יותר מדי סימני שאלה

האם מקרה פישר-מלכה-דוד הוא חד-פעמי - או שהיו עוד כאלה?

רונאל פישר ועו"ד רות דוד / צילום: ליאור מזרחי יוסי זמיר
רונאל פישר ועו"ד רות דוד / צילום: ליאור מזרחי יוסי זמיר

אין כמעט גבול לתיאורים הקשים שניתן להשתמש בהם כדי לתאר את החומרה הטמונה בכתב האישום שהגישה היום (ה') המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) נגד עו"ד רונאל פישר, עו"ד רות דוד-בלום, רב-פקד בדימוס ערן מלכה ואחרים. כתב האישום מתאר בצורה סדורה ומובנית את מה שפורסם, הודלף ופשט כאש בשדה קוצים בשבועיים האחרונים.

כתב האישום פורס את האופן חסר התקדים שבו העורך דין הידוען והמגלומן פישר, שהגיש את הסדרה "עשרת הדיברות" בטלוויזיה, הפר כל דיבר אפשרי, שבר את כל המוסכמות, שיחת והשחית, כמעט "שחט", מערכת שלמה; וכיצד הוא גרר אחריו למעשים החמורים שורה של חשודים, ובראשם בכיר במשטרה, מלכה, ופרקליטה בכירה לשעבר, שותפתו וחברתו הקרובה, עו"ד דוד-בלום.

אבל הדבר המדאיג באמת בפרשת רונאל פישר הוא שאף שהפושעים נתפסו לכאורה, והסדר עומד להיות מושב על כנו, נותרנו עדיין עם יותר סימני שאלה מאשר סימני קריאה: האם המקרה של פישר-מלכה-דוד הוא חד-פעמי? איך ייתכן שמערכת של שוחד כה מסועפת בתמורה למידע התרחשה בתוככי היחידות הטובות ביותר של המשטרה במשך זמן רב ללא שנחשפה? ומעל הכול מרחפת השאלה - מי עוד במשטרה, אולי גם בפרקליטות, נגע בשחיתות?

מפכ"ל המשטרה, יוחנן דנינו, בחר לו אתמול (ד') עיתוי מוזר לצאת בהצהרה שעוררה סערה, שלפיה "הגיע הזמן לבחון מחדש את יחס המשטרה לשימוש בסמים קלים". יום לפני שמוגש כתב אישום בגין שוחד נגד אחד מקציניו הבכירים, ביום שבו ממונים שרים בעלי עבר של שוחד, פתאום קם מפכ"ל בבוקר ונזכר בסמים, ושהגיע הזמן לשנות את היחס האנכרוניסטי של המשטרה לסטלנים. האם יכול להיות שדנינו מנסה להסיט את האש מהשחיתות ומהדומן במשטרה למחוזות מרוחקים?

החלטה נוספת שעליה הודיע אתמול דנינו היא שהחקירה בעניינה של עו"ד רות דוד-בלום תועבר מהמחלקה לחקירות שוטרים (שאינה שייכת למשטרה) ליחידה למאבק בפשיעה חמורה במשטרה - להב 433. והנה, חולפת יממה, ומח"ש מודיעה כי היום יוגש כתב אישום גם נגד דוד-בלום.

הסתירה בין הצהרת דנינו לבין המציאות בשטח חושפת את המתח הרב השורר בין המחלקה לחקירות שוטרים ומשרד המשפטים, שאליו מח"ש שייכת, לבין המשטרה.

חמור מכך, הגשת כתב האישום נגד עו"ד דוד-בלום זמן כה קצר לאחר מעצרה, ואי-העברת החקירה בעניינה למשטרה, מעוררות חשש כבד כי החשדות לשחיתות לא ייחקרו עד תומם, וכי חלק ממה שהתרחש יישאר סמוי מהעין.