החברה להגנת הטבע: "לא נתנצל על הגשת התנגדויות"

איתמר בן דוד: התוכנית הרחבה של כחלון לטיפול במשבר הדיור נכונה, אבל הכלים שבהם הוא רוצה לעשות שימוש, עם עוד כמה פקידים, מצריכים זהירות גדולה

איתמר בן דוד / צילום:  דב גרינבלט
איתמר בן דוד / צילום: דב גרינבלט

כחלק מתוכנית הדיור הרחבה של שר האוצר החדש משה כחלון, עוברות לידי משרד האוצר סמכויות נרחבות שהיו נתונות עד כה בידי משרד הפנים. בין שלל הסמכויות גם האחריות לכל מה שקשור לגנים לאומיים ולשמורות הטבע. במקביל, נספח בהסכם הקואליציוני שנחתם בין הליכוד לכולנו קובע שהממשלה תוכל להורות לנציגי משרדי הממשלה השונים כיצד להצביע בוועדות התכנון בכל הקשור בפרויקטים לאומיים. ואם לא די בכך, בשבוע האחרון הסתבר שעם הקמתו של קבינט דיור חדש, המונה 13 שרים משלל משרדים, נותר דווקא השר להגנת הסביבה בחוץ. לנושא אחרון נדרש גם היועץ המשפטי לממשלה, ושלח מכתב בעניין למזכיר הממשלה.

"הסמכויות הנרחבות והשינויים שמבקש שר האוצר החדש לעשות אינם דמוקרטיים. ריכוז כל הדברים יחד יכול להגביר יעילות ולהקל על הליך קבלת ההחלטות, אבל יכול גם להוביל לשחיתות ולקשרי הון ושלטון וגם להוביל לחוסר אמון בשלטון המרכזי מצד השלטון המקומי ומצד הציבור הרחב", כך אומר איתמר בן דוד, מנהל תחום תכנון בחברה להגנת הטבע ונציג ארגוני הסביבה בוועדות התכנון.

"התוכנית הרחבה של כחלון לטיפול במשבר הדיור נכונה, אבל הכלים שבהם הוא רוצה לעשות שימוש, עם עוד כמה פקידים, מצריכים זהירות גדולה. מעכשיו אנחנו נבדוק אותם בזכוכית מגדלת והם צריכים לשים לב לאן לוקחים את כל הכוח הזה".

- מה המשמעות של היעדר השר להגנת הסביבה מקבינט הדיור?

"יש שם שרים שלמשרדים שלהם אין קשר ישיר לדיור, אולי עקיף. אבל למשרד להגנת הסביבה אין נציג. זו היעדרות רועמת. החשש הוא שקבינט הדיור יקבל החלטות בלי שהסוגיות הסביבתיות יקבלו ביטוי הולם בדיונים. זה השפל שהמשרד להגנת הסביבה הגיע אליו מבחינת מעמדו".

בן דוד מתייחס לכך שסמכויות נרחבות בתחום התכנון יעברו לידי האוצר ואומר: "לא סתם הדברים הללו היו במשרד הפנים מאז הקמת המדינה. מינהל התכנון הופך עכשיו להיות מינהל הדיור, אבל על פי חוק הוא אמור לטפל בקשת רחבה של דברים. מה יעשה עכשיו שר האוצר שיצטרך להחליט בין כריית משאבי טבע או השארת שטחים פתוחים למשל? ומה יקרה כשסוגיית דיור תעמוד אל מול סוגייה אחרת - נניח בניית שכונה אל מול כביש, מסילת רכבת או תחנת כוח?

"נוסף לכך, ההחלטה להנחות את נציגי המשרדים איך להצביע בוועדות היא החלטה שמהותה פגיעה במהות של ייצוג בעלי העניין במוסדות התכנון. מדובר בהחלטה שמאיידת את ההליך התכנוני. המערכת בנויה על בלמים ואיזונים ומה שרואים עכשיו זה שהממשלה מתעלמת מהם".

- אפשר להילחם בזה?

"הציבור לא טיפש. הציבור רואה חוסר צדק ומבין כשעובדים עליו. גם אנחנו, אם מדירים אותנו מהתהליך בצעדים לא דמוקרטיים, יכול להיות שנבחר באסטרטגיה מכוונת להגשת התנגדויות, ואז הכל פשוט יעבור לבתי המשפט. זה עלול להתדרדר לעיכובים של חודשים ושנים בבתי משפט, ואף אחד לא רוצה להגיע לשם".

- יש טענה שההתנגדויות הן שתוקעות את התהליכים.

"לפני כמה חודשים התפרסם דו"ח מבקר המדינה על משבר הדיור, מאות עמודים ובשום מקום בדו"ח לא הוזכרה הגנת הסביבה כחסם בתחום הדיור. אנחנו לא נתנצל על כך שאנחנו מגישים התנגדויות. ובשנים האחרונות, עם משבר הדיור, גם אנחנו עצרנו וחשבנו למה כן להתנגד ולמה לא. חלק מההתנגדויות, כמו במודיעין, מבקשות להגדיל את מספר הדירות או את שטח הדירות כדי לצמצם הפשרת שטחים פתוחים, בלי לגרוע מהיצע הדירות".