רמ"י הגישה תלונה במשטרה נגד חברת הבנייה רמי שבירו

רשות מקרקעי ישראל טוענת כי החברה פלשה לאדמות מדינה במסגרת פרויקט המגורים שהיא מקימה ברמת-השרון

מינהל מקרקעי ישראל / צילום: איל יצהר
מינהל מקרקעי ישראל / צילום: איל יצהר

רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) הגישה תלונה במשטרת גלילות נגד חברת הבנייה רמי שבירו, בגין הסגת גבול במקרקעי ציבור. לטענת רמ"י, שבירו פלשה לאדמות מדינה במסגרת פרויקט המגורים שהיא מקימה ברמת-השרון. כבר לפני חודש מסרו פקחי הרשות לנציגי החברה צו המורה לה לפנות את הקרקע ולהחזירה לקדמותה, ושתוקפו פג היום (ג'). אם החברה לא תפנה את הקרקע במהלך היום, יעמדו לרשות פקחי רמ"י, בליווי המשטרה, 90 יום לתפוס את הקרקע ולהרוס את המבנה שהקימה שבירו במקום.

בבסיס התלונה של רמ"י - עבודות בהן החלה שבירו להקמת משרד מכירות בשטח פתוח ללא ייעוד, בתפר שבין רמת-השרון להוד-השרון, הסמוך לפרויקט "מגדלי שבירו" ברחוב חטיבת אלכסנדרוני בשכונת מורשה בעיר. מדובר בפרויקט בו זכתה שבירו ב- 2014, ושבו היא עתידה לבנות 168 יחידות דיור בשני בניינים. השטח עליו הוקם משרד המכירות, כך קבעו פקחי רמ"י, אינו מיועד לבנייה וכלל לא הוקצה לחברה במסגרת זכייתה במכרז. אם טענתה של רמ"י תתברר כנכונה, אזי מדובר בעבירה של הסגת גבול, שדינה מאסר של עד שנתיים.

נערכים לתביעה כספית

לפי הנטען, את העבודות להקמת המשרד ביצעה שבירו על שטח של 300 מ"ר, ואף נטעה בו עצים. זאת, לאחר שכבר פינתה שטח אחר אותו תפסה קודם, שטח שגם הוא לא הוקצה לה במסגרת המכרז, ופינתה אותו לדרישת רמ"י.

במקביל לצו הסילוק והגשת התלונה המשטרה, ברמ"י נערכים להגיש נגד שבירו, בתיאום מול פרקליטות המדינה, תביעה כספית, בה תידרש החברה להחזיר לקופת המדינה גם את עלויות הפינוי, וגם תשלום רטרואקטיבי בגין השימוש בקרקע.

"מדובר בקרקע ציבורית שרשות מקרקעי ישראל מנהלת אותה על-פי חוק", אומר עמיר גילת, מנהל מרחב מרכז בחטיבה לשמירת הקרקע ברמ"י. "נפעל כנגד כל הפרה וכנגד כל מפר ללא הבדל או אבחנה".

רונית שבירו, מבעלי חברת רמי שבירו, מסרה בתגובה כי החברה קיבלה בעבר היתר חתום כדין מעיריית רמת-השרון להניח את מבנה משרד המכירות במקום. "פקח של הרשות שהגיע לבדוק את המקום מצא שהשטח מצוי בחלקו בשטחה של הוד-השרון, וכן ממוקם על אדמת מדינה. זה משהו שלא ידענו עליו והוא מצוי כרגע בטיפול".

מחברת רמי שבירו נמסר: "החברה פועלת על-פי הדין, לחברה ניתן היתר להצבת משרד מכירות (היתר מספר 20140614) מאת עיריית רמת-השרון, היתר הצבת משרד המכירות הינו חוקי וניתן כדין. לראיה ההיתר להצבת משרד מכירות לא בוטל מעולם ולא נפתח הליך כלשהו לביטולו. כל טענה לגבי ההיתר להצבת משרד המכירות ככול שישנה מעולם לא נדונה בפני הגורם המוסמך על-פי הדין וטענות אלו נטענות בעלמא. מעבר לנדרש יצוין כי בעבר היו מספר מחלוקות בין רשות מקרקעי ישראל לבין החברה באשר לתוקף ההיתר להצבת משרד המכירות, זהות הרשות המוניציפאלית בה עומד משרד המכירות ומיקום משרד המכירות, אם כי המחלוקות בין רשות מקרקעי ישראל והחברה נפתרו בעניין מבעוד מועד (לפני כחודש) וזאת במסגרת בפגישה שנערכה במשרדי רשות מקרקעי ישראל, וכפועל יוצא, החברה פעלה ופועלת בשיתוף-פעולה עם הגורמים הרלוונטיים ובכלל זה אל מול רשות מקרקעי ישראל, עיריית רמת-השרון, עיריית הוד-השרון והוועדה המשותפת מתחם תע"ש לצורך פתרון הסוגיה. ויודגש כי בחירת המיקום הספציפי להצבת משרד המכירות נערך לאור השיקול כי תהיה גישה נוחה לרוכשים פוטנציאליים וזאת מבלי להפריע לחברות קבלניות אחרות אשר גם הן מצויות בשלבים שונים של הליכי הבניה. כל ההליכים כאמור לעיל, מבוצעים תחת ידיעתם המלאה של הגורמים הרלוונטיים ברשות מקרקעי ישראל לרבות חטיבת שמירת הקרקע, עיריית רמת-השרון, עיריית הוד-השרון והגורמים הרלוונטיים בוועדה המשותפת מתחם תע"ש. החברה תמשיך ותפעל בשיתוף-פעולה מלא עם כל הגורמים הרלוונטיים כפי שסוכם עד להסדרת כל הנושא תוך שמירה על החוק והפסיקה הרלוונטיים".