לעצור את הרעב: המיתוסים השגויים שלכם בתחום התזונה

הרבה ארוחות קטנות ביום? "להפך. אם אוכלים 3 ארוחות ביום, יש פחות סיכוי שתעלו במשקל" ■ הימנעות מפחמימות? "אפשר לעשות את זה שבועיים-שלושה, אבל אז עולים בחזרה" ■ פרופ' אורן פרוי, חוקר חילוף חומרים, בראיון ל"ליידי גלובס"

לעצור את הרעב / צילום: שאטרסטוק
לעצור את הרעב / צילום: שאטרסטוק

על כמה דיאטות כבר קראתם שהן-הן הדבר הבא? מציגים לנו אותן כאילו מדובר במבצע אטרקטיבי, תוך התעלמות מכך שמדובר באורח חיים, עם סדר יום תזונתי מאורגן, קבוע ומאוזן.

"אנשים נטפלים לדיאטות וחושבים שזה המזור, אבל מטבוליזם יש רק אחד. עד שלא נעבוד לפי המטבוליזם שלנו, לא נצליח לרדת במשקל ולשמור עליו לאורך זמן", אומר פרופ' אורן פרוי, בן 46, מומחה למטבוליזם ונוירואנדוקרינולוגיה (מערכת ההורמונים הפועלת על המוח ומופרשת מהמוח) מהאוניברסיטה העברית. הוא חוקר את בקרת המוח על צריכת מזון, ומנסה לפענח כיצד עובד מנגנון הרעב והשובע שלנו. "אני בודק את כל המקצבים היומיים בגוף ובמוח - המטבולי, רעב ושובע, ורמת הסוכר - כדי להפוך את בקרת צריכת המזון ליותר יעילה, כך שנחוש יותר שובע ופחות רעב".

- האם בעידן השפע אנחנו עוד מסוגלים לחוש ולזהות רעב?

"בוודאי. קיימת פעילות עצבית שניתנת למדידה. יש פקטור רעב אחד - הורמון הגרלין שמופרש מהקיבה ומעיד על רעב, אך יש הרבה פקטורים שמשרים שובע, כמו ההורמונים לפטין, PYY ו-CCK".

- איך זה שטרם נמצאה תרופה שפועלת על מרכז הרעב והשובע במוח?

"בעבר הופצה תרופה שעשתה את הפעולה הזאת ממש, אך התגלה כי אנשים שנטלו אותה לא רק הפחיתו במשקל, אלא גם החלו לגלות סימני דיכאון ואובדנות, והיא הורדה מן המדפים. המחקר שלנו מכוון להפעיל את מנגנוני השובע בצורה אחרת - להשרות שובע לאורך היום, ליותר זמן".