ייצוגית נגד עיריית ת"א וקאנטרי בעיר בגין עישון במקום ציבורי

כ-700 מעשנים פסיביים מתים בישראל מדי שנה - כך קובע דוח משרד הבריאות

עישון סיגריה / צלם: רויטרס
עישון סיגריה / צלם: רויטרס

היום (א') מצוין ברחבי העולם היום הבינלאומי ללא עישון. מנתונים שמפרסם משרד הבריאות עולה כי שיעור המעשנים בישראל עומד על כ-20% מהאוכלוסייה (מעל גיל 21), בשעה ששיעור המעשנים הגברים כפול משיעור הנשים המעשנות.

ההשלכות הבריאותיות והסכנות שבעישון חלות לא רק על המעשנים עצמם, אלא גם על מי שנמצא בסביבה. במסגרת החוק למניעת עישון במקומות ציבוריים אמורות הרשויות המקומיות להטיל קנסות על המעשנים ועל המקומות הציבוריים שבהם נתגלתה הפרת החוק. אלא שהאכיפה לא ממצה, ולפיכך עשרות תביעות הוגשו בנושא, אישיות וייצוגית.

ביולי 2013 ניסתה סגנית נשיאת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופטת ד"ר דרורה פלפל, לעצור את מבול התביעות בנושא, בין היתר בטענה כי הסנקציה בגין הפרת החוק היא פלילית, ולא "העבריין" המעשן משלם אלא גורם אחר, שלא אכף כנדרש את החוק.

החודש נפל דבר, כשבית המשפט העליון ביטל החלטתה של פלפל, וקבע כי באופן עקרוני ניתן להגיש תובענה ייצוגית בגין נזקי עישון נגד מקומות אשר מפרים את החוק.

מתעלמים מהשילוט

את הבקשה לתביעה ייצוגית שהוגשה בשבוע שעבר נגד עיריית תל-אביב וקאנטרי בית בארבור הגיש אב לילדים קטינים, בטענה כי הקאנטרי לא אוכף את איסור העישון במקום, וכתוצאה מכך הוא וילדיו, המנויים במקום, נפגעים.

בבקשת התביעה נטען כי בקאנטרי אמנם קיים שילוט האוסר על עישון, אולם "שילוט זה משמש יותר כקישוט הואיל, ולא זו בלבד שהמצילים בבריכה מעשנים, אלא שבתמונות ובווידאו (שצירף התובע לבקשה ס'כ') ניתן לראות לקוחות מעשנים ממש בסמוך לשילוט זה".

עוד נטען בבקשה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין עומר פיינטוך, לירן יגודה ואופק תבור, כי "באשר לשטח הבריכה חל איסור עישון מוחלט, וזאת החל מיולי 2012, ואף חל איסור הקצאת אזור עישון".

התובע טוען כי בעבר עשה ניסיונות למגר את העישון הכפוי בשטח הבריכה באמצעות פנייה אל האחראים במקום, אך לדבריו, לא רק שהצוות במקום לא אכף את העישון, אלא שהמצילים בבריכה המשיכו לעשן ואף חילקו סיגריות.

התובע ניסה לפנות גם לגורמים בקאנטרי וגם לגורמים בעירייה, אך לטענתו הם התעלמו מפניותיו החוזרות ונשנות. הוא אף צילם את עובדי המקום מדליקים סיגריות בסמוך לשלטים האוסרים זאת.

התובע מבקש להורות לקאנטרי ולעיריית תל-אביב לאכוף את הוראות חוק מניעת העישון במתחם. בנוסף הוא מבקש פיצוי של 200 שקל לכל אחד מחברי הקבוצה שנפגעו מהעישון (בגין כל ביקור) או כל סכום אחר שיקבע בית המשפט. (ת"צ 46694-0515).

תגובת עיריית תל-אביב: "ההנחיות העירוניות אוסרות על עישון בשטח הבריכה או הקאנטרי, בהתאם לחוק. בניגוד לנטען, אין כל הוראה שלא לאכוף, להיפך - ההנהלה והצוות הונחו להסביר ולאכוף את החוק, נתלו בשטח הבריכה שלטים האוסרים על עישון, וחולקו מנשרים בנושא. הנהלת הקאנטרי תבהיר לצוות העובדים ולתושבים את חשיבות הנושא. מתחילת 2014 התקבלו במוקד 106 שלוש קריאות על הקאנטרי האמור, והן הועברו לטיפול אגף הפיקוח. התביעה טרם התקבלה. לכשתתקבל, תשיב העירייה לבית המשפט".