הממונה על ההגבלים העסקיים מתפטר בגלל הגז

גילה: "משרד רה"מ, האוצר ומשרד האנרגיה יעשו כל שביכולתם כדי לקדם את המתווה המתגבש בימים אלה בתחום הגז הטבעי - מתווה שאני משוכנע שלא יביא תחרות בשוק חשוב זה" ■ מניות הגז-נפט מגיבות בעליות

פרופ' דיויד גילה / צילום: יונתן בלום
פרופ' דיויד גילה / צילום: יונתן בלום

הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיויד גילה, הודיע היום (ב') על פרישה מתפקידו על רקע אישור הממשלה למתווה הסדרת משק הגז, מתווה שגילה סבור כי אינו ראוי. מניות הגז-נפט מגיבות בעליות בבורסה בתל-אביב.

לדברי גילה, "החלטתי נובעת ממספר שיקולים, שבראשם הידיעה כי הממשלה, ובפרט משרד ראש הממשלה, משרד האוצר ומשרד האנרגיה, יעשו כל שביכולתם כדי לקדם את המתווה המתגבש בימים אלה בתחום הגז הטבעי - מתווה שאני משוכנע שלא יביא תחרות בשוק חשוב זה. זאת אף במחיר אפשרי של פגיעה בעצמאותה, החשובה מבחינה ציבורית, של רשות ההגבלים העסקיים, או פגיעה ביכולתה של הרשות לבצע מהלכים חד-צדדיים".

גילה מוסיף: "לכל אורך הדרך, האמנתי כי נכון להגיע עם חברות הגז לפתרון תחרותי מחוץ לכותלי בית המשפט. זאת בגלל האיום של חברות הגז להימנע מפיתוח מאגרי הגז אם תהיה פנייה שלי לבית המשפט.

"כידוע, בחודש דצמבר, הגעתי למסקנה כי טיוטת הצו המוסכם שגובשה אז לא תביא לתחרות, ולכן החלטתי שלא להגיש אותה לאישור בית הדין. בירכתי על הצטרפותם של משרדי הממשלה האחרים למאמץ משותף להגיע לפתרון תחרותי יותר.

"בשבועות האחרונים הודעתי לשותפות הגז ולמשרדי הממשלה האחרים כי איני יכול להיות שותף למתווה שהתגבש לאחרונה. זאת משום שאני משוכנע, כאמור, כי מתווה זה לא יביא לתחרות בשוק הגז הטבעי", הודיע גילה.

עוד הוא אמר: "אני מאמין שאם כל משרדי הממשלה היו ממשיכים להיות מאוחדים מאחורי מתווה תחרותי יותר, היה סיכוי סביר ליישם מתווה כזה בסופו של דבר, בין בהסכמה ובין בצעד חד-צדדי. אולם, כאמור, הובהר לי בימים האחרונים כי הממשלה ומשרדי הממשלה האמורים יעשו כל שביכולתם כדי לקדם את המתווה שגובש על-ידה בימים אלה.

"בנוסף לכך, מדובר בנושא שעלולות להיות לו השלכות מרחיקות לכת שאינן קשורות לתחרות, כגון יחסי חוץ ובטחון ועצמאות אנרגטית. אלה ההשלכות שבלב חששותיהם הכנים של משרדי הממשלה האחרים. על כן, אינני חושב שראוי ונכון שרגולטור שממונה על התחרות יבצע צעדים חד-צדדיים אל מול התנגדות גורפת של משרדי הממשלה האחרים, וללא כל גיבוי מצידם.

"אני מקווה שמשרדי הממשלה האחרים ישנו את עמדתם לגבי המתווה. אני כאן בשלושת החודשים הבאים, ואוכל לסייע, כולל בחינה של שימוש בכל הסמכויות העומדות לרשותי, אם יהיה לי גיבוי מכיוון משרדי הממשלה", אמר גילה.

לדבריו, "אני מסיים בזה כ-4.5 שנים של עשייה למען התחרות והצרכן ומלחמה עיקשת בבעיית יוקר המחיה, שעדיין לא הסתיימה, והמלאכה בה מרובה. המטרות המרכזיות שלי בהגעתי לתפקיד הממונה על ההגבלים העסקיים היו להפוך את הרשות לגוף פרואקטיבי, לשפר את מעמדה כגוף שמקדם תחרות ומונע ממונופולים לנצל לרעה את מעמדם, כגוף שמקדם חקיקה שמגנה על הציבור מפני פגיעה בתחרות, וכגוף שמייעץ למשרדי הממשלה לגבי ההשלכות התחרותיות של פעולותיהם. אני יודע שאני משאיר לבאים אחרי רשות גדולה וחזקה יותר, שחרטה על דגלה להיות כלב השמירה של התחרות למען הצרכן".

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס בישיבת הסיעה להתפטרותו של גילה ואמר: "אני מעריך מאוד את עבודת הממונה. במקרה הזה הוא היה היחיד שהתנגד למתווה הגז המוצע על-ידי גורמי המקצוע. חוץ ממנו כל המשתתפים תומכים במתווה, שבכוחו לממש את המתנה שקיבלנו מהטבע".

מהתנועה לאיכות השלטון נמסר: "התפטרותו של פרופ' גילה היא אות קלון לממשלה ובמיוחד לעומד בראשה, שהסבירו בצורה שאינה משתמעת לשני פנים 'מיהו הבוס'. התגייסות הממשלה להגן על ברוני הגז כנגד עמדתו של גילה מהווה סכנה אמיתית לדמוקרטיה במדינת ישראל. התפטרות פרופ' גילה סתמה את הגולל על הסיכויים לתחרות בענף הגז והראו שוב כי הממשלה להוטה לפעול למען האינטרס של ברוני הגז, ואילו האינטרס הציבורי נדחק לקרן זווית".

מה הוסכם ומה עדיין לא נפתר
 מה הוסכם ומה עדיין לא נפתר

מה השתנה מהמתווה
 מה השתנה מהמתווה