שיעור קטן בצמיחה כלכלית: הפורמולה 1 לעומת הפרמיירליג

בענף הספורט המוטורי העשיר בעולם הקפיצו בשנים האחרונות את סך הפרסים בשיעור גבוה הרבה יותר מזה של ליגת הכדורגל העשירה בעולם - אבל האם זה בכלל מסייע ליצרניות?

פורמולה 1 / צלם: רויטרס

ב-2007 עמד סך הפרסים שחילקה הפורמולה 1, ענף הספורט המוטורי המוביל והעשיר ביותר בעולם, ליצרניות המשתתפות בה - על 342 מיליון דולר. ב-2013 צמח הסכום עד לכדי 797.5 מיליון דולר - קפיצה של 133.2%.

במקביל, בפרמיירליג האנגלית, ליגת הכדורגל העשירה בעולם - נרשם בין אותן שנים זינוק של כ-60% בלבד (מ-1.6 מיליארד דולר ל-2.6 מיליארד) בכספים שחולקו לקבוצות. כך עולה מבדיקה שערך כריסטיאן סילט, כתב המגזין "פורבס". 

את ההנחה לפיה הפורמולה 1 הייתה "צריכה" להגדיל את הפרסים אצלה בשיעור גבוה יותר, בשל העובדה שאלו מלכתחילה היו נמוכים יותר משל הפרמיירליג - סותר סילט באמצעות בדיקת העלייה בשיעור ההכנסות: בפרמיירליג הן זינקו ב-71.4% אל 3.2 מיליארד דולר, ואילו בפורמולה 1 ב-46.4% "בלבד" (מ-1.2 מיליארד דולר אל 1.7 מיליארד ב-2013).

ובכל זאת, בניגוד לפרמיירליג, שם אין כרגע קבוצות בסכנה קיומית - הרי שבפורמולה 1 לנטייה לבזבז את כל כספי הזכיות יכולות להיות השלכות כואבות על היצרניות: באוקטובר האחרון קרסו מארוסיה וקייטרהאם ונכנסו אל הליכי פשיטת רגל. בחמש השנים שהסתיימו ב-2013 רשמו היצרניות בפורמולה 1 הפסדים משותפים של למעלה מחצי מיליארד דולר.