כחלון: לא אעסוק במונופול הגז כי אני חבר של קובי מימון

כחלון בראיון לפני הבחירות: "מה הקשר בכלל? אני אעסוק בגז" ■ נתניהו מגיב לפלונטר הגז: "נתקענו בעלות של בערך 12 מיליארד שקל בגלל צינור שלא עבר במטע בננות ליד קיבוץ דור" ■ דעה / דורון אביגד: למה כחלון נזכר עכשיו

משה כחלון / צילום: תמר מצפי
משה כחלון / צילום: תמר מצפי

הסיבה לשתיקה: שר האוצר משה כחלון הודיע לרה"מ בנימין נתניהו כי לא יעסוק בסוגיית פירוק מונופול הגז בשל קרבתו לאיש העסקים קובי מימון, מבעלי מאגר "תמר".

"עם כניסתי לתפקיד שר האור הודעתי לאנשים הרלוונטים בנושא הגז, ובהם היועץ המשפטי של משרד האוצר, וגם לדיויד גילה בפגישה בשבוע שעבר, שבגלל היכרות ארוכת-שנים, כדי למנוע מראית-עין, החלטתי להעביר לראש הממשלה את הנושא ושהוא יקבל החלטה לאיזה שר להעביר את זה. שוחחתי עם ראש הממשלה ומזכיר הממשלה", מסר כחלון.

לפני הבחירות נשמע כחלון אחרת, כאשר התראיין לערוץ 2, ויונית לוי שאלה אותו האם יחסיו עם מימון ישפיעו על עיסוקו במונופול הגז; כחלון ענה: "מה הקשר בכלל? אני אעסוק בזה, ואין קשר למי יש ולמי אין, ואני לא יודע מה יש לו ומה אין לו... זה לא רלוונטי... מונופול צריך לפרק אותו".

שתיקתו הרועמת של כחלון הרימה לא מעט גבות, בייחוד כאשר הוא לא הגיב להתפטרותו של הממונה על ההגבלים העסקיים דיויד גילה אתמול. גילה נאם היום בוועדת מכון האנרגיה ואמר שחברות הגז ניסו למנוע תחרות ואיימו שאם המונופות יפורק - "לא יהיה גז". (לסיפור המלא)

קרבתו של כחלון לקובי מימון, המחזיק בישראמקו דרך חברת אקויטל (ישראמקו מחזיקה בכ-29% ממאגר "תמר"), ידועה זה מכבר. לאחרונה דיווחנו גם על עדות של כחלון לטובת מימון בתיק בינו ובין זוגתו לשעבר. (לסיפור המלא)

נתניהו: "שום שיקול לא ימנע את הזרמת הגז"

רה"מ נתניהו התייחס היום בישיבת הממשלה למונופול הגז ואמר: "לא נחזור על הטעות שעשו מדינות שחיפשו פתרון אידיאלי עבור הגז שלהן ולפעמים עבור הנפט, וכתוצאה מזה גם הגז וגם הנפט נשארו במעמקי הים או מתחת לקרקע. היה להם פתרון אידיאלי, שלא היה ריאלי. במצב הזה הם יכלו לשבח את עצמם על כך שהם רוצים את המערכת התחרותית ביותר, שלעולם לא התממשה. שנים רבות עברו על מדינות רבות והם לא ראו אפילו קומץ ואפילו שמץ של אנרגיה מהמקורות הללו.

"אנחנו לא נפעל כך. אנחנו נפעל על סמך השיקול הנבון שמאזן תחרות וכדאיות ומוציא את הגז ממעמקי הים. יש כאן מתווה שבא כתוצאה מעבודה מאומצת של מומחים שונים בתחום הזה. לא כולם הסכימו. לצערי, הממונה על ההגבלים לא הסכים, אבל אנחנו הולכים קדימה. נתקענו בעלות של בערך 12 מיליארד שקל בגלל צינור שלא עבר במטע בננות ליד קיבוץ דור. האם מטע בננות שווה 20 מיליארד שקל? התשובה היא לא, אבל שילמנו את זה".

נתניהו התכוון למחאת תושבי האזור שמתנגדים להקמת מתקן קליטת גז בלב ריכוז אוכלוסין, שעלול להוות סכנה לתושבים. התושבים דרשו להקים מתקן הנזלה צף בים (LNG), אולם חברות הגז מעדיפות את המתקן היבשתי משיקולי עלות.

נתניהו הוסיף: "לא אתן לשום שיקול, שום לחץ, שום מהלך פופוליסטי למנוע את הזרמת הגז למדינת ישראל. נוציא את הגז הזה ממעמקי הים, נביא אותו לאזרחי ישראל ונטיב עם החברה כולה".

■ דעה: למה כחלון הסתיר את מימון לפני הבחירות