הפרטת תעש יוצאת לדרך: קבוצה ראשונה בוחנת רכישה

שווי החברה מוערך ב-1.5-2 מיליארד שקל ■ מחר הוא המועד האחרון להגשת בקשות להצטרפות להליך הרכישה של החברה הממשלתית

אורי יוגב / צילום: איל יצהר
אורי יוגב / צילום: איל יצהר

קבוצה ראשונה נכנסת להליך רכישת תעש: לרשות החברות הממשלתיות הוגשה היום (ד') בקשה ראשונה מצד משקיעים ישראלים המבקשים לבחון את רכישת החברה הממשלתית, ששוויה מוערך ב-1.5-2 מיליארד שקל.

עם החברות שהוזכרו כמועמדות לרכוש את תעש נמנו אלביט מערכות; סמי קצב, שמחזיק בחברות בתעשיית הנשק וכן במספנות ישראל; מאיר שמיר ממבטח שמיר - כנראה בשותפות עם חברה בעלת אוריינטציה ביטחונית. הוזכרו גם עופר עיני ושרגא ברוש עם קרן בלקסטון. כמו כן, קרנות אייפק ופרומיסימו אשר שלחו נציגים לרואוד-שואו.

מחר הוא המועד האחרון להגשת בקשות להצטרפות להליך רכישת החברה. להערכת הגופים הבנקאיים המלווים את ההליך, צפויים 4-5 גופים ישראליים וזרים להביע עניין ברכישת החברה, ובהם יזמים מתחום התעשייה וגופים פיננסיים. את הליך המכירה מלווים לאומי פרטנרס וסטיפל בנק האמריקאי. בשבועות האחרונים ערכו ברשות החברות ובתעש רואוד-שואו לגיוס משקיעים בישראל ובחו"ל. את הליך המכירה מובילים מנהל רשות החברות אורי יוגב, מנכ"ל תעש אבי פלדר והיו"ר אודי אדם.

בשלב הבא יעברו המתעניינים בדיקות חוסן כלכלי ויכולת כלכלית וניהולית מתאימה, בדיקת יושר ויושרה של בעלי העניין ובדיקת העדר ניגודי עניינים בין עיסוקיו וענייניו של הפונה לבין האינטרסים של מדינת ישראל, כולל סיווג בטחוני. בחודש יולי אמורים המתעניינים שעברו את הבדיקות להיכנס לחדרי המידע שבהם ייחשפו למידע המסחרי של החברה וכן למידע הרלבנטי בנושא עלויות המעבר דרומה, הסיוע הממשלתי שהחברה תקבל לצורך המעבר והסכמים נוספים בין החברה למדינה. הצעות הרכש יוגשו בספטמבר בתום בדיקות נוספות ובכפוף להפקדת ערבות של 35 מיליון שקל.

תעש רשמה ב-2014 הפסד ענק של 2.5 מיליארד שקל, שנבע מעלויות החד-פעמיות של פרישתם של כ-1,000 מעובדי החברה באותה שנה. לפי ההסכם בין ההסתדרות לוועד העובדים והמדינה יפרשו עוד 300 עובדים מהחברה, המעסיקה כיום כ-2,400 עובדים. הליך העברת תעש לרמת בקע ופינוי קרקעות החברה במרכז הארץ אמור להסתיים ב-2022, כפי שנקבע בהחלטת הממשלה על הפרטת החברה שהתקבלה בנובמבר 2013. באותה החלטה נקבע עוד כי החברה שתימכר תהיה חברה חדשה, "תעש מערכות", שאליה תועבר פעילותה העסקית של החברה.