"העלאות ריבית לא באות בחשבון, אבל הציפיות ישתפרו"

יניב חברון, הכלכלן הראשי של אקסלנס: "התנודתיות בשווקים יוצרת תחושה של סיכון ועשויה להלחיץ את הבנקים המרכזיים"

בורסה / צילום: תמר מצפי
בורסה / צילום: תמר מצפי

יניב חברון הכלכלן הראשי של אקסלנס, מתייחס בסקירתו השבועית לתנודתיות האחרונה בשוקי האג"ח והמניות. "התנודתיות בשווקים יוצרת תחושה של סיכון ועשויה להלחיץ את הבנקים המרכזיים. אחרי שנים שבהן נמנעו מהעלאת ריבית פזיזה ומוקדמת מיד מחשש לחנוק את ניצני הצמיחה, הם עשויים לראות את אותה תנודתיות חריגה הן בשוקי המניות והן בשוקי האג"ח - תוצר של הכסף הזול".

"השאלה היא מה יקרה במידה והם ינסו לייצב תנודתיות זו על ידי שיפור תחזיות הריבית לטווח בינוני וארוך. כמעט 7 שנים חלפו מאז המשבר ב-2008 ועדיין הבנקים המרכזיים נוקטים בצעדים אגרסיביים למדי כדי להתמודד עם השלכות ההאטה הגלובלית. הזרמות הכספים האדירות ומחירו הזול של הכסף הצליחו לשקם את שוקי ההון, לייצב את המערכת הפיננסית ולפחות לטעמי לנפח בועה בחלק ניכר משוקי האג"ח בעולם. עד כה רובם היו מרוצים, כאשר בנקים מרכזיים זוקפים את העליות בשווקים להצלחת פעולותיהן המרחיבות. הבעיה היא שכעת הבנקים המרכזיים צריכים להתמודד עם תנודתיות חריגה ואני לא בטוח שהם יעמדו בלחץ".

"אמנם העלאות ריבית לא באות בחשבון כרגע אבל ציפיות הריבית לטווח בינוני וארוך עומדות להשתפר, הרבה בסיוע של הבנקים המרכזיים. לסיכום, העולם מצוי תקופה ארוכה מידי בהרחבה מוניטרית אגרסיבית כאשר רק לפני מספר חודשים הוא קיבל תאוצה מחודשת. למרות זאת אני לא בטוח "שהקיפול" עומד להיות הרבה יותר מהיר מכפי שמתומחר כיום בשווקים" .

עוד מוסיף חברון: "נתוני מאקרו בגרמניה סיפקו רוח גבית לתשואות, אך לא מספקות עלייה משמעותית בתשואות כאשר המתאם בין האג"ח הממשלתי המקומי לאג"ח הגרמני נמשכה גם השבוע. תשואת האג"ח הגרמני סגרה את סוף השבוע מעל הממוצע הנע שלה ל-200 יום. ביום חמישי במהלך המסחר השבוע התשואה הגיעה שוב לסביבה של 0.75% אבל שוב התשואה לא החזיקה ברמות אלו ונחלשה מחדש לרמה של 0.62%, בדומה למה שנצפה בשבוע שעבר. אנו מעריכים כי מהלך עליית התשואות באירופה עוד רחוק מסיום, אך נכון לתקופה הקרובה תשואת האג"ח הגרמני ל-10 שנים תנוע ברמות של 0.5%-0.75%, לפחות עד לקבלת שיפור משמעותי יותר בנתוני המאקרו - בעיקר אבטלה ואינפלציה. מגמה זו אפשר לנצל כאשר התשואה מגיעה סמוך לקצוות ובעצם זו הדרך לסחור את המגמה."