הירידה בריבית העבירה את הפניקס להפסד של 44.5 מ' ש'

השורה התחתונה החלשה של החברה, אותה מנהל אייל לפידות, נבעה בעיקר בשל הירידה בשיעור הריבית, וחולשה במגזר ביטוחי הבריאות

אייל לפידות / צלם: תמר מצפי
אייל לפידות / צלם: תמר מצפי

בצל המגעים הנמשכים למכירת השליטה בה לידי קבוצת פוסון הסינית, דיווחה היום חברת הביטוח הפניקס, שבשליטת קבוצת דלק, כי סיימה את הרבעון הראשון של 2015 עם הפסד של כ-44.5 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של כ-186 מיליון שקל ברבעון המקביל.

עם זאת, אמת המידה המובילה לבחינת הרווחיות של חברות הביטוח היא הרווח הכולל, שמשקלל רווחי השקעה שנזקפו להון. סעיף זה הצטמק ברבעון הראשון של השנה בכ-69% לסך של כ-74.6 מיליון שקל.

השורה התחתונה החלשה של החברה, אותה מנהל אייל לפידות, נבעה בעיקר בשל הירידה בשיעור הריבית, וחולשה במגזר ביטוחי הבריאות. במגזר ביטוח חיים וחיסכון ארוך טווח נרשמה ברבעון הראשון הוצאה של כ-296 מיליון שקל לפני מס ושל כ-184 מיליון שקל אחרי מס, בשל הירידה בריבית. בביטוח הכללי דובר בהוצאה של כ-29 מיליון שקל לפני מס ו-18 מיליון שקל לאחר מס בגין הריבית הנמוכה שהשפיעה על ההתחייבויות הביטוחיות.

כאמור, החברה רשמה תוצאות חלשות במגזר ביטוחי הבריאות, שהציג ברבעון הפסד כולל של כ-178 מיליון שקל, לעומת רווח כולל של כ-33 מיליון שקל ברבעון המקביל - פער של כ-211 מיליון שקל. זאת, בעיקר בשל הפרשה שביצעה החברה בעתודות בביטוחי הסיעוד פרט, בסך של כ-181 מיליון שקל לפני מס ו-113 מיליון שק לאחר מס "כתוצאה מהירידה בריבית חסרת הסיכון ומעדכון הנחות לגבי שיעורי הביטולים בתיק", וגם בשל גידול בתביעות. בשורה העליונה רשמה החברה גידול של כ-3.8% בסך הפרמיות שגבתה בעסקי הביטוח, ושהסתכמו בכ-1.97 מיליארד שקל.

התייחסות לחקירה באקסלנס

הפניקס שולטת בין היתר באקסלנס, ובדוחותיה התייחסה הקבוצה לחקירת רשות ני"ע שנוגעת לבית ההשקעות, במסגרתה נחקרו באפריל כמה נושאי משרה בקבוצה (בדגש על בית ההשקעות שבשליטתה). "למיטב ידיעת החברה, החקירה נסובה בנושא הנוגע לשירות אותו קיבלה החברה מחברה קשורה", נכתב בדוח.

כמו כן, החברה דיווחה כי הערך הגלום של הפניקס ביטוח (ה-EV), שנותן אומדן לשווי התיק בביטוחי החיים, הפנסיה והבריאות, הסתכם בסוף 2014 בכ-6.36 מיליארד שקל. סך ערך העסקים החדשים (ה-VNB) שנמכרו על ידי הפניקס ביטוח בתחומים האמורים ב-2014, עמד על 493 מיליון שקל.