הפסד תפעולי של 3 מיליון שקל לשופרסל ברבעון הראשון

הורדת המחירים בלמה במידה מסוימת את הצמיחה במכירות ושחקה את הרווח הגולמי של הרשת ■ המנכ"ל איציק אברכהן: "שופרסל לא תחזור לרווחיות תפעולית של 5%, אין חיה כזו"

למרות עיתוי חג הפסח שהשפיע לטובה על המכירות ברבעון הראשון של 2015, מכירותיה של רשת שופרסל צמחו בתקופה זו בשיעור של 1.1% בלבד והסתכמו ב-2.8 מיליארד שקל. המכירות בחנויות זהות עלו בשיעור דומה של כ-1%. את השורה התחתונה חתמה שופרסל עם צניחה של 59% ברווח הנקי, שירד מ-32 מיליון שקל ל-13 מיליון שקל בלבד.

שופרסל, בשליטת קבוצת אי.די.בי, היא רשת השיווק הגדולה בישראל, המפעילה 281 סניפים בפורמטים שונים ועל שטח מסחרי כולל של 529 אלף מ"ר.

דוחות החברה שפורסמו הבוקר מוכיחים כי הורדת מחירים שעליה הכריזה הרשת לאחרונה - כדי לאפשר לה התמודד טוב יותר עם התחרות בשוק ולהחזיר אליה לקוחות שנטשו לטובת המתחרים בשוק הדיסקאונט - שחקה את הרווח הגולמי. רווח זה ירד ב-9.2% והסתכם ברבעון הראשון ב-630 מיליון שקל (22.2% מהמכירות), לעומת 694 מיליון שקל (24.7% מהמכירות) ברבעון המקביל אשתקד.

תוצאות שופרסל 18.5.15
 תוצאות שופרסל 18.5.15

שופרסל, הפועלת באמצעות שני מגזרים - קמעונאות ונדל"ן - עדיין לא מצליחה לחזור לרווחיות בפעילותה העיקרית, בתחום הקמעונאות. זו רשמה ברבעון הפסד תפעולי של 3 מיליון שקל, לעומת רווח תפעולי של 33 מיליון שקל (שיעור של 1.2% מהמכירות) ברבעון הראשון ב-2014. החברה מייחסת את ההפסד בעיקר להורדת המחירים, ששחקה כאמור את הרווח הגולמי.

רווחים במגזר הנדל"ן (37 מיליון שקל) סייעו לשופרסל להציג בסיכום הרבעון הראשון רווח תפעולי של 28 מיליון שקל (1% בלבד מהמכירות), אך גם כאן מדובר בצניחה של 56% ביחס לתוצאות הרבעון המקביל אשתקד.

התייעלות וסגירת 2-3 סניפים תרמו להפחתת הוצאות המכירה והשיווק של שופרסל ברבעון בשיעור של 4.4% ל-602 מיליון שקל, ושיעורן מההכנסות ירד מ-22.5% ל-21.2%.

"שופרסל לא תחזור לרווחיות תפעולית של 5%, אין חיה כזאת", טוען מנכ"ל הרשת, איציק אברכהן. "השוק ינוע בשנתיים הקרובות ברווחיות תפעולית של 2%-3%".

- הורדתם את המחירים, וזה ניכר בדוחות, אבל נראה גם שהצרכן לא השתכנע. כלומר, זה לא בא לידי ביטוי בגידול משמעותי במכירות.

"בשלב הזה מה שחשוב הוא שציבור הלקוחות שלנו ימשיך להיות נאמן ולהישאר אצלנו, כי הוא רואה ונהנה מהורדת המחירים. אני מעריך שככל שיחלוף הזמן, נקלוט ציבור נוסף של לקוחות, שייווכח שבכל השוואה שהוא יעשה בסביבת המגורים שלו, יסתבר לו שהפערים הם של אחוזים בודדים, והוא יעבור לתת תשומת-לב מיוחדת לאיכויות, נראות, שירות וזמינות של מוצרים".

- לאחרונה השקתם את המותג הפרטי בחלב. בפועל, יש לכם בעיות הפצה שכנראה לא צפיתם?

"אני מאחל לכולם בעיות כמו שיש לנו היום עם ההשקה של החלב, שהיא מאוד מוצלחת. כיוונו לנתח של 25% מהמקרר, והביקוש גבוה יותר. אנחנו נערכים בפן הלוגיסטי לענות על הביקוש".