ג'יימי דיימון תקף את בעלי המניות: "עצלנים וחסרי אחריות"

מנכ"ל JP מורגן רותח על שבעלי המניות מסתמכים על יועצים נגד אישור חבילת התגמול שלו

ג'יימי דיימון / צילום: בלומברג
ג'יימי דיימון / צילום: בלומברג

ג'יימי דיימון, מנכ"ל הבנק הגדול בארה"ב ג'יי. פי. מורגן צ'ייס, תקף אמש (ד') "בעלי מניות עצלנים" שמסתפקים בקבלת עצות של יועצים נגד אישור חבילת תגמול שלו באסיפה הכללית של הבנק. הוא כינה את בעלי המניות הללו "חסרי אחריות" שאינם מצטיינים כנראה גם כמשקיעים.

דיימון, ממנכ"לי הבנקים הבכירים ביותר הבודדים שהחזיקו מעמד בכהונתם גם בשנות המשבר הפיננסי, אמר בכנס משקיעים בניו יורק שהמשקיעים צריכים לגבש דעה בעצמם, ולא להסתמך על ההמלצות של שתי החברות הגדולות בארה"ב שמתמחות בייעוץ לבעלי מניות לקראת הצבעות חשובות באספות הכלליות, ISS וגלאס לואיס. "רק אלוהים יודע איך כל אחד מכם יכול להצביע בהסתמך על ISS או גלאס לואיס", אמר דיימון בכנס של חברת ניירות הערך בנפורד ברנסטיין. "אם אתם נוהגים כך, אתם פשוט חסרי אחריות, אני מצטער. ואתם כנראה גם לא משקיעים טובים מאוד. תאמינו לי. ואני יודע שכמה מכם עושים את זה רק מפני שאתם מתעצלים".

ההצבעה נגד שכר הבכירים באסיפה השנתית של ג'יי. פי. מורגן בשבוע שעבר הגיעה ל-38.1% מבעלי המניות, נתון ששיקף התקוממות רצינית של המשקיעים המוסדיים נגד ההנהלה. שיעור גבוה עוד יותר, 43.8%, הצביע נגד המלצת מועצת המנהלים של הבנק שג'יי. פי. מורגן לא יחויב לפרסם מתי הוא "החזיר לקדמותו" את השכר והתגמול למנהליו הבכירים. 35.9% מבעלי המניות הצביעו נגד רצון מועצת מנהלים לטובת מינוי יו"ר עצמאי לבנק אחרי פרישתו של דיימון, שמרכז בידיו כעת את שני התפקידים, היו"ר והמנכ"ל. "כל מועצת המנהלים מחליטה על התגמול שלי", אמר דיימון אתמול. "זה לא נעשה בחדר חשוך ומרוחק. ההפרדה הזו בין יו"ר למנכ"ל אינה כה חשובה. היו לכם מחלוקות בין יו"ר למנכ"ל כשהם היו עצמאים".

האסיפה הכללית של הבנק השנה התמקדה בשכר הבכירים בבנק אחרי ששירותי הייעוץ לבעלי המניות הזהירו שהבנק לא מנסה לקשור מספיק בין התגמול לבכיריו לביצועים שלו. ISS התלוננה גם שדיימון קיבל "בונוס חריג במזומנים ללא היגיון מחייב". ISS, שהמלצותיה מקובלות על קרנות פנסיה רבות ומוסדיים אחרים שמחזיקים במניות הבנק, טענה שהבונוס שקיבל דיימון בסך 7.4 מיליון דולר לשנת 2014 לא היה מוצדק. דיימון השתכר גם 1.5 מיליון דולר בשכר בסיס, וקיבל נוסף על כך 11.1 מיליון דולר במניות חסומות.

לי ריימונד, דירקטור עצמאי בבנק, הודה בכך שבעלי המניות הביעו אי-שביעות רצון ממבנה התגמול של דיימון ובכירים נוספים. "הם שאלו למה אנחנו לא מצמידים חלק מהמימוש של המניות למדדי ביצוע מוסכמים מראש", אמר. בנקים גדולים אחרים נהגו כך, וקשרו בין תגמולי המניות לבכיריהם ליעדי ביצוע, כמו תשואה על ההון של הבנק. אבל ריימונד אמר שלא יהיה שינוי מיידי במדיניות הבנק. "אנחנו מכירים בחשיבות השאלה של מבנה השכר", הוא אמר, והוסיף: "נעדכן את בעלי המניות כאשר מועצת המנהלים תדון בנושא זה בפעם הבאה". בהודעה שהבנק הפיץ לבעלי מניותיו לפני האסיפה הכללית נאמר ששכרו של דיימון "משקף את מסגרת התשלום על הביצועים הממושמעת שלנו". לפי ההודעה, דיימון הוביל את ג'יי. פי. מורגן לנתח שוק מוגדל ועמד ביעדים או עקף אותם.

דיימון, בן 59, מכהן כיו"ר, נשיא ומנכ"ל ג'יי. פי. מורגן מ-2006, וכיהן בד בבד גם כדירקטור במועצת המנהלים של הפדרל ריזרב בניו יורק. המגזין "טיים" הגדיר אותו כאחד מ-100 האנשים החזקים בעולם בשנים 2006, 2008, 2009 ו-2011. הוא תואר על ידי המגזין אינדטיטיושנל אינבסטור כאחד המנכ"לים הטובים בארה"ב בשנים 2008-2011. ואכן, במשבר הפיננסי של 2008-2009, בנק ג'יי. פי. מורגן היה במצב כספי טוב בהרבה מזה של הבנקים הגדולים האחרים בארה"ב, כמו בנק אוף אמריקה. הבנק הסכים לקבלת סיוע של 25 מיליארד דולר מהממשל האמריקאי באוקטובר 2008, במסגרת תוכנית TARP (הסיוע לנכסים במצוקה) להקלת נטל הנכסים הרעים של הבנקים כתוצאה מניירות הערך המשכנתאיות שלהם. השמועה אמרה שהבנק נענה לפניית הממשל כדי שכל הבנקים ייחשבו לזקוקים לסיוע, ולא לסמן את הבנקים הכושלים באמת.

במאי 2012 ערך ג'יי. פי. מורגן שיחת ועידה עם אנליסטים שבה דיווח על הפסד של לפחות 2 מיליארד דולר ממה שדיימון הגדיר "גידור מוטעה, מורכב, מבוצע בצורה גרועה ולא מפוקח של סיכוני האשראי הכוללים של הבנק". הנושא הזה עדיין נחקר על ידי הפדרל ריזרב, רשות ניירות הערך וגם ה-FBI.