האם הגיע עכשיו הזמן של שוק המניות הצרפתי?

חלק מהגורמים שהכבידו בשנים האחרונות על ביצועי שוק המניות הצרפתי מתחילים להשתנות ■ קרן הסל CAC:FP תהיה שם כדי ליהנות משינוי המגמה

בורסת NYSE Euronext בפריס / צילום: רויטרס
בורסת NYSE Euronext בפריס / צילום: רויטרס

שוק המניות הצרפתי הציג בשנים האחרונות תשואת חסר מתמשכת בהשוואה למדדי הייחוס האירופיים. בעיות כלכליות מבניות, שגרמו לשיעור אבטלה גבוה ולשיעור צמיחה נמוך יחסית, ביחד עם מערכת פוליטית מפולגת, שמקשה על ביצוע רפורמות הכרחיות בכלכלה המקומית, הקשו על כלכלת צרפת לצאת מהמשבר הפיננסי בעוצמה מספקת, ובנוסף לכך הכבידו על שוק המניות המקומי.

בחמש השנים האחרונות אמנם הציג מדד ה-CAC הצרפתי תשואה חיובית של כ-40%, אבל גם תשואת חסר משמעותית של כ-20% בהשוואה למדד Stoxx600, מדד הייחוס האירופי הרחב, הכולל מניות בגוש האירו ובאיחוד האירופי.

באחרונה עושה רושם, כי חלק מהגורמים שהכבידו על ביצועי שוק המניות הצרפתי מתחילים להשתנות. תחילה, שילוב של מדיניות מוניטרית מרחיבה מאוד מצד הבנק המרכזי בגוש האירו ושל תחילת ביצוע רפורמות חשובות בשוקי העבודה והמשפט בצרפת, נתן את אותותיו על שיעור הצמיחה במדינה. ברבעון הראשון של שנת 2015 צמחה הכלכלה הצרפתית בקצב רבעוני של 0.6%, קצב הצמיחה הגבוה ביותר במדינה זה כמעט שנתיים, והאצה משמעותית ביחס לצמיחה אפסית רבעון קודם לכן. לשם השוואה, כלכלת גוש האירו כולה צמחה בקצב של 0.4%, וכלכלת גרמניה, שנחשבת לחולייה החזקה בגוש האירו, צמחה בקצב מתון עוד יותר של כ-0.3%. למרות שמדובר בנתונים של רבעון בודד בלבד ולא בתהליך ארוך טווח, אין ספק שמקבלי ההחלטות בצרפת יכולים לקבל מכך חיזוק בנוגע לכיוון שאליו הולכת הכלכלה המקומית.

מגמה נוספת, וחשובה אף יותר בהשפעתה על שוק המניות הצרפתי, נוגעת לתחזיות הרווח לחברות הצרפתיות. לפי מודל כמותי ייחודי, שפותח באופנהיימר, עולה, כי בחודש האחרון הועלו תחזיות הרווח לכ-60% מהחברות הצרפתיות - שיעור גבוה מאוד ברמה האבסולוטית וגם בהשוואה למצב החברות במדינות מפותחות אחרות. העלאת תחזיות רווח מצד אנליסטים לחברות הצרפתיות מלמדת על שיפור בסביבה העסקית ועל תחזיות כלכליות משופרות, ובנוסף נוטה גם ללמד על ביצועים יחסיים טובים של שוק המניות המקומי.

הסיכונים לא נעלמו

קרן הסל UCITS ETF CAC 40 מבית Lyxor (סימול: CAC:FP) מאפשרת חשיפה לשוק המניות הצרפתי. היא עוקבת אחרי CAC40, מדד המניות המרכזי בצרפת, הכולל את 40 החברות הגדולות במדינה.

הקרן הוקמה בשנת 2000, דמי הניהול שלה הם 0.25% ומחזור המסחר היומי בה הוא של כ-300,000 יחידות. ההחזקות הגדולות בקרן הן של חברת התרופות Sanofi (כ-11%), חברת האנרגיה Total (כ-10%) והבנק BNP Paribas (כ-6%). ברמה המגזרית, מגזרי הצריכה הבסיסית והמחזורית מהווים כ-40% מהקרן, ובנוסף יש משקל גבוה למגזרי התעשייה (כ-17%) והפיננסים (כ-16%).

כגורמי סיכון בהשקעה בשוק המניות הצרפתי נציין את חשיפתו למשבר החובות באירופה. ברמה הישירה, ממשלת צרפת עדיין מחזיקה ביחס חוב-תוצר גבוה של למעלה מ-90%, ביחד עם גירעון תקציבי לא קטן. אלו מערערים את היציבות הפיננסית שלה, ומכריחים אותה לנקוט צמצום פיסקלי שמכביד על הכלכלה המקומית.

ברמה העקיפה, צרפת, כמדינה מרכזית בגוש האירו, צפויה להיפגע מתרחיש שבו אחת מהחברות בגוש נאלצת לפרוש בעקבות נטל חוב גבוה ואי-יכולת להחזיר חובות. המועמדת הראשונה לכך היא כמובן יוון. מעבר לכך, כלכלת צרפת עדיין סובלת מבעיות כלכליות מבניות בשוק העבודה ובמערכת ההוצאה הציבורית, ועליה לבצע לא מעט מהלכים על מנת לשפר את פוטנציאל הצמיחה לטווח הארוך.

בשורה התחתונה, אחרי תקופה ארוכה של ביצועי חסר מצדם של מדדי המניות המרכזיים בצרפת, מספר סימנים מעודדים שהתקבלו באחרונה עשויים ללמד על שינוי מגמה.

*** הכותב הוא אנליסט אירופה בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם