אגודת מורי הדרך: לחייב מטיילים לשכור מורי דרך ברישיון

יו"ר האגודה בני כפיר: "הטרגדיה במצדה וההתייבשות של חלק מבנות הקבוצה שנתקעה בנחל אוג מוכיחות שוב עד כמה חיוני שבראש כל קבוצת מטיילים מאורגנת יצעד מורה דרך ישראלי מורשה"

קבוצת מטיילים/ צילום: רפי קוץ
קבוצת מטיילים/ צילום: רפי קוץ

שוק פרוץ: על-פי ההערכות, מאות מדריכי טיולים פועלים בארץ ללא רישיון. עובדה זו מקוממת זה שנים את אגודת מורי הדרך, שפנתה השבוע למשרד התיירות בבקשה לקדם תקנה המחייבת כל קבוצת תיירים - הן של ישראלים (תיירות פנים) והן של תיירים זרים (תיירות נכנסת) - לשכור מורה דרך בעל רישיון.

מדובר בתקנה שתחייב את מארגני התיירות השונים (סוכני נסיעות וכיו"ב) לשכור אך ורק מורי דרך בעלי רישיונות, ולא כפי שקורה כיום. האגודה טרם קיבלה את התייחסות משרד התיירות, שזה עתה קלט שר חדש - יריב לוין.

"הטרגדיה במצדה וההתייבשות של חלק מבנות הקבוצה שנתקעה בנחל אוג מוכיחות שוב עד כמה חיוני שבראש כל קבוצת מטיילים או קבוצת תיירים מאורגנת יצעד מורה דרך ישראלי מורשה", הסביר יו"ר האגודה, בני כפיר, את מטרת הפנייה.

כפיר מתכוון בדבריו אל מותה של הצעירה האמריקאית במצדה, לאחר שמעדה ונפלה ממקום גבוה ונותרה נטושה בשטח, מתייבשת בחום הכבד (באזור זה נמדדו באותו היום יותר מ-45 מעלות), כשחבריה שמו לב להיעדרה רק אחרי שעה וחצי. אחרי ניסיונות החייאה נקבע מותה בשטח.

בתקרית אחרת חולצו מנחל אוג 25 מטיילות שסבלו מהתייבשות. בשני המקרים לא טיילה הקבוצה עם מורה דרך ישראלי בעל רישיון, ובשני המקרים אובחנו תקלות חמורות במיוחד באופן התנהגות האנשים שתיפקדו כמדריכים ללא רישיון.

"מורה דרך בעל רישיון עובר הכשרה, יודע להפעיל שיקול-דעת, והוא בעל ידע בסיסי בהגשת עזרה ראשונה", אומר כפיר. "הוא נותן לקבוצה את כל המעטפת הארגונית של הטיול, אבל גם מנהיג אותה ומקבל החלטות במצבים חריגים בשטח. חלק גדול מאלה נעדרו אצל האנשים שהתיימרו להדריך את הקבוצות שנפגעו במצדה ובנחל אוג.

"מורה דרך מקצועי לא היה מאשר פיצול של הקבוצה ביום חם כל-כך, היה מנחה אותם לשתות הרבה מים, ובוודאי שלא היה מתעכב זמן רב כל-כך בראותו שהצעירה נעדרת - זמן שהתברר כקריטי במקרה במצדה".

עוד לדבריו, חשובה לא פחות העובדה שמורה דרך שמחזיק ברישיון מטעם משרד התיירות נתון לפיקוח קבוע. "יש לו אחריות כלפי המפעיל וכלפי המטיילים. כאשר הוא יוצא להדרכה, הוא חייב להיות מבוטח באופן שיבטיח פיצוי לתיירים שלו במקרה שייגרם להם נזק באשמתו - צריך לבדוק אם חברות ביטוח נותנות כיסוי ביטוחי למדריכים שאינם בעלי רישיון. כמובן שכל זה אינו אומר שהימצאותו של מורה דרך בעל רישיון בקבוצה תחסן אותה מפני תקריות - אבל אני סבור שהיא בהחלט תצמצם את הסיכויים שדברים כאלה יתרחשו".