מצרים: עונש מוות נגזר על הנשיא המודח מורסי

ביהמ"ש בקהיר גזר את העונש המקסימלי על הנשיא המודח, שהורשע במסירת סודות מדינה ובריחה מהכלא ■ ההחלטה הסופית עוברת למופתי הגדול ■ החשש: העונש יצית מחדש את מהומות האחים המוסלמים

נשיא מצרים מוחמד מורסי / צלם: רויטרס
נשיא מצרים מוחמד מורסי / צלם: רויטרס

דרמה במצרים: שנתיים לאחר שהודח מתפקידו, בית המשפט בקהיר גזר היום (שבת) עונש מוות על נשיא מצרים לשעבר, מוחמד מורסי, לאחר שהורשע במסירת סודות מדינה ובריחה מהכלא. עונש דומה נגזר על עוד 105 מפעילי האחים המוסלמים, כולל כמה מבכירי התנועה.

רק לפני כחודש הורשע מורסי, איש האחים המוסלמים, במעורבות בהרג מפגינים במהומות האלימות שפרצו במדינה בשנת 2012. בגין ההרשעה ההיא נגזרו עליו 20 שנות מאסר בפועל. כעת הוא צפוי לקבל את העונש החמור ביותר - דבר שעלול לגרום למחאה קשה מצד אנשי האיסלאם הקיצוני במדינה.

ההחלטה של בית המשפט בקהיר תעבור עכשיו לדיון של המועצה הדתית העליונה במצרים, בראשות המופתי הגדול. הוא צפוי לתת את חוות-דעתו בנושא - בטרם יבוצע גזר הדין נגד הנשיא המודח ופעילי האחים המוסלמים.

מורסי היה הנשיא הראשון שנבחר באופן דמוקרטי במצרים לאחר הדחתו של חוסני מובארק מהשלטון כחלק מאירועי האביב הערבי. כעבר חודשים ספורים של טלטלות פנימיות, הוא הודח על-ידי מנהיג הצבא ומי שמכהן כיום כנשיא, עבדל פאתח א-סיסי.

הדחתו סימנה את האות למבצע מקיף של שלטונות הצבא במצרים נגד תנועת האחים המוסלמים שאותה שירת מורסי. מאז שהופל שלטונו, מאות פעילים נהרגו, ועוד אלפים נעצרו, בניסיון לעצור את ההקצנה שהוביל שלטונו של הנשיא המודח.

במצרים חוששים כעת כי גזר הדין עלול להצית מחדש את המחאה האלימה.