"העלאות הריבית לא יהיו מדודות. תתכוננו לתנודתיות"

מנהלי השקעות ואנליסטים בארה"ב מגיבים לנאום של ג'נט ילן אתמול: "אני חושב שהמסר של ילן היה שאם הדברים נשארים כפי שהם במשך עוד מספר חודשים אז ניתן יהיה להתחיל בתהליך של העלאת ריבית"

בורסה עליות וול סטריט / צלם: רויטרס
בורסה עליות וול סטריט / צלם: רויטרס

ניתן להעלות את הריבית בארה"ב השנה, אם הכלכלה תראה שיפור, כך אמרה אתמול (ו') יו"ר הפדרל ריזרב, ג'נט ילן. ילן, שנשאה נאום בלשכת המסחר של פרובידנס, אמרה כי קצב העלאות הריבית יהיה הדרגתי, וכי יקח מספר שנים עד שהריביות יחזרו לרמה נורמלית.

ילן ציינה כי היא מכירה בכך שהנתונים חלשים עד כה השנה, אולם הדגישה כי ההאטה ברבעון הראשון לא תמשך והיא צופה שהכלכלה תשתפר בהמשך השנה.

"אנחנו מחוץ למחנה שחושב שהעלאות הריבית יהיו איטיות ומדודות. תתכוננו לתנודתיות גבוהה בשווקים בשבועות ובחודשים הקרובים. התנודתיות הנמוכה של התקופה האחרונה הולכת כנראה להסתיים ומי שלא יהיה ערוך לכך עלול לספוג הפסדים גבוהים", אומר קולין מרטין מ-Schwab Center for Financial Research בניו יורק.

"הכלכלה האמריקנית תמשיך לצמוח. אם היא תמשיך לצמוח כפי שאני צופה, אני חושבת שיהיה ראוי בשלב כלשהו השנה להתחיל להעלות את הריבית הפדרלית ולהתחיל לנרמל את המדיניות המוניטרית", אמרה ילן. בכך ילן ממשיכה את הקו אותו היא מובילה כבר תקופה ארוכה, לפיו הכלכלה האמריקנית עומדת בפני קשיים אולם היא במגמת שיפור, מה שיוביל את הבנק המרכזי להעלות את הריבית באופן הדרגתי בשנים הקרובות.

"אני חושב שהמסר של ילן היה שאם הדברים נשארים כפי שהם במשך עוד מספר חודשים אז ניתן יהיה להתחיל בתהליך של העלאת ריבית", אומר סטפן מסוקה, מנהל השקעות ראשי ב-Wedbush Equity Management בסאן פרנסיסקו.

לפי מחקר של Bespoke Investment Group, בשלושת החודשים שאחרי העלאת ריבית ראשונה על ידי הפד לאחר תקופה ארוכה של יציבות בריבית, ה-S&P 500 ירד ב-2.3% בממוצע. עם זאת, הפעם הירידה עלולה להיות חדה יותר שכן השוק עלה בחדות בשש השנים האחרונות.

"השוק קצת יקר, אפילו בהתחשב בריבית הנמוכה", אומר דונלד סלקין, מנהל השקעות ראשי ב-National Securities בניו יורק. "צפויה כנראה תקופה של תנודתיות גבוהה יותר, במיוחד עם הנפט ישאר נמוך והדולר יתחזק".

מוקדם יותר השבוע פורסם פרוטוקול פגישת הפד מאפריל, ממנו היה ניתן להבין כי העלאת הריבית בחודש יוני ירדה מהפרק. זאת, מכיוון שרק מעט מחברי הפד הביעו תמיכה בצעד זה, על רקע החולשה של הנתונים מהרבעון הראשון. עם זאת, אמרו חברי הפד, החולשה ברבעון הראשון היא זמנית בלבד, והמומנטום הכלכלי צפוי לתפוס תנופה בהמשך השנה.