עיריית ראשל"צ בדרך לגבש תוכנית אסטרטגית למתחם האלף

מדובר באחד ממתחמי הבנייה העתידיים הגדולים בארץ המשתרע על שטח של אלף דונם ועתיד לכלול 1.7 מיליון מ"ר לעסקים ומסחר ו-5,500 יחידות דיור

שטרות, שקלים, כסף ישראלי / צילום: שאטרסטוק
שטרות, שקלים, כסף ישראלי / צילום: שאטרסטוק

מתחם האלף במערב ראשון לציון נמצא בתהליכי אישור בוועדה המחוזית והעירייה פנתה למספר חברות ייעוץ כדי שיגבשו את התוכנית האסטרטגית למתחם. מדובר באחד ממתחמי הבנייה העתידיים הגדולים בארץ המשתרע על שטח של אלף דונם ועתיד לכלול 1.7 מיליון מ"ר לעסקים ומסחר ו-5,500 יחידות דיור.

לאחר בחינת מספר הצעות בחרה העירייה בחברת אמן מקבוצת אמנת שהקימה לטובת הפרויקט צוות מולטי דיסציפלינרי הכולל חברת ביצוע מארה"ב, Bechtel, שהובילה בין היתר את תכנון מתחם תחנת סנט פנקרס בלונדון ומתחם שדה התעופה בהונג קונג. עוד כולל הצוות את חברת ARUP הבריטית שבין היתר הייתה מופקדת על תכנון בית האופרה של סידני ומרכז פומפידו בפריז. בצוות משתתפים עוד, חברת הייעוץ האסטרטגי TASC וחברת ניר-קוץ אדריכלים. מהעירייה נמסר כי הצוות האמור ירכז את התכנון העסקי כלכלי והתכנון העירוני אדריכלי של מתחם האלף כאשר את עבודת הצוותים תנחה החברה הכלכלית של העירייה. על פי דרישות הערייה, עד אוקטובר צפוי הצוות להגיש תוכנית עיצוב אדריכלית למתחם.

"לראשונה, מוקם במרכז המדינה מתחם עסקים שאין עליו אילוצי תכנון מהעבר ולכן הגמישות התכנונית היא מירבית", כך אומר ראש עיריית ראשון לציון דב צור, "החל מפתרונות תחבורה חדשניים ועתידניים, מקורות אנרגיה אקולוגיים, מעטפת שירותים ותשתיות ותמהיל עסקים-מגורים נכון".

כאמור, תכנית מתחם האלף נמצאת כעת בתהליכי אישור בועדת המחוזית ובעירייה מעריכים כי התכנית תאושר עוד בשנה הנוכחית. הקרקע במתחם, בשטח של כאלף דונם, נמצאת בבעלות של העירייה ושל בעלי קרקע פרטיים. המתחם, דיונות של חול נכון להיום, ממוקם במערב העיר ממערב לנתיבי איילון ודרומית לשדרות רחבעם זאבי (ההמשך של שדרות משה דיין).