יונל כהן רוכש כ-11% מחברת הביטוח איילון בכ-47.8 מ' שקל

מנכ"ל מגדל לשעבר יהפוך לבעל המניות השני בגודלו בחברה שבשליטת לוי רחמני ■ רחמני, שימכור לכהן את המניות: "שמח למצוא שותף מבטיח"

יונל כהן / צילום: איל יצהר
יונל כהן / צילום: איל יצהר

יונל כהן, לשעבר מנכ"ל קבוצת הביטוח מגדל, מצטרף כבעל מניות לאיילון אחזקות, קבוצת הביטוח השישית בגודלה בישראל. איילון דיווחה היום כי בין כהן לבין בעל השליטה והאיש הדומיננטי בקבוצה, לוי רחמני, נחתם מזכר עקרונות, לפיו כהן ירכוש 22% ממניות הקבוצה, בשתי מנות ובתמורה לסך כולל של כ-96 מיליון שקל.

עם השלמת ההסכם ירכוש כהן 11% ממניות איילון אחזקות שבידי רחמני, בתמורה ל-47.85 מיליון שקל. בנוסף, תינתן לו אופציית call לרכוש 11% נוספים תמורת אותו סכום, המשקף לאיילון שווי חברה של 435 מיליון שקל - פרמיה של כ-6% על מחיר השוק. מימוש האופציה יתאפשר בחודש האחרון של שנת 2015.

כהן ימונה כנראה למנכ"ל איילון אחזקות ויו"ר החברה הבת איילון ביטוח במקום רחמני. רחמני ישמש כיו"ר איילון אחזקות במקום יעקב דרזי, כשאמיל וינשל ימשיך לכהן כמנכ"ל איילון ביטוח. לפי שעה כהן לא יהיה חלק מגרעין השליטה באיילון, שיישאר בידי לוי רחמני, המחזיק כיום בכ-86% ממניות החברה (לאחר השלמת העסקה חלקו יקטן ל-64%).

העסקה היא חלק מהכנת קבוצת איילון לשלב הבא בחייה, לאור גילו המתקדם של רחמני, בן ה-84. גורם המעורה בפרטים הזכיר היום את "האמון שקיים בין הצדדים", ובסביבת איילון הסבירו כי "מטרת המהלך היא להגדיל משמעותית את הערך של החברה בשנים הקרובות. יש תוכניות וכוונות להתרחבות בנושאי החיסכון הפנסיוני, השירותים בשוק ההון והחיסכון לטווח קצר, אשראי צרכני ועוד". רחמני עצמו מסר: "אני שמח למצוא ביונל שותף מבטיח להגשמת השלב הבא במהלך שעשיתי למיצובה והפיכתה של קבוצת איילון לגורם פעיל וחשוב בענף".

יונל כהן מחזיק כיום, בין היתר, בכ-28% מבית ההשקעות תמיר פישמן, אותם רכש באוקטובר 2014. לפי שעה, רחמני וכהן טרם הגיעו להסכמות בנוגע להחזקות של האחרון בתמיר פישמן, אך צריך לציין כי גם לאיילון יש בית השקעות, ולכן זוהי סוגיה שהצדדים עוד יצטרכו לפתור. במזכר העקרונות שנחתם בין הצדדים נקבעו עקרונות לגבי "זכות סירוב ראשונה, זכות הצטרפות, זכות גרירה, שינוי שליטה, מינוי דירקטורים, מדיניות חלוקת רווחים והצבעה בנושאים מסוימים".

השלמת העסקה תלויה בקבלת אישורים, בין היתר מהפיקוח על הביטוח באוצר, אך על פי הערכות הפיקוח לא צפוי להערים קשיים ניכרים על המהלך, לאור ההיכרות העמוקה עם כהן, ולאור היכרותו של כהן עם ענף הביטוח ודרישות הרגולציה.

לרחמני היו בעבר הזדמנויות למכור את השליטה באיילון לפי שווי גבוה בהרבה. על פי הערכות בשוק, שלא זכו לאישור, בעבר דובר על מכירת איילון לפסגות לפי שווי של מעל ל-700 מיליון שקל. ביחס לפער האדיר בין שווי החברה בעסקה כיום, לעסקאות שלא נעשו למכירת השליטה בקבוצה בעבר, אמר היום הגורם המעורה במו"מ כי "אם רחמני היה מוכר את השליטה הוא היה מקבל תמורה גבוהה בעשרות אחוזים. הוא מכניס את יונל להחזקות מיעוט על מנת לחזק את הקבוצה, ולדאוג להחזקות המשפחה בעתיד".

המתווך בעסקה הוא רו"ח בני גבאי. גבאי נחשב לאורך שנים כרו"ח הבכיר של ענף הביטוח. לאורך שנים ארוכות הוא היה שותף ומנהל מחלקת הפיננסים בארנסט אנד יאנג ישראל, אותה עזב לאחרונה. מאז פרישתו מארנסט אנד יאנג, גבאי החל לעסוק בעסקים פרטיים בהם כפי שמתברר עתה גם בנקאות פרטית. על פי גורמים המעורים במו"מ, מדובר היה בהליך קצר מאוד, שנסגר בבליץ שהתרחש בחודש האחרון, לאחר שגבאי - שזוכה לאמונם של שני הצדדים - חיבר ביניהם.

הסוכן שהפך למנכ"ל ולבעלים

יונל כהן, 55, עשה דרך ארוכה ומוצלחת בענף הביטוח. הוא החל את דרכו בענף בסוף שנות השמונים, והתחנה הראשונה החשובה שלו הייתה בסוכנות הביטוח מבטח שמיר, שם הפך לבן טיפוחיו של בעליה, מאיר שמיר. כאשר קנתה מגדל את הסוכנות ואיחדה אותה עם סימון את ויזל ב-2001, היה יונל חלק מהעסקה, וכשמכר את חלקו בסוכנות הפך לראשונה לבעל הון.

בשנים שבאו לאחר מכן הוא המשיך לשמש בתפקידי ניהול בכירים במגדל, ובמהלך 2008 מונה למנכ"ל הקבוצה. בסוף 2013, לאחר שמגדל עברה משליטת ג'נרלי האיטלקית לשליטת שלמה אליהו, כהן פרש מתפקיד מנכ"ל הקבוצה.

בשנים 2006-2013, שברובן שימש כמנכ"ל מגדל, המשיך כהן לצבור הון ניכר, כשעלות העסקתו הסתכמה בכ-45 מיליון שקל באותן שנים. עד למינויו כמשנה למנכ"ל מגדל ב-2006, כהן לא היה שכיר בקבוצה אלא העניק לה שירותי ניהול באמצעות חברות פרטיות שבבעלותו. במסגרת זו הוא ביצע לא מעט השקעות פרטיות, והפך לבעל הון שמוערך בעשרות רבות של מיליוני שקלים.

לצד ההשקעה בבית ההשקעות תמיר פישמן, בו הוא משמש כיו"ר, כהן הוא יו"ר ובעל שליטה בחברת בית הזהב (יחד עם משפחת רובינשטיין), הפועלת בתחום מרכזי דיור מוגן לאוכלוסייה מבוגרת, שנסחרת לפי שווי של 150 מיליון שקל.