המבחן של פלוג

אם הנגידה לא מעזה להחליט על זהות המפקח על הבנקים - איך היא תקבל החלטות במצבי לחץ?

חדווה בר / צילום: תמר מצפי
חדווה בר / צילום: תמר מצפי

1. נגידת בנק ישראל קרנית פלוג הגיעה לרגע האמת. היא נדרשת להחליט על זהות המפקח/ת הבא/ה. החלטה שלה, רק שלה, כל כולה שלה, על כל המשתמע ממנה. הפעם, בלי גיבוי הוועדה המוניטרית כמו בהחלטות הריבית, לא מאחורי חומות הגנה של המועצה המינהלית בשינויים והחלטות ניהוליות, אם בכלל היו, בבנק המרכזי. לא באמצעות שליח, לא באמצעות השמות ששיבצה, כבר בחודש פברואר השנה, ב"וועדת האיתור".

2. פלוג בבעיה. אין מי שיעזור לה לפרק את מוקש המפקח/ת הבא/ה, אין לה על מי לזרוק את ההחלטה, אין מי שייקח אחריות במקומה. אין מי שיעמוד במקומה מול חברי כנסת שיתנגדו לבחירתה, ולא מול שופטי בג"ץ, אחרי שארגונים חברתיים יעתרו נגד בחירתה.

3. לבעיה של פלוג קוראים חדווה בר. הנגידה רוצה ומייעדת לתפקיד המפקחת על הבנקים את בר, כיום מנהלת הסיכונים הראשית בבנק לאומי, קודם בכירה בבנק ישראל ובמחלקת המחקר שלו. השתיים מכירות מימים ימימה, הקריירות שלהן בבנק ישראל מקבילות. אבל בר נהפכה מאז בכירה בבנק לאומי, הבנק שהסתבך קשות בחקירות בארצות הברית, לאחר שהוכח כי סייע באופן אקטיבי ללקוחותיו האמריקאים להעלים מסים, מה שעלה לבנק יותר מ-400 מיליון דולר. אמנם, בר לא הייתה כלל בעניין, והאירועים הנוגעים לתביעות קרו לפני שהגיעה להנהלת לאומי - אלא שבתפקידה כמפקחת, אם וכאשר, היא לא רק תצטרך "צינון" בכל פעילות הנוגעת לבנק לאומי - למשך שנתיים כדרישת משרד המשפטים, או שנה וחצי לעמדת המחלקה המשפטית בבנק ישראל, או שנה, לפי תקדים רוני חזקיהו המפקח שהועסק קודם בדיסקונט - אלא שעלולה להתעורר בעייתיות קשה בטיפול שלה מול בנק הפועלים ומזרחי טפחות, המצויים עמוק בחקירה דומה לזו שעמד בה לאומי מול שלטונות האכיפה האמריקאיים.

4. אגב, כמה מהבנקאים הבכירים פועלים בשקט, באמצעות יועצים למיניהם וסוגיהם, זה מכבר "לטובת" מינויה של בר, ככל הנראה שלא על דעתה, אבל זה פוגע בה. זה מזהה אותה כמי ש"טובה לבנקאים", ומסבך את בחירתה של פלוג עוד יותר.

5. פלוג רוצה את בר - אבל פלוג מפחדת מהתגובות. הדבר היחיד שהעזה פלוג לעשות עד היום הוא לשלוח מכתב תשובה לח"כ זהבה גלאון, בדיוק לפני חודש, לאחר שיו"רית מרצ הביעה חשש מהמינוי של בר. "חזקה על ועדת האיתור שתעשה עבודתה נאמנה, תשקול נושאים המופיעים במכתבך ותמליץ על המועמד המתאים ביותר".

6. פלוג היא נגידת בנק ישראל. מהתפקידים הבכירים ביותר בכלכלת ישראל. אם לעמדתה בר היא הבחירה הכי טובה, המפקחת הכי נכונה, בזמן הנכון ובמקום הנכון, שהיא היא הבחירה הכי טובה להתמודדויות הצפויות מול גלי הצונאמי שמאיימים על השקט היציבותי הנוכחי ובראשם הרפורמות שמתכנן שר האוצר משה כחלון - אזי פלוג צריכה לקבל אחריות, לקום ולהודיע: חדווה בר. ותעשו מה שאתם רוצים. מי שרוצה לדבר שידבר, מי שמתכונן לעתור לבג"ץ - שיעשה את זה. אני עצמי, נגידת בנק ישראל, אתייצב מול שופטי העליון, אסביר ואנמק את בחירתי.

7. בזמן שפלוג מעכבת הכול, מועמדים מתקפלים בזה אחר זה נוכח העובדה שהפכו - שמא יועדו מלכתחילה? - להיות שחקנים זוטרים במשחק ה"איתור" הגדול, וחברי ועדת האיתור תקועים. כל שם שהם מעלים ולכל מי שהם פונים מיוזמתם - דוחה את הפנייה באמירה: נו באמת, אתם הולכים לשחק גם איתי?

8. אם פלוג, שלא נחשבת נגידה אמיצה באופן יוצא דופן, לא מעזה להחליט כן בר לא בר, החלטה שמעוררת כל כך הרבה מחלוקות והתנגדויות - איך היא תקבל החלטות במצבי לחץ עתידיים?