הראשון של 2015. ההכנסות ברבעון הסתכמו ל-1.4 מיליארד דולר, בהשוואה להכנסות של 2.2 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד. הירידה בהכנסות ברבעון נבעה מירידת מחירי הנפט הגולמי.

בבזן מציינים כי התחלת שנת 2015 התאפיינה בסביבת מרווחי זיקוק גבוהה - מרווח ייחוס ממוצע של 6 דולר לחבית ברבעון, לעומת מרווח של 40 סנט דולר ברבעון המקביל אשתקד. מרווח הזיקוק המנוטרל של בזן ברבעון הראשון של 2015 עמד על מרווח שיא של 11.7 דולר לחבית, בהשוואה למרווח זיקוק של 5.1 דולר לחבית בתקופה המקבילה אשתקד.

בתעשיית הזיקוק הגורם העיקרי המשפיע על תוצאות פעילות הדלקים הוא מרווח הזיקוק, שהוא המרווח בין ההכנסות ממכירת סל המוצרים ועלות חומרי הגלם שהחברה רוכשת, נתון שכאמור עלה באופן משמעותי ביחס לרבעון המקביל.

הרווח התפעולי המנוטרל במגזרים ברבעון הראשון הסתכם ל-185 מיליון דולר, בהשוואה ל-37 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. העלייה נובעת בעיקר משיפור הרווחיות כתוצאה מעליית מרווחי הזיקוק ומביצועי החברה, לרבות אופטימיזציה של סל הגלמים וניצול יעיל של הזדמנויות שוק על ידי החברה.

ה-EBITDA המנוטרל ברבעון הראשון הסתכם בכ-214 מיליון דולר, בהשוואה לכ-72 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

בשורה התחתונה דיווחה בזן כי הרווח הנקי המתואם ברבעון הראשון הסתכם בכ-126 מיליון דולר, בהשוואה להפסד מתואם של 8 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.

אריק יערי, מנכ"ל בזן: "מגמת השיפור שהחלה במחצית השניה של שנת 2014 נמשכה גם במהלך הרבעון הראשון של שנת 2015. לצד מרווחים טובים בתעשיית הזיקוק, החברה ניצלה את היכולות המסחריות, הטכנולוגיות, והפיננסיות שלה כדי להשיג תוצאות אלו. לכך תרמה משמעותית הסינרגיה בין פעילות הזיקוק לפעילות ייצור הפולימרים. גם ברבעון זה הקבוצה המשיכה לממש את תוכנית שיפור הרווח".