"במחנה בסודן לא היה אוכל עד הערב. קיבלנו קמח מלא תולעים"

עד גיל 10 היא לא ידעה קרוא וכתוב ■ אחרי מסע ארוך דרך סודן הגיעה לארץ, ופה גדלה לבד בפנימיות ■ בגיל 20 החלה ללמוד פסיכולוגיה באוניברסיטה, והמשיכה לתואר שני ■ היום, כסגנית ראש עיריית ת"א, מהרטה ברוך מתגייסת למאבק של בני העדה שלה

 מהרטה ברוך / צילום: איליה מלניקוב
מהרטה ברוך / צילום: איליה מלניקוב

כשנה לפני הפגנת האתיופים בכיכר רבין הגיעה מהרטה ברוך רון לאותה הכיכר, כדי להשתתף בטקס יום הזיכרון. כסגנית ראש העיר היו לה מקומות שמורים בשורות הראשונות, אלא שהיא ש כחה לקחת אתה את ההזמנה.

"אין לך הזמנה, אני לא יכולה להכניס אותך", קבעה בפניה המאבטחת. בעלה ניסה להסביר: 'היא סגנית ראש העיר', והתשובה הייתה 'טוב שלא נתת לה תפקיד יותר מכובד'. "היא לא נתנה לנו להיכנס, פשוט השאירה אותנו בחוץ. הייתי צריכה לחפש את הנהג של ראש העיר שיזהה אותי, ויעזור לי להיכנס. הפקפוק של המאבטחת, הגיחוך שלה, זה היה מעליב. אבל בסוף אני אומרת לעצמי, היא שוטרת ואני סגנית ראש העיר".

זו לא הייתה הפעם הראשונה שברוך, 40, נתקלה ביחס כזה. "קורה שאני מגיעה למקום מסוים עם העוזר שלי, והוא אומר, 'אני פה עם סגנית ראש העיר, ואנחנו מנסים להיכנס לחניה', השומר מסתכל עליי ושואל, 'איפה הסגנית?'. אלו סיטואציות יומיומיות שאני מתמודדת איתן. אני כל הזמן צריכה להביא תעודות להוכיח שאני מי שאני", היא צוחקת.

- זה מצחיק אותך, את כבר לא נעלבת?

"בוודאי שזה פוגע, וכשאת צעירה ועוד לא גיבשת את הביטחון, זה מעליב יותר. על צעיר עם פחות ניסיון וביטחון זה עלול להשפיע. המאמץ שנדרש כדי להרים ראש ולהגיד 'אני שווה' הוא לא מובן מאליו".